Sök

Operativ koordinator UL till Polisområde Gävleborg

Organisation

Polisregion Mitt

Kommun

Gävle

Län

Gävleborgs län

Utlyst

14 oktober 2024

Ansök senast

28 oktober 2024

Referensnummer

C213880/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Till polisområdet (PO) söker vi nu operativ koordinator som är flexibel och har lätt för helhetsperspektivet. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

PO Gävleborg består av två lokalpolisområden, en utredningssektion samt polisområdeskansliet. Kansliet ansvarar bland annat för handläggning av ärenden rörande hela polisområdet och har det övergripande planeringsansvaret för polisområdet. Kansliet arbetar som ett stöd till polisområdeschefen. Kansliet i PO Gävleborg söker nu dig som vill arbeta som operativ koordinator med inriktning på utredning.

Arbetsbeskrivning

Polisområdets brottsbekämpande verksamheten ska inriktas och samordnas. Den operativa koordinatorn stödjer polisområdeschefen i att leda den brottsbekämpande verksamheten. Du kommer att ha en bred och nära samverkan med stora delar av polisorganisationen både lokalt och regionalt. Dels genom att leda arbetet i polisområdets driftcenter men även i samverkan med lokalpolisområdenas operativa koordinatorer. Uppdraget inkluderar att bedriva ledning både i tidsskalorna kommande, och vid behov pågående, inom eget polisområde men även i samverkan inom polisregionen, eller annan regional/nationell verksamhet. I funktionen vilar ansvar att uppfatta, värdera och inrikta arbetet. Den operativa koordinatorns övergripande uppgift är att säkerställa att den brottsbekämpande verksamheten får effekt och når uppsatta mål genom att:

  • Leda brottsbekämpning på operativ ledningsnivå
  • Leda genom att inrikta, planera/samordna och följa upp verksamheten i tidsskalorna pågående och kommande
  • Samverka med andra polisområden, lokalpolisområden, sektioner och enheter utifrån behov och ansvarsområde
  • Säkerställa att den brottsbekämpande verksamheten följs upp och löpande värdera effekten av utfört arbete

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:
  • Polisexamen i enlighet med Polisförordningen (2014:1104)
  • Minst tre års polisiär erfarenhet från olika delar av polisens verksamhet
  • Goda kunskaper i svenska i tal och skrift
  • Minst 6 månaders sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare, projektledare eller likande, den senaste femårsperioden
  • Erfarenhet av polisiärt utredningsarbete

  • Det är meriterande om du även har:
  • Erfarenhet av utredning och lagföring
  • Förmåga och erfarenhet att leda under tidspress i pågående tidsskala såväl som med uthållighet i kommande tidsskala
  • Erfarenhet av operativ ledning, exempelvis stabsarbete
  • Utbildning - Ledning stabsmetodik för särskild händelse grund
  • Chefs- och ledarskapsutbildning för direkt, indirekt eller strategisk nivå alternativt Ledning grund eller taktisk ledning
  • Ingått i ledningsforum
  • Erfarenhet av att ha arbetat med hemliga tvångsmedel

Personliga egenskaper
Vi söker dig som känner ansvar för helheten, och som kan arbeta med både
långsiktig planering samt fatta snabba beslut under tidspress. Du är flexibel med förmåga att hantera flera händelser och situationer parallellt med bibehållen kvalité.
Du är besitter en god kommunikativ förmåga och är trygg med att arbeta självständigt inom givna ramar. Du har en god samarbetsförmåga och personlig mognad.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Oskar Demby, Rekryterande chef
oskar.demby@polisen.se

Daniel Weiderstål, HR-konsult
daniel.weiderstal@polisen.se

Fackliga företrädare

Cecilia Fredlund, ST inom Polisen
010-5676199
cecilia.fredlund@polisen.se

Polisförbundet, SACO och Seko nås genom polisens växel
114 14

Övrig information

Arbetsort: Gävle
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Operativ Koordinator

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg