Sök

Passhandläggare LPO Karlstad

Organisation

Polisregion Bergslagen

Kommun

Karlstad

Län

Värmlands län

Utlyst

04 februari 2025

Ansök senast

18 februari 2025

Referensnummer

C233771/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?

Polismyndigheten består av ca 40 000 medarbetare och är organiserade i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli. Polisregion Bergslagen är organiserad i tre polisområden (Örebro, Värmland och Dalarna), en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en underrättelsesektion och ett regionkansli.

Polisområde Värmland är ett av tre polisområden i region Bergslagen med huvudsäte i Karlstad. Det geografiska området sträcker sig över 16 kommuner. Polisområde Värmland är indelat i fyra lokalpolisområden: Arvika, Karlstad, Kristinehamn och Torsby. På polisområdesnivå finns även en utredningssektion samt ett kansli.

Lokalpolisområde Karlstad ingår i polisområde Värmland. Inom lokalpolisområdet finns det ingripande- och brottsförebyggande verksamhet, utredningsgrupper samt stöd och service.

Vi söker nu passhandläggare för visstidsanställning till polisområde Värmland med placering i Karlstad För att vara aktuell för tjänsten ska du ha möjlighet att påbörja din anställning under juni månad. Detta för att kunna genomföra, samt blir godkänd och certifierad på den obligatoriska nationella internutbildningen för passhandläggare.

Arbetsbeskrivning

Som passhandläggare har du en viktig samhällsfunktion där du är Polismyndighetens ansikte utåt och ibland besökarens första kontakt med polisen. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att handlägga och hantera ansökningar om resehandlingar.

Du handlägger ärenden i enlighet med gällande lagar och förordningar såsom passlagen, passförordningen, förordningen om nationellt ID-kort samt förvaltningslagen. I arbetet ingår det att besvara telefonsamtal och e-post. Det kan även komma att innehålla viss typ av annat arbete som tillhör receptionsmiljön, exempelvis anmälningsupptagning, hittegods, tillståndsansökningar, delgivning mm. Vid behov kan arbetsort förändras.

Dessa arbetsuppgifter förekommer i arbetet:
  • Passansökningar
  • Receptionstjänstgöring
  • Hittegodshantering

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • Godkänd gymnasieutbildning eller annan utbildning som bedöms relevant.
  • God datorvana.
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
  • God förmåga att tala och förstå engelska.
  • Körkortsbehörighet B.

  • Det är meriterande om du även har:

  • Erfarenhet att arbeta med kundservice eller liknande som bedöms relevant.
  • Behörighet i polisens datasystem RES.
  • Polisstuderande.


Personliga egenskaper:

Vi värdesätter att du är prestigelös, representativ, serviceinriktad, flexibel samt har en god förståelse för rättssäkerhet. Du bör ha mycket god förmåga att skapa goda relationer med allmänheten och medarbetare och trivas både med att arbeta självständigt som att samarbeta med andra. Periodvis är det högt tryck och därför av stor vikt att du är stresstålig och har god förmåga att hantera arbetstoppar med en fortsatt hög servicenivå.

Din personlighet ska stämma överens med vår värdegrund: engagerad, effektiv och tillgänglig. Som företrädare för Polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för Polisen genom att agera för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för Polisens legitimitet i samhället.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Gustaf Herlitz, HR-konsult
gustaf.herlitz@polisen.se

Patrik Hallberg, Gruppchef
010-5670412
patrik.hallberg@polisen.se

Fackliga företrädare

ST inom Polisen, SACO-S, SEKO inom Polisen, Polisförbundet
114 14

Övrig information

Arbetsort: Karlstad
Arbetstid: Veckoplanering 5:2
Tillträde: 2025-06-02, dock längst till och med 2025-08-15
Funktion: Handläggare Pass
Anställningsbenämning: Administratör



Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg