Sök

Planerare Polisområde Nordvästra Skåne

Organisation

Polisregion Syd

Kommun

Helsingborg

Län

Skåne län

Utlyst

13 februari 2025

Ansök senast

27 februari 2025

Referensnummer

C234702/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Polisregion Syd är organiserad i fem polisområden: Blekinge nordöstra Skåne, Kalmar Kronoberg, Malmö, nordvästra Skåne och södra Skåne som tillsammans är indelade i 20 lokalpolisområden. Vidare finns det fyra regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten, utredningsenheten och gränspolisen, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Polisområde Nordvästra Skåne är ett av polisområdena inom region Syd och sträcker sig över elva kommuner. Polisområde Nordvästra Skåne är indelat i fyra lokalpolisområden: Helsingborg, Ängelholm, Klippan och Landskrona. På polisområdesnivå finns utredning- och utredningsjourssektioner samt ett polisområdeskansli som är beläget i Helsingborg.

Inom Lokalpolisområde Helsingborg finns det ingripande- och brottsförebyggande verksamhet, utredningsgrupper, hundgrupp, trafikgrupp samt stöd och service. Inom Lokalpolisområde Klippan finns det ingripande- och brottsförebyggande verksamhet, utredningsgrupper samt stöd och service.

Vi söker nu planerare till polisområde Nordvästra Skåne med placeringsort i Helsingborg och Klippan.

Arbetsbeskrivning

Som personalplanerare arbetar du i huvudsak med operativ arbetstidsplanering och planering av personalresurs mot verksamhetsbehovet. Du tar ansvar för det egna arbetet och för arbetsgruppens gemensamma uppdrag som bland annat innebär att arbeta strategiskt med verksamhetens resursplanering. Du arbetar i olika administrativa personalsystem, bland annat i COPS och HEROMA. I ditt arbete samverkar du mycket med olika verksamhetsdelar och är delaktig i att utveckla samarbetet med interna och externa verksamheter som har anknytning till personalplaneringen, så som HR, IT och polisens administrativa center (PAC).

Huvudsakliga arbetsuppgifter:
  • Ansvara för optimering av personalresurser, beräkningar av tjänstgöringslistor, bemanning av personal och semesterplanering.
  • Handläggning och registrering av diverse ledigheter, frånvaro och lönetillägg.
  • Besvara frågor gällande arbetstidsförläggning och andra frågor kopplat till arbetstidsavtalet.
  • Hantera utbildningar genom att inventera utbildningsbehov, fördela och bemanna platser.
  • Vara drivande i planeringsarbetet samt aktivt jobba för att utveckla metoder och system för att optimera polisområdets resurs i förhållande till verksamhet och ekonomi.

I ditt arbete kommer du ha direktkontakt med såväl medarbetare som chefer i personalfrågor vilket ställer krav på tillgänglighet under arbetsdagen och ett serviceinriktat förhållningsätt i ditt arbete.

I din roll som planerare på LPO Klippan kommer det att tillkomma arbetsuppgifter relaterade till kanslitjänstgöring. Dessa arbetsuppgifter innefattar bland annat hantering av kanslibrevlådan samt andra administrativa kansliuppgifter som krävs för att stödja den dagliga verksamheten.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:
  • Fullständiga gymnasiebetyg eller motsvarande arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant.
  • Arbetslivserfarenhet, företrädesvis av administration från myndighet eller större organisation/företag, logistikbranschen alternativt annan verksamhet som arbetsgivaren bedömer relevant
  • Mycket god datorvana, särskilt avseende Officepaketet (Excel)
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

  • Det är meriterande om du även har:
  • Erfarenhet av att arbeta med personalplanering eller annan personaladministration
  • Erfarenhet kring Allmänna Villkorsavtalet respektive Arbetstids- och semesteravtal
  • Erfarenhet av arbete i personaladministrativa system genom handläggning av åtgärder för anställda, företrädesvis i Heroma
  • B-körkort

Personliga egenskaper
En stor del av arbetet som planerare innefattar att bemöta och kommunicera med medarbetare och chefer inom verksamheten. För att trivas i rollen behöver du ha hög social kompetens och ett intresse av att arbeta relationsbyggande. Att ge god service är en självklarhet för dig och du sätter stor vikt vid kvalitet i ditt arbete. Du har ett stort intresse av att lära och fördjupa dina kunskaper i avtal, IT-system och villkor inom ämnesområdet.

Arbetet ställer krav på god struktur samt förmåga till helhetssyn och förståelse för hur olika delar av verksamheten är integrerade med varandra. Vi värdesätter att du är flexibel och att du har god förmåga till att prioritera och arbeta effektivt med de utmaningar du stöter på i ditt arbete. Du är stresstålig och kan periodvis arbeta i ett högt tempo.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Christian Alsterfjord, Gruppchef LPO Helsingborg
0725- 98 64 05
christian.alsterfjord@polisen.se

Rickard Gartér, Gruppchef LPO Klippan
010-5617287
rickard.garter@polisen.se

Emelie Fredriksson, HR-konsult
emelie-a.fredriksson@polisen.se

Fackliga företrädare

Amelie Wångklev Jönsson, Polisförbundet
073-374 10 88

Monica Veberg , Seko Polisen
070-549 11 35

Carina Ivarsson, SACO-S
073-348 37 10

Jonas Olsson, ST
070-285 31 64

Övrig information

Arbetsort: Helsingborg eller Klippan
Arbetstid: Dagtid med flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Planerare
Anställningsbenämning: Administratör

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Arbetsprov kommer att användas vid intervjuförfarandet.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg