Sök

Polisstudenter sommarjobb som passhandläggare

Organisation

Polisregion Stockholm

Kommun

Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

20 januari 2025

Ansök senast

02 februari 2025

Referensnummer

C224957/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Att sommarjobba på Polisregion Stockholm är ett bra sätt att få inblick i myndigheten och erfarenhet av verksamheten. Vi söker nu medarbetare till passverksamheten för handläggning och utlämning av pass. Placering kan ske på flera orter inom region Stockholm. Vi välkomnar ansökningar från polisstuderande på alla polisprogram i hela Sverige oavsett var du kommer söka aspiranttjänstgöring.

Arbetsbeskrivning

Som administratör inom passverksamheten har du en viktig samhällsfunktion där du är Polismyndighetens ansikte utåt och ibland medborgarens första kontakt med polisen. Du förväntas att tillsammans med dina kollegor och chef ta ett gemensamt ansvar för uppdraget och verksamheten. Arbetet sker i huvudsak genom direktkontakt med medborgarna men även till viss del genom telefonsamtal och e-post.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att ta emot ansökningar om resehandlingar (pass och nationellt identitetskort), handlägga och lämna ut resehandlingar. Arbetet sker i enlighet med gällande regelverk såsom passlagen, passförordningen, förordningen om nationellt identitetskort samt förvaltningslagen. Observera att vid utlämningsställe Södermalm lämnar man enbart ut resehandling-ar.

Vi utgår från den statliga värdegrunden i vårt bemötande och förhållningssätt.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som:
  • Är polisstuderande
  • Avslutat minst termin 1 på polisutbildningen innan anställningsstart juni 2025.

  • Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
  • Tidigare arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten.

Personliga egenskaper
Du arbetar nära medborgarna och därför ställs höga krav på din kommunikativa förmåga. Du trivs i nära och direkt kontakt med medborgarna för att vägleda och besvara frågor. Du har ett gott omdöme och anpassar ditt arbetssätt beroende på medborgarens bakgrund och behov av service. Du är stresstålig, kan göra prioriteringar och växla mellan olika arbetsuppgifter. Du löser uppgifter både enskilt men även i samarbete med dina kollegor. Du anpassar dig till förändrade omständigheter och kan snabbt omprioritera ditt arbete.

Kontaktpersoner

Madeleine Bernsmed, Hanna Berglund, HR-konsulter
passrekrytering.stockholm@polisen.se

Fackliga företrädare

SACO, Polisförbundet, Fackförbundet ST, SEKO nås via Polisens växel 114 14.

Övrig information

Arbetsort: Region Stockholm, flera orter
Arbetstid: Veckoplanerad arbetstid. Arbetstiderna är dagtid mån-fre, förutom en dag i veckan då arbetspasset är förlagt till kvällstid. Förändringar i arbetstider kan förekomma.
Tillträde: Tillträde sker enligt överenskommelse. Gäller perioden maj t.o.m. augusti 2025 (dock längst t.o.m. 31 aug) med startdatum i maj eller juni.
Funktion: Passhandläggare
Anställningsbenämning: Administratör

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg