Sök Mina sidor

Regional Samordnare för utredning och lagföring till regionkansliet Bergslagen, Örebro

Organisation
Polismyndigheten
Kommun
Örebro
Län
Örebro län
Utlyst
02 juni 2025
Ansök senast
16 juni 2025
Referensnummer
C259010/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Polisregion Bergslagen är organiserad i tre polisområden: Dalarna, Värmland och Örebro som tillsammans är indelade i elva lokalpolisområden. Vidare finns det tre regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten och utredningsenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Regionkansliets huvudsakliga uppgift är att ge stöd till regionpolischefen samt planera och följa upp verksamheten på övergripande nivå. Regionkansliet bedriver verksamhet i hela regionen där majoriteten av frågorna är av strategisk karaktär. Arbetet sker i nära samarbete med regionledningen, polisområden och enheter.

Arbetsbeskrivning

I uppdraget som regional utrednings- och lagföringssamordnare är du en viktig del i arbetet med att förbättra brottsuppklaringen. Det innebär att du bl.a. utvecklar och driver frågor inom området, fungerar som en länk mellan lokal och nationell nivå samt samverkar med övriga polisregioner, nationella avdelningar och externa samverkanspartners. Du arbetar på strategisk nivå med ett regionövergripande perspektiv och det innebär bl.a. att du bereder frågor till regionledningen.

I arbetsuppgifterna ingår bl.a. att analysera verksamhetsresultat och olika styrande dokument, delta i regionala och nationella arbetsgrupper, formulera analyser/bereda frågor i både text och muntlig form, sprida kunskapsunderlag och metoder, men också att ta initiativ till och stärka samverkan mellan olika aktörer samt ordna forum för dialog och erfarenhetsutbyte.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:
  • Polisutbildning eller akademisk examen inom juridik, kriminologi eller motsvarande som arbetsgivaren finner likvärdig
  • Minst två års erfarenhet av att utveckla verksamhet, driva processer och av att stödja samverkan mellan olika aktörer
  • Erfarenhet av att analysera, sammanställa och presentera material i både text och tal
  • Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift

  • Det är meriterande om du även har:
  • Mycket goda kunskaper och erfarenhet av rättskedjans brottsutredande verksamhet
  • Erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet
  • Erfarenhet av samverkan med samhällsaktörer

Personliga egenskaper
Vi söker dig som har en god analytisk förmåga där du kan både kan förstå komplexa problem, bryta ner dem och förmedla vidare i organisationen. Detta ställer krav på att du är kommunikativ i både text och tal med en förmåga att samarbeta och skapa goda kontakter med andra. Vidare har du förmåga att tänka brett och strategiskt i din roll och drivs av att utveckla och förbättra arbetssätt och verksamhet. För att lyckas i rollen behöver du kunna se den egna verksamhetens arbete i ett större sammanhang samtidigt som du förstår och agerar utifrån din roll i verksamheten.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Gustaf Herlitz, HR-konsult
gustaf.herlitz@polisen.se

Johanna Eid Forest, Gruppchef
johanna.eid-forest@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Saco-S, ST, SEKO nås via Polismyndighetens växel 114 14

Övrig information

Anställningsbenämning: Handläggare alternativt Polisinspektör
Arbetsort: Örebro
Arbetstid: Flexibel arbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Samordnare


Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg