Sök Mina sidor

Verksamhetsutvecklare med juridisk kompetens till NFC

Organisation

Nationellt forensiskt centrum

Kommun

Linköping

Län

Östergötlands län

Utlyst

29 april 2025

Ansök senast

13 maj 2025

Referensnummer

C251843/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Nu söker vi två verksamhetsutvecklare med juridisk kompetens till avdelningskansliet på Nationellt forensiskt centrum (NFC) i Linköping. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

NFC är en avdelning inom Polismyndigheten. I nära samverkan med utredningsverksamheten leder, utvecklar och utför avdelningen forensiskt arbete för en framgångsrik brottsbekämpning. Avdelningen ansvarar för hela den forensiska processen inom polisen - från kriminaltekniska platsundersökningar, laborativ verksamhet och it-forensik till forensiska expertutlåtanden i brottmål. I uppdraget ingår också att agera expertstöd samt bedriva utbildning, strategisk forskning och utveckling för att framtidssäkra polisens forensiska förmåga. Avdelningen styr och samordnar Polismyndighetens forensiska och it-forensiska verksamhet.

Avdelningskansliet vid NFC ansvarar för planering och uppföljning av avdelningens verksamhet och har samordningsansvar för avdelningsövergripande frågor som krisberedskap, lokaler, inköp, materialhantering och registratur samt ansvarar för transport och logistik. Avdelningen består av ett sextiotal medarbetare, organiserade i fem grupper, främst placerade i Linköping.

Arbetsbeskrivning

Vi söker nu två verksamhetsutvecklare till den grupp som ansvarar för samordning inom digitaliseringsområdet, samt verksamhetsstyrning och analys.

Rollen är nyinrättad vilket innebär att du kommer att ha stor möjlighet att påverka arbetet. Ditt huvudsakliga uppdrag kommer vara att utveckla och koordinera avdelningens arbete samt stödja verksamhetsutvecklingen inom Polismyndighetens forensiska process. Detta kräver förmåga att ta ett stort ansvar för att självständigt och i grupp driva olika typer av uppdrag och utvecklingsinitiativ, inom NFC, och tillsammans med polisregioner och andra avdelningar.

I takt med förändringar såväl inom myndigheten som utanför, bidrar du till att identifiera och analysera frågor av strategisk betydelse för en väl fungerande forensisk verksamhet, inklusive vilka strukturer som behöver utvecklas för att stödja detta inom det juridiska området. Rollen innebär många kontaktytor vilket kräver att du är trygg i att använda både svenska och engelska som arbetsspråk.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara att:
  • Ansvara för att samordna verksamhetens krav inom rättsområdet, bereda prioriteringar och beslut samt därefter stödja vid införande av förmågor
  • Arbeta med samverkan och samordning med andra delar av myndigheten och i olika nationella forum
  • Utgöra strategiskt stöd till NFC:s ledning inom ansvarsområdet
  • Leda och delta i uppdrag och utvecklingsinitiativ

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:
  • Högskoleexamen på juristlinjen, statsvetarlinjen eller jämförbara utbildningar som bedöms relevant
  • Erfarenhet av ärendehandläggning på myndighet
  • Erfarenhet av uppdrag som rört utredning och/eller verksamhetsutveckling
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska

  • Det är meriterande om du även har:
  • Erfarenhet av kvalificerade arbetsuppgifter på myndighet inom rättsväsendet
  • Erfarenhet av forskningssamarbete/-projekt inom EU
  • Erfarenhet av arbete med författningar och/eller styrdokument

  • Personliga egenskaper
    Du har förmåga att:
  • På ett prestigelöst sätt och samtidigt med bibehållen integritet vara drivande i uppdrag tillsammans med kollegor i olika delar av verksamheten
  • Kommunicera, både muntligt och skriftligt, för att skapa förståelse på olika nivåer och mellan olika funktioner och professioner
  • Skapa sammanhang och engagera kollegor i olika delar av en komplex verksamhet

Då rollen innebär många kontaktytor ser vi det som en självklarhet att du samarbetar med andra på ett bra sätt för att nå gemensamma mål. Du arbetar resultatinriktat, självständigt och har god förmåga att strukturera ditt arbete.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Alice Karlsson, HR-konsult
alice-c.karlsson@polisen.se

Cosette Malatios, Gruppchef Kansligrupp 3
010-562 80 74
cosette.malatios@polisen.se

Fackliga företrädare

Sofia Ask, Polisförbundet
010-563 87 10

ST Region Öst
st.region-ost@polisen.se

Karna Tillheden, SEKO Polisen
073-249 04 22

Fanny Carlström Plaza, SACO
010-562 84 46

Övrig information

Enligt gällande lagstiftning kräver anställningen att blivande anställd lämnar ett DNA-prov för registrering i myndighetens elimineringsdatabas.

Anställningsbenämning: Handläggare
Arbetsort: Linköping
Arbetstid: VP 5:2
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Verksamhetsutvecklare

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg