Sök Mina sidor

Administratör till reception

Organisation
Polisregion Väst
Kommun
Halmstad
Län
Hallands län
Utlyst
07 oktober 2025
Ansök senast
21 oktober 2025
Referensnummer
PB48/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Polisregion Väst består av Hallands län och Västra Götalands län. Verksamheten i regionen är organiserad i fem polisområden: Fyrbodal, Halland, Skaraborg, Storgöteborg och Älvsborg som tillsammans är indelade i 16 lokalpolisområden. Vidare finns det tre regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten och utredningsenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Lokalpolisområde Halmstad ingår i polisområde Halland. Inom lokalpolisområdet finns det ingripande- och brottsförebyggande verksamhet, utredningsgrupper samt stöd och service. Vi söker nu en serviceinriktad medarbetare till receptionen i Halmstad som vill bidra till polisens viktiga uppdrag.

Arbetsbeskrivning

Som administratör i receptionen är du en representant för myndigheten och kan vara besökarens första kontakt med polisen. Ditt huvudsakliga ansvarsområde och arbetsuppgift att handlägga ansökningar om pass och nationellt ID-kort. Arbetet med handläggning av resehandlingar sker i direkt kontakt med besökare som bokat tid för att ansöka om pass och/eller nationellt ID-kort eller kommer vid drop-in för att hämta ut sin resehandling.

Övriga arbetsuppgifter som förekommer i receptionen är hantering av hittegods, kassaredovisning, anmälningsupptagning, besvara inkommande samtal och mail och annat kopplat till receptionsarbete.

I arbetsuppgifterna ingår att:
  • Ta emot, handlägga och utfärda id- och passhandlingar.
  • Anmälningsupptagning, hittegodshantering, inlämning av vapen och telefonservice.
  • Övriga receptionsgöromål såsom t ex mottagning av besök och gods.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:
  • godkänd och avslutad gymnasieexamen
  • relevant erfarenhet av minst 1 års daglig fysisk kundkontakt i närtid, exempelvis i reception eller butik.
  • god datorvana, vilket innebär att kunna hantera flera system samtidigt
  • goda kunskaper i svenska både i tal och skrift
  • goda kunskaper i engelska både i tal och skrift
  • B-körkort

  • Det är meriterande om du även har:
  • flerårig och aktuell arbetslivserfarenhet inom serviceyrken med fysisk kontakt som arbetsgivaren finner relevant.
  • erfarenhet av liknande arbetsuppgifter i offentlig verksamhet som arbetsgivaren finner relevant.
  • erfarenhet av att arbeta i systemen RES och/eller Durtvå
  • språkkunskaper utöver nordiska språk och engelska som du kan använda obehindrat i yrkesutövningen

Personliga egenskaper:
Vi söker dig som får energi av och trivs i servicesamanhang där du får stötta medborgare. Arbetet innebär daglig kontakt med olika personligheter med skiftande förmågor från alla delar av världen och det ställs därmed kommunikativ förmåga, lyhördhet, och noggrannhet. Som administratör arbetar du såväl självständigt och med andra kollegor, vilket kräver ansvarstagande och samarbetsförmåga. I perioder ökar arbetsbelastningen och du behöver ha kapacitet att växla upp till ett högre tempo och göra nödvändiga prioriteringar. Detta med en fortsatt hög servicenivå mot kunden och bibehållen kvalitet i ditt arbete. Då du arbetar med anmälningsupptagning ställer vi krav på en personlig mognad.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Michaela Torsson, Gruppchef
nås via Polisens växel 114 14
michaela.torsson@polisen.se

Linnéa Roll, HR-konsult
linnea.roll@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet, SACO-S, ST och SEKO nås via Polisens växel 114 14

Övrig information

Anställningsbenämning: Administratör
Arbetsort: Halmstad
Arbetstid: Dagtid 40 timmar/vecka, helg och kvälltjänstgöring kan förekomma
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Administratör reception

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg