Administratör till receptionen i Piteå
- Organisation
- Polisregion Nord
- Kommun
- Piteå
- Län
- Norrbottens län
- Utlyst
- 07 oktober 2025
- Ansök senast
- 14 oktober 2025
- Referensnummer
- PB62/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Polisområde Norrbotten är indelat i fyra lokalpolisområden:
Piteå älvdal, Luleå/Boden, Norra Lappland och Östra Norrbotten. På polisområdesnivå finns även en utredningssektion, en insatsgrupp och en hundgrupp. Vidare finns ett polisområdeskansli.
Lokalpolisområde Piteå älvdal ingår i polisområde Norrbotten.
Inom lokalpolisområdet finns det ingripande- och brottsförebyggande verksamhet, utredningsgrupp samt stöd och service.
Lokalpolisområde Piteå söker nu en administratör till receptionen i Piteå.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Polisområde Norrbotten är indelat i fyra lokalpolisområden:
Piteå älvdal, Luleå/Boden, Norra Lappland och Östra Norrbotten. På polisområdesnivå finns även en utredningssektion, en insatsgrupp och en hundgrupp. Vidare finns ett polisområdeskansli.
Lokalpolisområde Piteå älvdal ingår i polisområde Norrbotten.
Inom lokalpolisområdet finns det ingripande- och brottsförebyggande verksamhet, utredningsgrupp samt stöd och service.
Lokalpolisområde Piteå söker nu en administratör till receptionen i Piteå.
Arbetsbeskrivning
Receptionen är Polismyndighetens ansikte utåt och ofta den första kontakten för allmänheten - och är därav en viktig kontaktyta. Verksamheten är både en myndighetsutövning och en servicefunktion med tillgänglighet för såväl extern som intern service. Att tjänstgöra som administratör i receptionen är ett betydelsefullt arbete i att stärka förtroendet för polisverksamheten genom att ha engagemang, kvalitet och säkerhet i handläggningen av ärenden kombinerat med effektivitet och ett trevligt bemötande.
Som administratör i receptionen kommer du att ha ett viktigt arbete inom ramen för polisens serviceuppdrag. Du kommer att vara allmänheten behjälplig och bland annat arbeta med polismyndighetsärenden i receptionen.
Du kommer huvudsakligen utgå från Piteå. Andra orter kan tillfälligt bli aktuella för tjänstgöring med Piteå som utgångspunkt.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
Ytterligare arbetsuppgifter kan tillkomma då inflödet av ärenden kan variera i hög grad.
Som administratör i receptionen kommer du att ha ett viktigt arbete inom ramen för polisens serviceuppdrag. Du kommer att vara allmänheten behjälplig och bland annat arbeta med polismyndighetsärenden i receptionen.
Du kommer huvudsakligen utgå från Piteå. Andra orter kan tillfälligt bli aktuella för tjänstgöring med Piteå som utgångspunkt.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
- Handlägga pass och nationella Id-kort
- Ta emot och registrera anmälningar från allmänheten
- Hantera hittegods
- Ta emot tillståndshandlingar och inlämnade vapen
- Ta emot och hantera allmänhetens frågor samt förmedla vidare personer till kontakter inom polishuset
Ytterligare arbetsuppgifter kan tillkomma då inflödet av ärenden kan variera i hög grad.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Personliga egenskaper:
Som administratör inom receptionen ställs det krav på engagemang, tillgänglighet och effektivitet. Då arbetstempot växlar så tror vi att du är en person som trivs och drivs av detta, samtidigt som det inte påverkar din noggrannhet eller kundbemötande. Som person har du ett serviceinriktat och flexibelt förhållningssätt samt en god samarbetsförmåga där du trivs med ett tätt samarbete med dina kollegor. Då arbetet är utåtriktat och med daglig kontakt med människor fäster vi stor vikt vid din kommunikativa och sociala förmåga.
Vi kommer därmed lägga mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.
- Gymnasieexamen eller motsvarande kunskaper förvärvade genom studier
- Arbetslivserfarenhet inom service och administration som arbetsgivaren bedömer relevant
- Goda kunskaper i svenska och engelska såväl i tal som i skrift
- God datavana och lätt för att lära dig nya IT-system
- B- Körkort
- Arbetslivserfarenhet i närtid inom service och administration med många externa direktkontakter i form av personliga möten som arbetsgivaren bedömer relevant
- Arbetslivserfarenhet från myndighet eller offentlig förvaltning som arbetsgivaren bedömer relevant
- Arbetslivserfarenhet av juridik eller rättsligt arbete
Det är meriterande om du har:
Personliga egenskaper:
Som administratör inom receptionen ställs det krav på engagemang, tillgänglighet och effektivitet. Då arbetstempot växlar så tror vi att du är en person som trivs och drivs av detta, samtidigt som det inte påverkar din noggrannhet eller kundbemötande. Som person har du ett serviceinriktat och flexibelt förhållningssätt samt en god samarbetsförmåga där du trivs med ett tätt samarbete med dina kollegor. Då arbetet är utåtriktat och med daglig kontakt med människor fäster vi stor vikt vid din kommunikativa och sociala förmåga.
Vi kommer därmed lägga mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Peter Lundmark, Gruppchef
010-5683691
peter.lundmark@polisen.se
Daniel Weiderstål, HR-konsult
daniel.weiderstal@polisen.com
010-5683691
peter.lundmark@polisen.se
Daniel Weiderstål, HR-konsult
daniel.weiderstal@polisen.com
Fackliga företrädare
SEKO polisen Nord, ST region Nord, SACO-S region Nord, Polisförbundet region Nord
Nås via polisens växel 114 14.
Nås via polisens växel 114 14.
Övrig information
Arbetsort: Piteå
Arbetstid: Heltid, Veckoplanering 40h/v
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Administratör, reception
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Arbetstid: Heltid, Veckoplanering 40h/v
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Administratör, reception
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.