Sök Mina sidor

Administratör till receptionsverksamheten i Polisområde Jönköping

Organisation
Polisregion Öst
Kommun
Jönköping
Län
Jönköpings län
Utlyst
05 september 2025
Ansök senast
21 september 2025
Referensnummer
C276466/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.

Polisområde Jönköping tillhör region Öst. Det geografiska området sträcker sig över 13 kommuner. Polisområde Jönköping är indelat i tre lokalpolisområden: Höglandet, Södra Vätterbygden och Värnamo. På polisområdesnivå finns utredningssektion och ett polisområdeskansli.

Vi söker nu en administratör till vårt team i Jönköping. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor vara en viktig representant för Polisen i ditt dagliga arbete.

Arbetsbeskrivning

Som administratör möter du våra medborgare och bemannar receptionen. Arbetet innebär i första hand att ge ett bra, metodiskt och effektivt bemötande, där du är en viktig representant för Polismyndigheten. I rollen får du de varierande uppgifterna att flyta i ett stundtals högt tempo, utan att kompromissa med rättssäkerhet eller kvalité.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är hantering av ansökningar om pass och nationellt ID-kort. I rollen kan det även ingå att:
  • Hantera hittegods.
  • Besvara inkommande samtal och mail.
  • Anmälningsmottagning.
  • Vapen- och ammunitionsärenden.

Även andra arbetsuppgifter kan förekomma.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • Gymnasieexamen, eller annan arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska
  • Mycket god datorvana
  • Erfarenhet av servicearbete i närtid i minst 1 år, där det huvudsakliga arbetet handlat om personliga möten. Exempelvis från reception eller kundservice, alternativt annan verksamhet som arbetsgivaren bedömer som relevant.
  • Körkort B

  • Det är meriterande om du har:

  • Godkänd utbildning i RES K1 Grund
  • Erfarenhet av arbete i Polisens datasystem

Rollen innebär handläggning av myndighetsärenden, vi ser därför att du är noggrann, strukturerad och ansvarstagande. Du har god förmåga att arbeta både självständigt och i grupp samt målinriktat. Vi värdesätter att du är prestigelös, serviceinriktad och flexibel samt har en hög känsla för rättssäkerhet. Som polisens ansikte utåt är du representativ och förtroendeingivande. Periodvis är det högt tryck i receptionen, det är därför av stor vikt att du har förmåga att bibehålla lugnet och har god förmåga att hantera arbetstoppar med en fortsatt hög servicenivå och bibehållen kvalitet.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Julia Lundqvist , Gruppchef
julia.lundqvist@polisen.se

Lina Stormhammar, HR-konsult
lina.stormhammar@polisen.se

Fackliga företrädare

ST Polisen kontaktas via mail: st.region-ost@polisen.se, SEKO Polisen Monica Veberg kontaktas via tfn: 0070-549 11 35, Saco Polisen samt Polisförbundet i region Öst kontaktas via Polisens växel 114 14

Övrig information

Vid frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta Julia Lundqvist, Gruppchef julia.lundqvist@polisen.se

Vid frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Lina Stormhammar, HR-konsult lina.stormhammar@polisen.se

Arbetsort: Jönköping
Arbetstid: Veckoplanerad arbetstid 5:2
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Administratör Reception
Anställningsbenämning: Administratör

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg