Sök Mina sidor

Administratörer till receptionen i Eskilstuna och Strängnäs

Organisation
Polismyndigheten
Kommun
Eskilstuna
Län
Södermanlands län
Utlyst
01 oktober 2025
Ansök senast
07 oktober 2025
Referensnummer
C280258/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Har du erfarenhet av att möta människor och arbeta serviceinriktat?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Vi är organiserade i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli. Polisregion Öst är organiserad i tre polisområden: Södermanland, Östergötland och Jönköping. Södermanland är i sin tur indelat i tre lokalpolisområden; Eskilstuna, Katrineholm och Nyköping. Strängnäs kommun ingår i lokalpolisområde Eskilstuna. Inom lokalpolisområdet finns det ingripande- och brottsförebyggande verksamhet, utredningsgrupper, trafikverksamhet samt stöd och service.

Vi söker nu administratörer både för tillsvidaretjänst och vikariat till vårt team med placering i Eskilstuna och Strängnäs. För att kunna verka i rollen behöver du i början av din anställning genomföra en två veckors digital utbildning i RES-systemet (passlagen, passförordningen, förordningen om nationellt id-kort, FAP 530-1 samt förvaltningslagen) med godkänt resultat.

Arbetsbeskrivning

Som administratör i receptionen är du myndighetens representant och möter upp våra samhällsmedborgare i olika polisiära ärenden. Arbetet innebär att ge stöd och service åt allmänheten. Det är ett betydelsefullt arbete där du får möjlighet att stärka förtroendet för polisverksamheten genom ditt engagemang och skapa kvalitet och säkerhet i handläggningen av ärenden. I arbetsgruppen hjälps vi åt för att ge bästa service både internt och externt.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är:
  • Ta emot resehandlingsansökningar och utlämning av resehandlingar
  • Besvara inkommande telefonsamtal och mail
  • Anmälningsmottagning
  • Hantering av hittegods
  • Viss hantering av vapen- och ammunitionsärenden

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • Godkänd gymnasieexamen
  • Aktuell erfarenhet av kontaktintensivt servicearbete (företrädelsevis receptionist, kundservicemedarbetare, butiksbiträde) som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska
  • Erfarenhet av arbete med digitala system och vana att använda datorn som arbetsverktyg
  • Körkort B

  • Vi ser det även som meriterande om du utöver ovan har:

  • Godkänd och giltig utbildning i RES
  • Aktuell erfarenhet av att arbeta med resehandlingar med fördel inom Polismyndigheten
  • Aktuell erfarenhet av att arbeta med hittegods med fördel inom Polismyndigheten
  • Erfarenhet av Polisens interna system RES, DURTVÅ och HITTEGODS
  • Aktuell erfarenhet av arbete i offentlig sektor eller myndighet

Personliga egenskaper:
Vi söker dig som trivs med ett arbete där du möter många olika människor. Du trivs i samarbete med andra och har en god kommunikativ förmåga. Du är flexibel och kan snabbt ställa om i arbetet om det krävs. Du har förmågan att periodvis arbeta i ett högt tempo och kan fokusera på rätt saker med fortsatt hög service och kvalitet.

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Tina Askerlund, Gruppchef Eskilstuna
Nås via polisens växel: 114 14

Elin Munter, HR-konsult
elin.munter@polisen.se

Fackliga företrädare

ST Region Öst
st.region-ost@polisen.se

Polisförbundet Region Öst, Sara Walters
010-566 66 75
sara.walters@polisen.se

SACO-S Region Öst
saco-s.regionost@polisen.se

Seko Polisen Öst PO Södermanland, Monica Veberg
070-549 11 35

Övrig information

Arbetsort: Eskilstuna och Strängnäs
Anställningsform: 1 tillsvidareanställning och 1 vikariat tom. den 1/9-2026
Funktion: Administratör reception

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg