Sök Mina sidor

Digital redaktör/kommunikatör till kommunikationsenheten i Syd, Malmö

Organisation
Polisregion Syd
Kommun
Malmö
Län
Skåne län
Utlyst
03 september 2025
Ansök senast
14 september 2025
Referensnummer
C275438/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi söker nu en digital redaktör/kommunikatör till kommunikationsenheten i polisregion Syd. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor att utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. Enhetens anställda är utspridda på flera geografiska platser i region Syd, så många möten sker digitalt

Arbetsbeskrivning

Arbetsuppgifter omfattar att arbeta med kommunikationsfrågor brett, både planerad kommunikation och händelsestyrt i en snabbt föränderlig miljö. I tjänsten ingår att producera och publicera innehåll i olika kanaler och arbeta tillsammans med andra medarbetare för att utveckla och förbättra polisens kommunikationskanaler.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
  • Producera och publicera innehåll i digitala kanaler, främst på intranätet och på polisen.se.
  • Förvalta och bedriva ett förbättringsarbete tillsammans med andra medarbetare kopplat till intranätet och polisen.se.
  • Utveckla den interna och externa kommunikationen utifrån uppsatta mål.
  • Analysera, planera, genomföra och följa upp kommunikationsinsatser både internt och externt.
  • Genomföra kompetenshöjande insatser inom kommunikation.

  • Övriga arbetsuppgifter:
  • Ge stöd till chefer och funktionsansvariga i kommunikationsfrågor.
  • Samverka både inom och utom myndigheten i kommunikationsfrågor.

Kvalifikationer

  • Utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant, alternativt arbetslivserfarenhet som kan bedömas likvärdig.
  • Erfarenhet av att arbeta med och utveckla digitala kanaler, framförallt webb och intranät
  • Erfarenhet av att arbeta i diverse verktyg såsom Episerver och Adobe (Photoshop, InDesign, Premiere Pro).
  • Erfarenhet av kommunikationsarbete inom en större organisation.
  • Van skribent med erfarenhet av att producera målgruppsanpassat kommunikationsmaterial till olika kanaler.
  • Vana vid att ge råd och stöd vid kommunikationsplanering och bistå i genomförandet.
  • Mycket god kommunikativ förmåga i tal och skrift på svenska.

  • Det är meriterande om du även har:
  • Erfarenhet av att stötta och coacha chefer och ledare.
  • Erfarenhet av arbete inom statlig myndighet/offentlig verksamhet.
  • Erfarenhet att utbilda andra inom ditt kompetensområde.
  • Arbetat med att utveckla kommunikationen och närvaron i sociala medier för att maximera räckvidd och nå rätt målgrupper.
  • Erfarenhet av stabsarbete och/eller projektledning.


Personliga egenskaper
För att vara framgångsrik och trivas i rollen som digital kommunikatör/redaktör har du lätt för att samarbeta samt hantera flera parallella engagemang och intressenter. Vi ser att du har en god förmåga att växla mellan planerat och händelsestyrt arbete. Du har även en god förmåga att hantera ett stundtals högt arbetstempo på ett bra sätt. Du ser helheten och har lätt för att anpassa budskap och förklara komplexa frågor i olika kanaler till olika målgrupper. För att lyckas i arbetet behöver du vara en social person som kan arbeta både i grupp och självständigt och du är bra på att skapa goda relationer.


Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Maya Forstenius, Rekryterande chef
010-56 183 46
maya.forstenius@polisen.se

Christine Bergkvist Björklund , Rekryterande chef
christine.bergkvist-bjorklund@polisen.se

Felicia Gillholm, HR-konsult
felicia.gillholm@polisen.se

Fackliga företrädare

Saco-S, tfn växeln 114 14; Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10; Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-567 70 92; Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 0732-490 422

Övrig information

Arbetsort: Malmö. Annan placeringsort kan bli aktuell efter överenskommelse med rekryterande chef.
Arbetstid: Flexibel arbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Redaktör
Anställningsbenämning: Handläggare

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg