Hållbarhetsspecialist inom inköp
- Organisation
- Ekonomiavdelningen
- Kommun
- Stockholm
- Län
- Stockholms län
- Utlyst
- 09 oktober 2025
- Ansök senast
- 30 oktober 2025
- Referensnummer
- PB91/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Ekonomiavdelningen
Polismyndighetens ekonomiavdelning har som uppdrag att utforma och driva myndighetens strategiska styrning och uppföljning som fastställer vad myndigheten ska uppnå för resultat och effekter. Avdelningen fördelar ekonomiska medel för att verksamheten ska kunna nå beslutad riktning och följer upp att medlen används på ett effektivt och hållbart sätt.
Vi säkerställer också en rad andra förutsättningar för att polisen ska kunna nå sina mål, t ex. genom att möta verksamhetens behov av ändamålsenliga lokaler samt material och utrustning. Vi tillhandhåller en ändamålsenlig service inom områdena lokalvård, fordonsservice och drift av polisutbildningar vid lärosätena för att bidra till en god arbetsmiljö. Vi ansvarar för myndighetens nationella fordonsförsörjning och interna trafiksäkerhetsarbete. Vi ansvarar även för Polismyndighetens nationella hållbarhetsarbete.
Läs mer om ekonomiavdelningen: polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/var-verksamhet/jobb-ekonomiavdelningen/
Verksamhetsstyrning och analys (VSA)
Enheten för verksamhetsstyrning och analys har i uppdrag att utforma och driva Polismyndighetens strategiska styrning och uppföljning som fastställer vilka resultat och effekter myndigheten ska uppnå. I uppdraget ingår bland annat att löpande följa upp verksamhetsresultat, att leda och samordna arbetet med myndighetens strategiska verksamhetsplan och årsredovisning. Enheten ansvarar även för att utveckla och förvalta Polismyndighetens styrmodell inklusive processen för intern styrning och kontroll, samt för myndighetens hållbarhetsarbete.
Vi är verksamhetscontrollers och miljösamordnare med bred bakgrund inom bland annat kriminologi, statistik, statsvetenskap, juridik, naturvetenskap och kommunikation. Vi arbetar i självplanerande team och är placerade i Stockholm.
Enheten är en del av Polismyndighetens ekonomiavdelning.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Ekonomiavdelningen
Polismyndighetens ekonomiavdelning har som uppdrag att utforma och driva myndighetens strategiska styrning och uppföljning som fastställer vad myndigheten ska uppnå för resultat och effekter. Avdelningen fördelar ekonomiska medel för att verksamheten ska kunna nå beslutad riktning och följer upp att medlen används på ett effektivt och hållbart sätt.
Vi säkerställer också en rad andra förutsättningar för att polisen ska kunna nå sina mål, t ex. genom att möta verksamhetens behov av ändamålsenliga lokaler samt material och utrustning. Vi tillhandhåller en ändamålsenlig service inom områdena lokalvård, fordonsservice och drift av polisutbildningar vid lärosätena för att bidra till en god arbetsmiljö. Vi ansvarar för myndighetens nationella fordonsförsörjning och interna trafiksäkerhetsarbete. Vi ansvarar även för Polismyndighetens nationella hållbarhetsarbete.
Läs mer om ekonomiavdelningen: polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/var-verksamhet/jobb-ekonomiavdelningen/
Verksamhetsstyrning och analys (VSA)
Enheten för verksamhetsstyrning och analys har i uppdrag att utforma och driva Polismyndighetens strategiska styrning och uppföljning som fastställer vilka resultat och effekter myndigheten ska uppnå. I uppdraget ingår bland annat att löpande följa upp verksamhetsresultat, att leda och samordna arbetet med myndighetens strategiska verksamhetsplan och årsredovisning. Enheten ansvarar även för att utveckla och förvalta Polismyndighetens styrmodell inklusive processen för intern styrning och kontroll, samt för myndighetens hållbarhetsarbete.
Vi är verksamhetscontrollers och miljösamordnare med bred bakgrund inom bland annat kriminologi, statistik, statsvetenskap, juridik, naturvetenskap och kommunikation. Vi arbetar i självplanerande team och är placerade i Stockholm.
Enheten är en del av Polismyndighetens ekonomiavdelning.
Arbetsbeskrivning
Som hållbarhetsspecialist inom inköp samordnar du myndighetens hållbarhetsarbete kopplat till inköp och upphandling. Du utvecklar bland annat arbetssättet för att hållbarhetskrav ställs vid upphandlingar samt driver olika projekt inom inköp och hållbarhet. Du kommer även att följa upp våra hållbarhetskrav/avtal/leverantörer tillsammans med inköpsenheten. Du arbetar i nära samarbete med andra enheter på myndigheten, exempelvis enheterna för inköp och lokalförsörjning. Du rapporterar till hållbarhetschef och ingår i hållbarhetsgruppen som består av fyra medarbetare.
I rollen ingår bland annat att:
I rollen ingår bland annat att:
- fortsätta att utveckla ett systematiskt arbetssätt med hållbarhetskrav i upphandlingar där vi arbetar kategoristyrt.
- delta i specifika upphandlingar kopplat till hållbarhetsfrågor, tex. bidra med stöd vid kravställning och uppföljning.
- driva hållbarhetsprojekt kopplat till inköp, upphandling, återbruk och cirkulär ekonomi.
- omvärldsbevakning kopplat till hållbara inköp.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som hållbarhetsspecialist är det viktigt att du har god samarbetsförmåga och trivs i rollen som projektledare samt med att stötta och arbeta med andra människor. Du behöver vara strukturerad och självständigt kunna planera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är prestigelös, utåtriktad och socialt säker i olika sammanhang samt har en god kommunikativ förmåga. Du har en förmåga att se din del i helheten.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
- Relevant högskoleutbildning inom området eller motsvarande utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- Kunskap och aktuell erfarenhet av arbete inom hållbara inköp och offentlig upphandling som arbetsgivaren bedömer som relevant
- Mycket god förmåga att uttrycka sig på svenska, både tal och skrift
- Goda datorkunskaper
- Kunskap och erfarenhet av att arbeta utifrån LOU (lagen om offentlig upphandling) som arbetsgivaren bedömer som relevant
- Kunskap om klimatberäkningar (GHG)
- Kunskap och erfarenhet av hållbarhetsuppföljning och hållbarhetsredovisning som arbetsgivaren bedömer som relevant
- Kunskap och erfarenhet av återbruk och cirkulär ekonomi som arbetsgivaren bedömer som relevant
- Erfarenhet av projektledning som arbetsgivaren bedömer som relevant
Det är meriterande om du även har:
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som hållbarhetsspecialist är det viktigt att du har god samarbetsförmåga och trivs i rollen som projektledare samt med att stötta och arbeta med andra människor. Du behöver vara strukturerad och självständigt kunna planera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är prestigelös, utåtriktad och socialt säker i olika sammanhang samt har en god kommunikativ förmåga. Du har en förmåga att se din del i helheten.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Sara Haasmark, Rekryterande chef
010 56 392 11
sara.haasmark@polisen.se
Maryam Åhlander , HR-konsult
maryam.ahlander@polisen.se
010 56 392 11
sara.haasmark@polisen.se
Maryam Åhlander , HR-konsult
maryam.ahlander@polisen.se
Fackliga företrädare
Sofia Ask, Polisförbundet
010-563 87 10
Seko Polisen
sekopolisen@polisen.se
Saco-S
saco-s.avdelningarna@polisen.se
ST
st.region-mitt@polisen.se
010-563 87 10
Seko Polisen
sekopolisen@polisen.se
Saco-S
saco-s.avdelningarna@polisen.se
ST
st.region-mitt@polisen.se
Övrig information
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare
Anställningsbenämning: Handläggare
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare
Anställningsbenämning: Handläggare
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.