Sök Mina sidor

Handläggare beslag

Organisation
Polisregion Mitt
Kommun
Gävle
Län
Gävleborgs län
Utlyst
08 oktober 2025
Ansök senast
22 oktober 2025
Referensnummer
PB85/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för ett större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Vi söker nu en handläggare som är drivkraftig, engagerad och ansvarstagande till Beslag i Gävle. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Polisregion Mitt består av de tre polisområdena Uppsala, Västmanland och Gävleborg, tre regionala enheter samt ett kansli som lyder direkt under regionpolischefen. Polisområde Gävleborg består av Områdeskansli, Utredningssektion och lokalpolisområdena Gästrikland och Hälsingland. Handläggare Beslag är placerad vid utredningssektionen PO Gävleborg.

Arbetsbeskrivning

Som beslagshandläggare kommer du att ansvara för hantering av inkomna beslag samt förvaring, försäljning och förstörande av dessa. Du arbetar i en händelsestyrd verksamhet som innefattar både administration framför bildskärm i olika IT-system samt fysisk hantering där tunga lyft förekommer dagligen.

I rollen ingår även att förstå och effektuera lagar, föreskrifter och beslut gällande beslag. Vi eftersträvar en hög servicenivå och en rättssäker hantering med god kommunikation och noggrannhet och i allt vårt arbete ställs höga krav på utförlig och tydlig dokumentation.

Vi har ett nära samarbete med bl.a. utredare, forensiker samt andra myndigheter såsom t.ex. kronofogde- och åklagarmyndighet. Andra vanligt förekommande arbetsuppgifter är godsspårning och besvara frågor från t.ex. förundersökningsledare, utredare och allmänhet via telefon, mail och personlig kontakt.

Sammanfattningsvis omfattas arbetsuppgifterna av att:
  • Hantera och administrera beslagsföremål på ett noggrant och säkert sätt.
  • Besvara inkommande frågor från intern personal och allmänhet via telefon, mejl och besök
  • Beslutsfattning gällande beslag
  • Godsspårning.

Kvalifikationer

  • Avslutad och godkänd gymnasieutbildning
  • B-körkort för manuell växellåda
  • Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
  • I närtid minst 1 års sammanhängande arbetslivserfarenhet inom administration som arbetsgivaren bedömer relevant för funktionen

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
Erfarenhet av att arbeta i polisiära system som är relevant för beslagsverksamheten
Erfarenhet av beslagshantering
Erfarenhet av arbete med domar och/eller åklagarbeslut
Erfarenhet från rättsväsendet
Erfarenhet av vapenhantering
Truckkort behörigheter A2, A4 och B1


Personliga egenskaper
För att trivas i rollen som beslagshandläggare behöver du vara noggrann och strukturerad. Då arbetet innebär tät extern kontakt och kontakt med andra delar av verksamheten krävs det att du är serviceinriktad, kommunikativ och har en god samarbetsförmåga. Arbetsuppgifterna kräver även att du är självgående och har förmåga att ta egna initiativ. Vi ser det som en självklarhet att du har en personlig mognad och ett rättssäkert tänk.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Johannes Vilmark, HR-konsult
johannes.vilmark@polisen.se

Victoria Åberg, Chef grupp
0722358417
victoria.aberg@polisen.se

Fackliga företrädare

Joel Nordkvist , SEKO
010-5678704
joel.nordkvist@polisen.se

Martin Johansson, Fackförbundet ST
010-5678643
martin-be.johansson@polisen.se

SACO, Polisförbundet
114 14

Övrig information

Arbetsort: Gävle
Arbetstid: Veckoplanerad arbetstid 5:2
Anställningsbenämning: Handläggare
Funktion: Handläggare Beslag

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg