Sök Mina sidor

Operativ samordnare med ansvar för lägesbild, Stockholm

Organisation
Polisregion Stockholm
Kommun
Stockholm
Län
Stockholms län
Utlyst
07 oktober 2025
Ansök senast
21 oktober 2025
Referensnummer
PB67/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?

Regionkansliets primära uppdrag är att samordna och koordinera övergripande frågor samt vara ett dynamiskt stöd för kärnverksamheten i hela regionen. Majoriteten av vårt arbete är av strategisk karaktär och i nära samarbete med regionledningen, polisområden och enheterna.

Regionkansliet består av fyra sektioner, varav Operativ verksamhetsstyrning (OVS) är en av dessa. OVS är uppdelat på fyra grupper som tillsammans ansvarar för samordning och koordinering av den operativa verksamheten ur ett helhetsperspektiv.

Polismyndigheten utvecklar ett nationellt och informationsdrivet system för brottsbekämpning där nationellt driftcenter (NDC) och de regionala driftcentrumen (RDC) är centrala komponenter.

Vi söker nu en operativ samordnare (OPS) med lägesinriktning till regionkansliet i Stockholm.

Arbetsbeskrivning

OPS med ansvar för läge säkerställer kontinuerligt upprätthållande och utvecklande av en värderad lägesbild. Det innebär att inhämta, analysera och sammanfatta stora informationsmängder, identifiera samband och avvikelser samt presentera en tydlig och begriplig lägesförståelse för beslutsfattare. Rollen är central för att stödja ledningen regionalt och nationellt och för att bidra till att Polismyndigheten kan agera proaktivt mot brottslighet. Som OPS med ansvar för läge har du en samordnande och ledande funktion i den kommande tidsskalan.

Dina arbetsuppgifter är bland annat att:
  • Samordna, fördela och kvalitetssäkra arbetet inom lägesfunktionen
  • Leda framtagandet och visualiseringen av den regionala värderade lägesbilden
  • Berika RDC med information från olika tidsskalor
  • Identifiera avvikelser och förslå åtgärder
  • Föredra lägesbilder och analyser för beslutsfattare
  • Visualisera och kommunicera komplex information
  • Delta i utvecklingen av metoder, rutiner och arbetssätt
  • Företräda i samverkan med externa parter

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:
  • Polisexamen i enlighet med Polisförordningen (2014:1104) och/eller annan högskoleexamen som bedöms relevant
  • Goda kunskaper i svenska, både muntligt och skriftligt
  • Erfarenhet av att arbeta med och analysera stora informationsmängder
  • Erfarenhet av att sammanfatta komplex information i text och visuella presentationer (exempelvis via PowerPoint, Excel)

  • Det är meriterande om du även har:
  • God kunskap om polisens organisation och verksamhet
  • Erfarenhet av operativ arbetsledning eller samordning
  • Erfarenhet från utredning, underrättelse, spaning, finansiell utredning eller hemliga tvångsmedel
  • Erfarenhet av aktuellt verksamhetsområde (NDC/RDC/PDC/EDC)

Personliga egenskaper
Vi söker dig som skapar förtroende, bygger relationer och arbetar prestigelöst tillsammans med andra. Du är analytisk, strukturerad och nyfiken. Du har en god initiativförmåga, trivs med snabba omställningar och är trygg i att prioritera och fatta beslut under tidspress. Du agerar proaktivt genom att omsätta information och identifiera komplexa ärenden som kräver åtgärder. Därtill besitter du en förmåga att identifiera samband och göra relevanta bedömningar.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Johan Gustafsson, Rekryterande chef
073-425 65 31
johan.gustafsson1@polisen.se

Fackliga företrädare

Mats Johansson, Polisförbundet
073-940 42 91
mats-h.johansson@polisen.se

Fackförbundet ST, Saco-S och SEKO
via polisens växel 114 14

Övrig information

Anställningsbenämning: Operativ samordnare
Arbetsort: Stockholm, Kungsholmen
Arbetstid: Veckoplanerad arbetstid 5:2
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Operativ samordnare

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg