Sök Mina sidor

Operatörer till Polisens kontaktcenter Syd

Organisation
Polismyndigheten
Kommun
Ronneby
Län
Blekinge län
Utlyst
15 augusti 2025
Ansök senast
29 augusti 2025
Referensnummer
C271362/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Polisens kontaktcenter i region Syd är en central del av polisens service till allmänheten med målsättningen att ha utmärkt tillgänglighet, bemötande och kvalitet. Uppdraget är att vara det första steget i en effektiv och kvalitetssäkrad brottsutredningsprocess med fokus på hög tillgänglighet, brottsuppklarning och brottsofferbemötande. Polisens
kontaktcenter har i dag som uppgift att ta emot anmälningar, tips och lämna upplysningar till allmänheten via telefon eller via polisen.se. Dessutom är polisens kontaktcenter en viktig del i den initiala utredningsprocessen och i polisens arbete med att lösa brott. PKC Syds arbete utförs från Malmö, Kalmar samt numera ifrån Ronneby sedan februari 2025.

Arbetsbeskrivning

Du utför förstahandsåtgärder inom brottsutredningen, primärt genom att skriva anmälningar, hålla målsägandeförhör, skriva tips etcetera.

Arbetet utförs via telefon och Internet och är en viktig del av arbetet är vårt serviceåtagande mot allmänheten. Du kommer därför även att svara på frågor gällande andra ärenden som hanteras av polisen. Du lämnar också information om lagar och förordningar till medborgarna vilket ställer krav på att du kan tolka och tillämpa gällande regelverk och att du är samhällsorienterad. Arbetet präglas av kontinuerlig dokumentation och administration. Det ställer stora krav på din förmåga att lyssna, kommunicera och strukturera ditt arbete. I arbetet ingår att snabbt identifiera anmälarens behov och att därefter individanpassa de första utredningsåtgärderna tillsammans med en förundersökningsledare.

Som medarbetare hos oss har du en genuin vilja och drivkraft att arbeta med samhällsviktiga uppgifter och att dagligen ge våra medborgare service i världsklass. Du har också en utpräglad vilja att hjälpa människor samt ett stort tålamod.

Arbetstiderna för denna tjänst omfattar tvåskift och du förväntas kunna påbörja ditt arbete tidigast kl. 06.30 och avsluta senast kl. 23.00.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:
  • Fullständig gymnasieutbildning.
  • Sammanhängande arbetslivserfarenhet i minst 1 år som arbetsgivaren bedömer som relevant för rollen.
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
  • God förmåga att samtala på engelska
  • God datorvana - förmåga att använda datorer och olika program för att underlätta arbetsuppgifter och kommunicera effektivt

  • Vi ser det som meriterande ifall du även har:
  • Eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren finner relevant för rollen
  • Vana av att arbeta med utredande uppgifter, gärna från offentlig verksamhet
  • Vana av att analysera och dokumentera information
  • Erfarenhet av att arbeta inom myndighet
  • Tidigare arbetslivserfarenheter inom kundtjänst eller telefoni eller annat servicearbete som arbetsgivaren bedömer relevant

Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som operatör behöver du vara bra på att kommunicera samt ha en naturlig förmåga att göra korrekta avvägningar och prioriteringar, även i pressade situationer. Dina kollegor beskriver dig som en lugn, uppmärksam och tillmötesgående person som sätter ett värde i att utföra sina arbetsuppgifter med noggrannhet och hög kvalitet. För dig är det självklart att bidra till ett bra samarbete och arbetsklimat. Det är viktigt att ha god simultankapacitet och förmåga att utföra flera saker samtidigt, till exempel att ta in information via telefon eller annan kommunikation och samtidigt hantera dataprogram och bedöma informationen.

Denna kombination av egenskaper möjliggör stabil hantering av olika situationer, upprätthållande av hög standard, snabba och välgrundade beslut samt smidigt samarbete i teamet. Dessa egenskaper är centrala för att lyckas och göra en positiv påverkan som operatör.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

För frågor gällande tjänsten eller rekryteringsprocessen: Annelie Ny-Wahlstedt Tfn 076-1472051, jobb.pkc-syd@polisen.se

Fackliga företrädare

Monica Veberg , Seko Polisen
070-549 11 35

Carina Ivarsson, SACO-S region Syd
073-348 37 10

Lena Törngren , ST
076-223 78 46

Polisförbundet region Syd
114 14

Övrig information

Anställning: Heltid tillsvidare med 6 månaders provanställning
Arbetsort: Ronneby
Arbetstid: Fast lista 2-skift
Tillträde: 2/3 2026
Funktion: Operatör PKC
Anställningsbenämning: Administratör

Tidplan för processen
Går du vidare i processen kommer du, under vecka 36, 2025 att få en inbjudan till en informationsträff där du också ges möjlighet att genomföra ett skrivtest (obligatorisk om man vill kvarstå i processen). Intervjuer kommer genomföras under veckor 39-40 och den som blir aktuell för tjänst kan komma att kallas till en säkerhetsprövningsintervju. Grundutbildning planeras starta i Mars och är förlagd till Ronneby.

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens rekryteringssystem Visma Recruit.

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg