Sök Mina sidor

Passhandläggare till Sala, Fagersta, Köping och Västerås

Organisation
Polismyndigheten
Kommun
Västerås
Län
Västmanlands län
Utlyst
05 september 2025
Ansök senast
11 september 2025
Referensnummer
C276305/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Har du erfarenhet av att möta människor och arbeta serviceinriktat?

Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.

Polismyndigheten består av ca 40 000 medarbetare och är organiserade i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli. Polisregion Mitt är organiserad i tre polisområden (Uppsala, Västmanland och Gävleborg), en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en underrättelsesektion och ett regionkansli. Polisområde Västmanland är indelat tre lokalpolisområden: norra Västmanland, Västerås och västra Mälardalen.

Vi söker nu passhandläggare till passexpeditionerna i Sala, Fagersta, Köping och Västerås (polisområde Västmanland) med start i mitten av januari 2026. Din anställning inleds med två veckors utbildning. För att kunna verka i rollen behöver utbildningen genomföras med godkänt resultat.

Arbetsbeskrivning

Du börjar din anställning som Passhandläggare vid stöd/serviceverksamhet inom polisområde Västmanland som handläggare och när du jobbat en period som passhandläggare kan du få börja med tillhörande uppgifter i receptionen. Som handläggare har du en viktig samhällsfunktion där du är Polismyndighetens ansikte utåt och ibland besökarens första kontakt med Polisen.

Du kommer bland annat arbeta med följande:
  • Handläggning av pass- och nationella identitetkortsansökningar
  • Hantera hittegods (ej alla stationer)
  • Ta emot och registrera anmälningar från allmänheten (ej alla stationer)
  • Utlämning av beslag (ej alla stationer)
  • Ta emot tillståndshandlingar och inlämnade vapen (ej alla stationer)

Ytterligare arbetsgifter kan tillkomma då inflödet av ärenden kan variera i hög grad. Det kan även förekomma arbete på annan ort.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
  • avslutad och godkänd gymnasieutbildning
  • aktuell erfarenhet av arbete inom kundservice (t ex. receptionist, kundservicemedarbetare, butiksbiträde)
  • använt dator som arbetsverktyg och har god förmåga att hantera detta
  • mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift i svenska och goda kunskaper i engelska
  • B-körkort

  • Det är meriterande om du även:
  • är certifierad passhandläggare och har erfarenhet av att arbeta som passhandläggare inom Polisen de senaste 2 åren
  • har aktuell erfarenhet av arbete inom kontaktintensivt kundservicearbete
  • har eftergymnasial utbildning inom juridik, kriminologi, samhällsorienterande ämnen alternativt beteendevetenskap (pedagogik, psykologi och/eller sociologi)
  • har erfarenhet av Polisens system t.ex. Hittegods, Durtvå, Strada eller Orbit

Personliga egenskaper
Vi söker dig som är serviceinriktad, förtroendeingivande och som trivs med ett arbete där du möter många olika människor. Du är noggrann och strukturerad samt förstår vikten av att arbeta metodiskt och framför allt rättssäkert. Vidare är du en god kommunikatör och kan samarbeta utifrån ett prestigelöst förhållningssätt. Du är också flexibel och kan arbeta efter daglig styrning och ledning.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och mognad då dessa har stor betydelse för vår verksamhets framgång.

Kontaktpersoner

Magnus Strömberg, Gruppchef Fagersta
010-56 75445
magnus.stromberg@polisen.se

Estelle Bylon, Gruppchef Köping
010-5675187
estelle.bylon@polisen.se

Terese Heidenborg, Gruppchef Sala
010-567 65 48
terese.heidenborg@polisen.se

Josefine Svedberg, tf. Gruppchef Västerås
010-56 76 341
josefine.svedberg@polisen.se

Maria Frisk, HR-konsult
010-5675217
maria.frisk@polisen.se

Fackliga företrädare

Linnéa Hjelm, Ordförande ST Region Mitt
Linnea.hjelm@polisen.se

Polisförbundet, SEKO Polisen och SACO-S
Nås via Polisens växel 114 14

Övrig information

Arbetsort: Sala, Fagersta, Köping eller Västerås (ange i urvalsfrågorna vilken ort du är intresserad av).
Arbetstid: Veckoplanerad arbetstid, 40h/vecka; VP 5:2, vilket kan innebära arbetstid på kvällar och helger.
Tillträde: Mitten av januari 2026
Funktion: Handläggare

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg