Verksamhetscontroller till Områdeskansliet, Polisområde Nordvästra Skåne
- Organisation
- Polisregion Syd
- Kommun
- Helsingborg
- Län
- Skåne län
- Utlyst
- 11 juli 2025
- Ansök senast
- 31 juli 2025
- Referensnummer
- C269251/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Polisregion Syd är organiserad i fem polisområden: Blekinge nordöstra Skåne, Kalmar Kronoberg, Malmö, nordvästra Skåne och södra Skåne som tillsammans är indelade i 20 lokalpolisområden. Vidare finns det fyra regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten, utredningsenheten och gränspolisen, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.
Polisområde Nordvästra Skåne är indelat i fyra lokalpolisområden: Ängelholm, Klippan, Landskrona och Helsingborg. Inom polisområdet finns även en utredningssektion, en utredningsjoursektion och ett områdeskansli.
Områdeskansliets uppgift är att stödja områdesledningen med operativ koordinering, förvaltning och uppföljning av verksamheten. Kansliet samordnar sakfrågor, stödjer verksamhetsgrenar och polisområdet i stort.
Vi söker nu en verksamhetscontroller till områdeskansliet i Polisområde Nordvästra Skåne.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Polisregion Syd är organiserad i fem polisområden: Blekinge nordöstra Skåne, Kalmar Kronoberg, Malmö, nordvästra Skåne och södra Skåne som tillsammans är indelade i 20 lokalpolisområden. Vidare finns det fyra regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten, utredningsenheten och gränspolisen, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.
Polisområde Nordvästra Skåne är indelat i fyra lokalpolisområden: Ängelholm, Klippan, Landskrona och Helsingborg. Inom polisområdet finns även en utredningssektion, en utredningsjoursektion och ett områdeskansli.
Områdeskansliets uppgift är att stödja områdesledningen med operativ koordinering, förvaltning och uppföljning av verksamheten. Kansliet samordnar sakfrågor, stödjer verksamhetsgrenar och polisområdet i stort.
Vi söker nu en verksamhetscontroller till områdeskansliet i Polisområde Nordvästra Skåne.
Arbetsbeskrivning
Som verksamhetscontroller arbetar du med att löpande ta fram och sammanställa verksamhetsuppföljning. Du utför analyser av verksamheten och tar fram rekommendationer till åtgärder. Som verksamhetscontroller kommer du verka som specialist inom ditt område och ingå i ett nätverk med andra verksamhetscontrollers i Polisregion Syd.
Därutöver arbetar du även med att:
Därutöver arbetar du även med att:
- Stödja och processleda planerings- och uppföljningsprocessen samt intern styrning och kontroll i den egna enheten.
- Genomföra revisioner och egenkontroller, det vill säga genomlysa verksamhet för att identifiera brister och förbättringspotential i syfte att upprätta prognoser/inriktningar för att utveckla verksamheten och verksamhetsresultaten.
- Omvärldsbevakning för att följa förändringar exempelvis i organisationen, lagändringar eller samhällsutvecklingen.
- Skriva och sammanställa PM och rapporter
- Muntliga presentationer för ledningsgrupper och andra verksamheter
- Delta i arbetsgrupper och nätverk avseende uppföljning, verksamhetsutveckling och intern styrning och kontroll.
- Arbete med andra övrigt förekommande uppgifter vid kansliet.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Personliga egenskaper
Detta är en tjänst för dig som har ett analytiskt tankesätt med en förmåga att både se till helheten och detaljer och är kreativ samt har en god pedagogisk förmåga. Då du i arbetet kommer delta i olika arbetsgrupper och externa nätverk behöver du vara flexibel och ha en god samarbetsförmåga. Vidare är du strukturerad, initiativrik samt självständig där du är van att arbeta självgående i ett högt tempo.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
- Högskoleexamen med relevant inriktning (exempelvis statistik, statsvetenskap, samhällsvetenskap) alternativt mångårig arbetslivserfarenhet i liknande tjänst
- Arbetslivserfarenhet av att presentera statistik och analyser både muntligt som skriftligt på ett lättillgängligt och pedagogiskt sätt
- Erfarenhet av att ha arbetat med verksamhetsutveckling, sätta mål, måluppföljning, analys och styrning
- Mycket goda kunskaper i svenska såväl muntligt som skriftligt
- Mycket goda kunskaper i Excel och Powerpoint
- Erfarenhet av arbete med intern styrning och kontroll (ISK)
- Erfarenhet av att inhämta och arbeta med information i databasmiljö
- Erfarenhet av processledning och projektledning
- Erfarenhet av förändringsarbete
- Arbetslivserfarenhet från en liknande roll inom offentlig verksamhet
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
Personliga egenskaper
Detta är en tjänst för dig som har ett analytiskt tankesätt med en förmåga att både se till helheten och detaljer och är kreativ samt har en god pedagogisk förmåga. Då du i arbetet kommer delta i olika arbetsgrupper och externa nätverk behöver du vara flexibel och ha en god samarbetsförmåga. Vidare är du strukturerad, initiativrik samt självständig där du är van att arbeta självgående i ett högt tempo.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Frida Månsson, HR-konsult
frida.mansson@polisen.se
Anders Isgren, Rekryterande chef för frågor om uppdraget
anders.isgren@polisen.se
frida.mansson@polisen.se
Anders Isgren, Rekryterande chef för frågor om uppdraget
anders.isgren@polisen.se
Fackliga företrädare
Hanna Hansson Fransson , Polisförbundet
0725-263518
Stina Åkesson, ST
010-5622255
Seko Polisen och SACO-S nås via polisens växel 114 14
0725-263518
Stina Åkesson, ST
010-5622255
Seko Polisen och SACO-S nås via polisens växel 114 14
Övrig information
Arbetsort: Helsingborg
Arbetstid: Dagtid med flexibel arbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Controller verksamhet
Anställningsbenämning: Handläggare/Polisinspektör
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Arbetstid: Dagtid med flexibel arbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Controller verksamhet
Anställningsbenämning: Handläggare/Polisinspektör
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.