Sök

Säkerhetsprövning vid rekrytering

För att vara anställd på Polismyndigheten behöver man vara inplacerad i säkerhetsklass och därför måste du som rekryteras genomgå en säkerhetsprövning.

Polisen är Sveriges största myndighet och har uppdrag som består av säkerhetskänslig verksamhet. Alla anställda kommer på något sätt i kontakt med information och andra värden som har ett särskilt behov av att skyddas. Det handlar ytterst om att försvara demokratin och bibehålla rättsstatens integritet. Om Polismyndighetens verksamhet inte kan fortgå eller om information röjs får det konsekvenser på Sveriges säkerhet.  

Säkerhetsprövningen görs för att klarlägga om du kan antas vara lojal och pålitlig mot de intressen som säkerhetsskyddslagen skyddar. En del i säkerhetsprövningen är att identifiera och bedöma de eventuella sårbarheter som du har och som kan påverka myndighetens säkerhet. Därför måste dina personliga egenskaper och förhållanden klarläggas. 

I samband med din anställningsintervju får du mer information om säkerhetsprövningen och den efterföljande registerkontrollen samt blanketter att skriva under. Säkerhetsprövningen styrs av Säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Personlig intervju och registerkontroll

Säkerhetsprövningen sker efter att du varit på din anställningsintervju och omfattar bland annat en säkerhetsprövningsintervju och en registerkontroll. Du måste lämna ditt samtycke till registerkontrollen innan Polismyndigheten kan påbörja denna. Vilken säkerhetsklass som befattningen som du sökt har, får du information om under rekryteringen.

Beslut om inplacering i säkerhetsklass

Under förutsättning att du blir godkänd i säkerhetsprövningen kontaktar myndigheten dig och du kan bli erbjuden tjänsten. Skulle du inte bli godkänd så kontaktar myndigheten dig och delger beslutet. 

Det går inte att få mer information kring säkerhetsprövningen än den som lämnas vid detta tillfälle. Ett säkerhetsprövningsbeslut kan inte överklagas.