Sök
Stäng Meny

Ökad skoterövervakning under sportloven

Poliser som håller en skoterkontroll vid en skoterled.

Merparten av alla skoterolyckor står åldersgruppen 16 – 24-åringarna för, totalt 568 olyckor. Men när det kommer till antal dödsolyckor är det två andra åldersgrupper som sticker ut. Bild: Minna Ridderstolpe/Polisen

85 procent av alla skoterolyckor i landet inträffar i polisregion Nord. Under sportloven utökar därför polisen, i bland annat Åre, sin skoterövervakning.

– Det är alldeles för många som dör eller skadas i skotertrafiken. Vi ser många olyckor där förare varit rattfulla, ovana skoterförare som inte kan hantera skotern eller unga förare som saknar förarbevis, säger Jimmy Norberg, gruppchef för trafikpolisen i Jämtland och fortsätter:

– Vi kommer därför att vara ute mer under sportloven för att kontrollera skoterförare. Vi vill informera och upplysa allmänheten om regler för att minska antalet olyckor. Vi vet var olyckorna brukar ske och vid vilka tider, där kommer vi att vara. 

Många skadas i skoterolyckor

Mellan åren 2012 och 2022 inträffade totalt 2 184 olyckor med skoter i Sverige. Av de olyckorna var det 159 personer som skadades allvarligt och 64 personer som omkom.

Siffrorna kommer från Trafikverket och bygger på olycksstatistik med snöskoter från både polis och sjukvård där krock med fasta föremål, som ett träd eller en sten, stod för merparten av alla dödsolyckor.

– Det kan gå väldigt illa om man är ovan att hantera en skoter eller inte är uppmärksam, säger Jimmy Norberg.

Så gör du skoterturen säkrare

45–64-åringarna omkommer oftare i skoterolyckor

Merparten av alla olyckor står åldersgruppen 16–24-åringarna för, totalt 568 olyckor. Men när det kommer till antal dödsolyckor är det två andra åldersgrupper som sticker ut: 45–54-åringarna samt 55–64-åringarna. Mellan 2012 och 2022 var det 15 respektive 13 personer i de ålderskategorierna som omkom.

– Vi ser i många olyckor att föraren varit påverkad. Man har tagit skotern för att fiska eller ta sig till grillplatsen och där dricker man alkohol, som att det hör ihop. Men man skulle aldrig tänka tanken att dricka alkohol för att sedan sätta sig i bilen, säger Jimmy Norberg.

– Min uppfattning är att polisens närvaro uppskattas. Det snappas upp bland de som är i området att vi är ute vilket i sin tur gör att de inte kör onyktra eller sätter sig på skotern trots avsaknaden av förarbevis.

Olyckorna sker främst under lördagar

Under februari och mars ökar skoterolyckorna och sker främst på lördagar under dagtid. Polisen kommer att kontrollera behörighet att köra skoter, om godkänd hjälm används, skicket på skotern, att den är påställd och att det finns registreringsskylt. De informerar även om förbudsområden samt vikten av att inte störa djurlivet och förstöra skog och mark – något som Mikael Abramsson, komissarie i södra Lappland trycker extra mycket på.

– Precis som många utförsåkare så vill idag många som kör skoter hitta orörd lössnö att köra i. Men det tål att påminnas om grundbestämmelserna i trafikförordningen 2:1. Vi får in klagomål varje vinter om att skoteråkarna stör djurlivet när de kör i skogsterräng – där de flesta djuren lever, säger Mikael Abramsson.

– Kör man skoter bör man också ha koll på väderprognosen. Dagens skotrar har en enorm räckvidd och du bör vara förberedd om din skoter går sönder långt från farbar bilväg. Du bör även ha lavinsändare om du kör i lavinfarlig terräng. De som räddats ur en lavin har nästan alltid räddats av sina färdkamrater.

Här är reglerna du bör känna till om du ska köra skoter


Presskontakt

Jämtland

Jimmy Norberg, gruppchef för trafikpolisen i Jämtland, nås på telefon måndag 26 februari under dagtid.
Telefonnummer: 114 14

Västerbotten

Mikael Abramsson, kommissarie i södra Lappland, nås på telefon måndag 26 februari samt 28 februari till 1 mars under dagtid. 
Telefonnummer: 070-313 25 34