Sök

Sommarjobb: Operatörer till Polisens Kontaktcenter

Är du redo för en större uppgift? I sommar har du möjlighet att bli en del av Polisens Kontaktcenter, och bidra till att öka tryggheten och att minska brottsligheten i Sverige.

Organisation

Polisregion Syd

Kommun

Kalmar, Malmö, Ronneby

Län

Blekinge län, Kalmar län, Skåne län

Utlyst

16 december 2024

Ansök senast

13 januari 2025

Referensnummer

C224797/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Till Polisens kontaktcenter söker vi nu operatörer som är prestigelösa, flexibla och engagerade. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Polisregion Syd är organiserad i fem polisområden: Blekinge nordöstra Skåne, Kalmar Kronoberg, Malmö, nordvästra Skåne och södra Skåne som tillsammans är indelade i 20 lokalpolisområden. Vidare finns det fyra regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten, utredningsenheten och gränspolisen, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Polisens kontaktcenter i region Syd är en del av ett nationellt verksamhetsområde som finns i alla sju polisregioner. Polisens kontaktcenter är en central del av polisens service till allmänheten med målsättningen att ha utmärkt tillgänglighet, bemötande och kvalitet. Uppdraget är att vara det första steget i en effektiv och kvalitetssäkrad brottsutredningsprocess med fokus på brottsuppklarning och brottsofferbemötande. Polisens kontaktcenter har i dag som uppgift att ta emot anmälningar, tips och lämna upplysningar till allmänheten. Dessutom är polisens kontaktcenter en viktig del i den initiala utredningsprocessen och i polisens arbete med att lösa brott.  

https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/var-verksamhet/jobb-polisens-kontaktcenter/

Arbetsbeskrivning

Du utför förstahandsåtgärder inom brottsutredningen, primärt genom att skriva anmälningar, hålla målsägandeförhör, skriva tips etc.

Arbetet utförs via telefon och Internet och arbetstiden är mellan 06:30-23:00. En viktig del av arbetet är vårt serviceåtagande mot allmänheten. Du kommer därför även att svara på frågor gällande andra ärenden som hanteras av polisen. Du lämnar också information om lagar och förordningar till medborgarna vilket ställer krav på att du kan tolka och tillämpa gällande regelverk och att du är samhällsorienterad. Arbetet präglas av kontinuerlig dokumentation och administration. Det ställer stora krav på din förmåga att lyssna, kommunicera och strukturera ditt arbete. I arbetet ingår att snabbt identifiera anmälarens behov och att därefter individanpassa de första utredningsåtgärderna tillsammans med en förundersökningsledare.

Som medarbetare hos oss har du en genuin vilja och drivkraft att arbeta med samhällsviktiga uppgifter och att dagligen ge våra medborgare service i världsklass. Du har också en utpräglad vilja att hjälpa människor samt ett stort tålamod.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • Avslutad och godkänd gymnasieutbildning
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
  • God förmåga att samtala på engelska
  • Minst ett års arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant
  • God datorvana – förmåga att använda datorer och olika program för att underlätta arbetsuppgifter och kommunicera effektivt

Det ses som meriterande om du har:

  • Studerar på polisutbildningen, juristprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant.
  • Ytterligare arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant
  • Vana av att arbeta med utredande uppgifter, gärna från offentlig verksamhet
  • Vana av att analysera och dokumentera information
  • Erfarenhet av att arbeta inom statlig myndighet
  • Språkkunskaper utöver nordiska språk och engelska

Personliga egenskaper

För att lyckas i rollen som operatör behöver du vara bra på att kommunicera samt ha en naturlig förmåga att göra korrekta avvägningar och prioriteringar, även i pressade situationer. Dina kollegor beskriver dig som en lugn, uppmärksam och tillmötesgående person som sätter ett värde i att utföra sina arbetsuppgifter med noggrannhet och hög kvalitet. För dig är det självklart att bidra till ett bra samarbete och arbetsklimat. Det är viktigt att ha god simultankapacitet och förmåga att utföra flera saker samtidigt, till exempel att ta in information via telefon eller annan kommunikation och samtidigt hantera dataprogram och bedöma informationen.  

Denna kombination av egenskaper möjliggör stabil hantering av olika situationer, upprätthållande av hög standard, snabba och välgrundade beslut samt smidigt samarbete i teamet. Dessa egenskaper är centrala för att lyckas och göra en positiv påverkan som operatör.

Arbetet utförs primärt via telefon och dator. Stundtals kan arbetsbelastningen vara hög och arbetet kan ibland upplevas psykiskt påfrestande.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

För frågor om verksamheten: Annelie Ny-Wahlstedt, Rekryteringsansvarig - PKC Syd, 076-1472051.

 

Ansvarig HR-konsult: Hanna Digman, sommarpersonal.region-syd@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet Amelie Wångklev Jönsson 0733–741088.

ST Lena Törngren 0732004637.

SACO-S region Syd Carina Ivarsson, 070-148 73 00.

Seko Polisen nås via Monica Veberg på tfn 070 - 549 11 35

Övrig information

Anställningsbenämning: Administratör

Arbetsort: Malmö, Kalmar, Ronneby

Arbetstid: 06:30-23:00

Tillträde: 2 juni, dialog sker vid intervju. Det finns även chans till förlängning efter sommaren med en timanställning

Funktion: Operatör

 

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg