Operativ koordinator till Insatsstyrkan Mitt
Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 700 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
- Organisation
- Polisregion Mitt
- Kommun
- Uppsala
- Län
- Uppsala län
- Utlyst
- 04 december 2025
- Ansök senast
- 07 januari 2026
- Referensnummer
- A745.384/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Med specialistkompetens, hög service och god samverkan är operativa enheten en viktig del i det operativa och brottsbekämpande arbetet i region Mitt. Operativa Enheten i region Mitt består av Insatsstyrkan Mitt (ISM), Regionledningscentralen (RLC), Trafiksektionen, polisens kontaktcenter (PKC), gränspolisen, specialsökshund samt en kansligrupp.
Insatsstyrkan Mitt (ISM) är en arbetsplats som är en del av det nationella insatskonceptet (NIK). Arbetsplatsen präglas av en stark gemenskap som regionalt och nationellt har att hantera utmanande arbetsuppgifter med koppling mot särskilt farliga och/eller komplicerade situationer. Som operativ koordinator på insatsstyrkan mitt finns stor påverkansmöjlighet för utveckling av insatsstyrkan mitts framtid genom uppbyggnad och optimering av denna funktion.
Arbetsbeskrivning
Uppdraget som operativ koordinator på Insatsstyrkan Mitt
I takt med att informationsdelningen ökar inom Polismyndigheten ställs det högre krav på vår förmåga att värdera, samordna och planera arbetet i syfte att nå bästa möjliga effekt. För att möta detta behov söker nu insatsstyrkan mitt en operativ koordinator.
I uppdraget som operativ koordinator kommer du ansvara för att säkerställa att insatsstyrkan mitts arbete planeras och genomförs strukturerat och målinriktat i de olika tidsskalorna, pågående, kommande och på lång sikt. Du blir en av nyckelpersonerna i insatsstyrkans operativa arbete!
Du kommer arbeta tillsammans med sektionens gruppchefer och insatsledare i syfte att planera och arbetsleda den dagliga operativa verksamheten. Som operativ koordinator ställs höga krav på god samverkan mellan olika delar av polisorganisationen, både lokalt och regionalt. Den operativa koordinatorns övergripande uppgift är att säkerställa att den brottsbekämpande verksamheten och insatsstyrkans kompetens får den tilltänka effekten och når de uppsatta målen.
Som operativ koordinator kommer du att:
- Planera och leda den operativa verksamheten tillsammans med insatsledare och gruppchefer
- Skapa och upprätthålla en aktuell lägesbild för insatsstyrkan mitt
- Ansvara för operativ inriktning och genomförande av insatser
- Koordinera resursförfrågningar och tillse att insatsstyrkans kompetenser används på ett effektivt sätt
- Genomföra uppföljning och utvärdering av insatser för att säkerställa att insatsen fått effekt
- Stötta i planeringsfrågor både på kort och lång sikt inom sektionen
Kvalifikationer
Detta är möjligt för dig som har:
- Polisexamen i enlighet med Polisförordningen (2014:1104)
- Minst tre års polisiär erfarenhet från olika delar av polisens verksamhet
- God kännedom om region mitts problembild och förståelse för hur insatsstyrkans kompetenser kan användas i det brottsbekämpande systemet i närtid
- Mycket god förmåga av att kommunicera i tal och skrift på svenska
- Svenskt medborgarskap
Det är meriterande om du har:
- Erfarenhet inom NIK-konceptet
- Erfarenhet av en arbetsledande funktion inom Polismyndigheten
- Erfarenhet av att bedriva utvecklings- och schematekniskt planeringsarbete
- Erfarenhet av samverkan och operativ samordning exempelvis från att ha arbetat i Driftcenter miljö
- God kännedom om operativa enhetens sektioner, förmåga och kompetens
- Chefs- och ledarskapsutbildning för direkt, indirekt eller strategisk nivå. Alternativt ledning grund eller taktisk ledning
Personliga egenskaper
I rollen som operativ koordinator ställs höga krav på att samverka både internt och externt, varför det ställs höga krav en god social kompetens, en god kommunikativ förmåga och att vara prestigelös. I uppdraget att ta fram och upprätthålla en aktuell lägesbild ställer det krav på dig att vara strukturerad, flexibel och en god förmåga att arbeta självständigt. Du behöver vara bekväm i att självständigt kunna fatta beslut inom givna ramar samt omprioritera ditt arbete om situationen kräver. Vi ser att du har ett sektionstänk och ett framåttänk i syfte att bedriva och utveckla arbetet framåt över tid.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Sven Hammarström, Sektionschef på Insatsstyrkan Mitt, sven.hammarstrom@polisen.se, 010-56 76681
Isabelle Jakobsson, Chefsaspirant direkt nivå på Insatsstyrkan Mitt, isabelle.jakobsson@polisen.se, 010-56 75738
Maria Frisk, HR-konsult, maria.frisk@polisen.se, 010-56 75217
Fackliga företrädare
Polisförbundet, polisforbundet.regionmitt@polisen.se
ST inom Polisen, Anna-Karin Folkesson, 010-56 75 762, anna-karin.folkesson@polisen.se
SACO och Seko nås genom polisens växel 11414
Övrig information
Arbetsort: Uppsala, Västerås eller Gävle, ange i urvalsfrågorna i vilken ort du önskar arbeta
Arbetstid: Veckoplanerad arbetstid enligt 5:3
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Operativ koordinator
Anställning: Polisinspektör
Ansökan
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan:
Är du Polis enligt Polisförordning (2014:1104)? Om ja, ange vilket år du blev färdig polis.
Har du minst tre års erfarenhet från olika delar av polisens verksamhet? Om ja, beskriv kortfattat din erfarenhet.
Vad har du för erfarenheter från Region Mitt:s problemområde och insatsstyrkan mitts arbete och kompetenser?
På vilket sätt har du erfarenhet från NIK-konceptet?
Har du erfarenhet från en arbetsledande funktion? Berätta vad funktionen innebar samt tidsaspekt.
Har du erfarenhet av utvecklings- och schematekniskt planeringsarbete? Beskriv erfarenheterna samt tidsaspekt.
Beskriv din erfarenhet av operativa enhetens sektioner, förmåga och kompetens.
Har du någon utbildning kopplat till chefsutbildning eller ledarskapsutbildning? Berätta kortfattat om den utbildningen och tidsaspekt.
Har du erfarenhet av samverkan och operativ samordning? Beskriv kort den erfarenheten.
Har du svenskt medborgarskap?
Ange vilken placeringsort som önskas.
Notera att kvalifikationerna samt eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.mitt@polisen.se senast den 8/1 2026. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A745.384/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!