Sök

Enhetschef till inköpsenheten vid Ekonomiavdelningen

Organisation

Ekonomiavdelningen

Kommun

Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

20 februari 2025

Ansök senast

12 mars 2025

Referensnummer

A104.206/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? 

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de närmsta åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.

Polismyndighetens ekonomiavdelning är en ekonomiavdelning utöver det vanliga med en fantastisk bredd i roller och kompetenser. Förutom att vi utformar och driver den finansiella och strategiska styrningen av polisen ansvarar vi också för en kedja av förutsättningar som polisverksamheten behöver i sitt arbete - exempelvis lokalförsörjning, inköp av materiel och utrustning, fordonsförsörjning, fordonsservice samt internt trafiksäkerhetsarbete. Tillsammans bidrar vi till att polisen ska kunna fullfölja sitt kärnuppdrag - att göra hela Sverige tryggt och säkert.

Arbetsbeskrivning

Uppdraget som chef för inköpsenheten på ekonomiavdelningen

Vi söker dig som vill vara en del i ett viktigt samhällsuppdrag genom att vara med och ta ansvar för myndighetens nationella inköpsenhet i Sveriges största myndighet. Polismyndigheten befinner sig i ett expansivt läge och behöver dig som kan leda både strategiskt och möta de behov och utmaningar som det operativa läget kräver. 

Du rapporterar till ekonomidirektören och ingår i dennas ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdraget genomförs samt att driva avdelningens strategiska förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för inköpsenhetens verksamhet, dess medarbetare och resultat.
Du förväntas leda enhetens utvecklingsarbete som syftar till att utveckla och effektivisera verksamheten inom svensk polis.

Inköpsenheten har ett övergripande ansvar för polisens inköp av varor, tjänster och byggentreprenader inom samtliga kategorier, utom it-varor och it-tjänster. 

Ett väl fungerande inköpsarbete är en förutsättning för att polisen ska kunna fullgöra sitt uppdrag på ett tillfredsställande sätt. Inköpsenheten ska, genom ett kategoribaserat strategiskt inköpsarbete, säkerställa att polisens behov av varor, tjänster och byggentreprenader omhändertas. Vidare ansvarar enheten även för den centrala lagerhållningen samt lokalvårdssamordningen. Inköpsenheten samverkar med myndighetens övriga verksamhet för att skapa förutsättningar för e-handel, informera om nya avtal, följa upp avtal och leverantörer, utbildar samt ger stöd och support vid inköp.

Inköpsenheten består av fyra sektioner och varje sektion har ett antal grupper där respektive grupp leds av en gruppchef.

Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet. Du företräder hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • högskole- eller universitetsexamen inom ekonomi eller juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
  • minst två års aktuell erfarenhet av att driva och leda i en komplex organisation genom och tillsammans med andra chefer
  • erfarenhet av att framgångsrikt leda och driva komplexa förändrings- och utvecklingsarbeten
  • minst ett par års erfarenhet av att, med goda resultat, ha arbetat mål- och resultatinriktat inom det egna ansvarsområdet
  • tidigare erfarenhet som inköpschef i en stor och komplex organisation
  • god kunskap om- och flerårig erfarenhet av inköp/upphandling inom offentlig sektor
  • erfarenhet av att leda en ledningsgrupp
  • svenskt medborgarskap

 
Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:

  • chefs- och ledarskapsutbildning för strategisk nivå
  • erfarenhet av att leda en kategoristyrd inköpsverksamhet

Notera att det ska framgå av din ansökan på vilket sätt du uppfyller våra ställda krav och meriter då detta ligger till grund för vårt urval. Du behöver också besvara några urvalsfrågor.

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor: 

  • Analys och helhetssyn
  • Mål och resultat
  • Utveckling och förändring
  • Social säkerhet
  • Muntlig och skriftlig kommunikation
  • Skapa delaktighet och motivation

Läs mer om ledarkriterierna: https://polisen.se/ledarkriterier

Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.

Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas. 

Kontaktpersoner

Information om uppdraget lämnas av avdelningschef Caroline Viper, caroline.viper@polisen.se

Information om rekryteringsprocessen lämnas av HR-konsult Maria Uebel, maria.uebel@polisen.se, tel 073-803 48 76. 

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10

SACO, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se

SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27

ST, Linnea Hjelm, nås via Polisens växel 114 14.

Övrig information

Anställning

  • Tillsvidareanställning med ett förordnande för befattningen om fyra år med möjlighet till förlängning
  • Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
  • Placeringsort Stockholm.


Säkerhetsklassning
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning 

Ansökan
Ansök genom att bifoga ditt CV och meriter samt besvara urvalsfrågorna.
Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara urvalsfrågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Vi tar inte emot personligt brev längre. Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. 

Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan.  Besvara frågorna kortfattat och tydligt.

  1. Vilken utbildning har du?
  2. Vilken erfarenhet har du av ledarskap/chefsskap - vilka organisationer/verksamheter och på vilka nivåer du varit chef samt under hur lång tid?
  3. Beskriv din erfarenhet av att leda och driva komplexa förändrings- och utvecklingsarbeten.
  4. Beskriv din erfarenhet av att ha arbetat mål- och resultatinriktat.
  5. Har du erfarenhet som inköpschef i en stor och komplex organisation?
  6. Beskriv din kunskap om- och erfarenhet av inköp/upphandling inom offentlig sektor.
  7. Beskriv din erfarenhet av att leda en ledningsgrupp.
  8. Har du svenskt medborgarskap?
  9. Ange vilka av meriterna du uppfyller och på vilket sätt.

Välkommen med din ansökan bestående av CV och besvarade urvalsfrågor (inget personligt brev) senast den 12 mars via e-post till jobb.chef@polisen.se. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format. Märk din ansökan med A104.206/2025 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 Stockholm eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten
Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Varmt välkommen med din ansökan!  

Sök jobbet

Ansök via e-post