Sök Mina sidor

Verksamhetsexpert till Sekretariatet för myndighetssamverkan, NOA

Organisation
Nationella operativa avdelningen
Kommun
Län
Utlyst
15 september 2025
Ansök senast
19 september 2025
Referensnummer
A547.139/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Nationella operativa avdelningen (Noa) ansvarar för att stärka hela Polismyndigheten genom att driva utveckling och upprätthålla en strategisk nationell lägesbild över brottsligheten. Vidare samordnar Noa nationellt och internationellt arbete för brottsbekämpande verksamhet samt högspecialiserad och unik polisverksamhet som kompletterar polisregionerna vid behov.

Sekretariatet för myndighetssamverkan ansvarar för samordning och koordinering av myndighetsgemensamma regeringsuppdrag och annan beslutad myndighetssamverkan. 
Till vår verksamhet söker vi nu en eller flera verksamhetsexperter som vill bidra i arbetet med de myndighetsgemensamma uppdragen!  

Arbetsbeskrivning

Som Verksamhetsexpert på Sekretariatet för myndighetssamverkan kommer du att bidra till att stödja, utveckla och facilitera myndighetssamverkan inom någon av de arbetsområden som Sekretariatet ansvarar för bl.a. regeringsuppdragen att bekämpa arbetslivskriminalitet (A-krim), myndighetsgemensamma satsningen mot organiserad brottslighet (OB-satsningen) och motverka rekrytering av barn och unga till organiserad brottslighet (Bob). 

Som Verksamhetsexpert ansvarar du för samverkan med interna och externa aktörer inom flera brottsområden och uppdrag. Tillsammans med kollegor från Polismyndigheten och andra myndigheter deltar du i metodutveckling och driver förändringsarbete kopplat till dessa.

Vi söker nu verksamhetsexperter till tre grupper: 

  • Gruppen för arbetslivskriminalitet arbetar exempelvis med samverkan mot arbetslivskriminalitet i Sverige och internationellt, samt annan närliggande gränsöverskridande organiserad brottslighet.  
  • Gruppen för OB/EMPACT/Sanktionsbrott fokuserar i huvudsak på samordning av arbetet med regeringsuppdraget Myndighetssamverkan mot organiserad brottslighet, EU-samarbetet EMPACT (European Multidisciplinary Platform Against Criminal Threats) samt det myndighetsgemensamma arbetet kring efterlevnaden av internationella sanktioner.
  • Gruppen för strategiskt stöd ansvarar bland annat för samordning av regeringsuppdraget Bob, arbetet mot välfärdsbrottslighet samt flera andra myndighetsgemensamma uppdrag och forum.   

I rollen ingår exempelvis att: 

Företräda Polismyndigheten i externa samverkansforum och samtidigt ha tät kontakt med kärnverksamheten för att utveckla och implementera arbetsmetoder som stärker effekten av myndighetens insatser och förbättrar samverkan med andra aktörer. Bidra till att utveckla myndighetsinterna samverkansforum för att utveckla och effektivisera arbetsmetoder knutet till Polismyndighetens brottsbekämpande uppdrag
Ta fram och skriva underlag och redovisningar, samt ansvara för hantering runt remisser 
Hålla presentationer, utbildningar eller andra kompetenshöjande insatser 
Arrangera och delta vid internationella besök
Hantering andra förekommande arbetsuppgifter på sekretariatet, som exempelvis att verka som expert inom utredningar 

Kvalifikationer

Krav:

  • För funktionen relevant akademisk examen, exempelvis inom juridik, statsvetenskap, offentlig förvaltning, alternativt polisexamen
  • Yrkeserfarenhet och mycket god kompetens av att driva samverkan och utveckla samverkansformer både internt och externt, exempelvis med andra myndigheter eller andra samhällsaktörer
  • Yrkeserfarenhet av verksamhetsutveckling och/eller att leda projekt/uppdrag, företrädesvis från myndighet/offentlig sektor eller större organisation
  • Goda kunskaper och erfarenhet av polisens verksamhet, med god tillgodogjord kompetens kring polisens organisation och ledningsstrukturer  
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska

Placeringen kräver svenskt medborgarskap.

meriterande:

  • Yrkeserfarenhet kring att driva utveckling och förändringsarbete
  • Erfarenhet av att hålla presentationer, och bidra med utbildning/liknande kompetenshöjande insatser

personliga egenskaper:

I rollen som Verksamhetsexpert behöver du ta egna initiativ och tänka kreativt för att hitta nya sätt att arbeta och utveckla metoder som hjälper oss att nå vårt uppdrag och våra gemensamma mål. En central del i rollen är att driva och facilitera samverkan, med många kontaktytor både inom och utom Polismyndigheten. För att lyckas i rollen behöver du vara en relationsbyggare som samarbetar smidigt med andra, är närvarande och kommunicerar på ett tydligt och tillgängligt sätt. Vi kommer att värdesätta ditt engagemang och driv, din vilja att leda dig själv och andra, ditt intresse och nyfikenhet att lära och pröva nya arbetssätt.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget? Välkommen att ta kontakt med bemannande chefer, gruppchef Lena Taylor, 0708-41 30 16 eller  tf enhetschef Kristian Halldin,
tfn: 076-135 46 79

Har du övriga frågor om bemanningsprocessen? Välkommen att kontakta HR-konsult Lena Wassén,
lena.wassen@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO-S, saco-s.avdelningarna@polisen.se 
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66

Övrig information

Övrig information

Placeringen

  • Noa/Sekretariatet för myndighetssamverkan
  • Funktion: Verksamhetsexpert 
  • Tillsvidareplacering
  • Arbetstid: Heltid / Dagtid / Förtroendearbetstid
  • Placering: Flexibel arbetsort


Ansökan

Välkommen med din intresseanmälan i form av CV och besvarande av nedanstående följdfrågor via e-post till jobb.noa@polisen.se  senast den 19 september. 

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med diarienummer: A547.139/2025 i mailets ärendemening. 


Besvara följande urvalsfrågor:  

Har du; om ”ja” beskriv din erfarenhet.

  1. för funktionen relevant akademisk examen, exempelvis inom juridik, statsvetenskap, offentlig förvaltning, alternativt polisexamen?
  2. yrkeserfarenhet och mycket god kompetens av att driva samverkan och utveckla samverkansformer både internt och externt, exempelvis med andra myndigheter eller andra samhällsaktörer?
  3. yrkeserfarenhet av verksamhetsutveckling och/eller att leda projekt/uppdrag, företrädesvis från myndighet/offentlig sektor eller större organisation?
  4. goda kunskaper och erfarenhet av polisens verksamhet, med god tillgodogjord kompetens kring polisens organisation och ledningsstrukturer?  
  5. mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska?
  6.  svenskt medborgarskap?
  7. yrkeserfarenhet kring att driva utveckling och förändringsarbete?
  8. erfarenhet av att hålla presentationer, och bidra med utbildning/liknande kompetenshöjande insatser
     

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretess-medvetenhet. Säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen, kan komma att genomföras före ny placering. Läs mer om säkerhetsprövning under https://polisen.se/sakerhetsprovning

 
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan. Om du vill komplettera din intresseanmälan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering


Varmt välkommen med din ansökan!