Sök

Ekonomiassistent till Ekonomiavdelningen, Linköping

Organisation

Ekonomiavdelningen

Kommun

Linköping

Län

Östergötlands län

Utlyst

20 februari 2025

Ansök senast

16 mars 2025

Referensnummer

C236439/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.
Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de kommande åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.

Vi söker ekonomiassistent till Polisens administrativa center (PAC Ekonomi). Hos oss kommer ditt arbete bidra till att utveckla Polismyndighetens redovisning till framtida förutsättningar och krav. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Beskrivning av arbetsplats
PAC Ekonomi är en sektion inom enheten för finansiell styrning med placering i Linköping. Vi ansvarar för Polismyndighetens redovisning och ekonomiadministration samt upprättar de finansiella delarna i årsredovisningen. Vi svarar för att myndigheten har en korrekt och rättvisande externredovisning. Sektionen leds av en sektionschef och de ca 50 medarbetarna är organiserade i tre processer, kund-, leverantörs-, samt redovisningsprocessen. Vi ansvarar även för hela Polismyndighetens ekonomisupport. Sektionen har tre verksamhetsutvecklare och ett ledningsstöd som stöttar hela sektionen.

Sektionen är inne i ett spännande förändringsarbete där utvecklings- och effektiviseringsprojekt pågått under en tid som bl.a. innebär att digitala lösningar ska tillämpas där de skapar nytta för verksamheten. Vi vill vara en attraktiv arbetsplats som till fullo tar tillvara på digitaliseringens möjligheter och som utvecklar befintliga processer.
PAC Ekonomi är en del av Polismyndighetens ekonomiavdelning. Vill du veta mer? Läs mer om ekonomiavdelningen här

Som statligt anställd på Polismyndigheten erbjuder vi särskilda förmåner kring pension, föräldralön, friskvård m.m. Läs mer om våra förmåner och villkor här.

Arbetsbeskrivning

Vi söker nu en person som kommer arbeta med inbetalningsflödet för hela polismyndigheten. Tjänsten kräver en nyfikenhet på utveckling och effektiviseringsfrågor och en vilja att göra myndigheten och dess processer bättre för våra kunder och i slutändan för alla medborgare.
I tjänsten ska du på sikt växa in i en roll där din kompetens hjälper oss med utvecklingsfrågor kopplat till bland annat vårt affärssystem för kassa (Vynamic) och ekonomi (Agresso/UBW) och vårt framtida affärssystem. Vi är i startgroparna för att byta affärssystem vilket kommer innebära en möjlighet att verkligen lära sig ett nytt system från grunden och vara med i att omvandla och implementera våra tidigare processer till något nytt och bättre. I denna tjänst kan det även förekomma att du får arbeta brett över hela sektionen där du bidrar med dina kunskaper och din kompetens.
Arbetsuppgifterna kommer främst omfatta följande:

  • Hantera flöden inom processen från beställning till betalning, tex filinläsning, felhantering, periodisering, betalningar m.m.
  • Stödja Polismyndigheten med fakturering genom att hantera (stora volymer av) inbetalningar, avstämningar andra bokslutsuppgifter kopplade till moms, redovisning och regelefterlevnad
  • Backoffice hantering av kassa/reception
  • Stödja Polismyndigheten internt i frågor avseende inbetalningar och tidsredovisning genom telefon- och mailsupport
  • Utveckling och digitalisering av de olika inbetalningsflödena samt kravställare, expert och utförare i olika typer av projekt och utvecklingsaktiviteter

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Minst gymnasial utbildning med inriktning ekonomi eller annan erfarenhet och/eller utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
  • Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter i närtid som arbetsgivaren bedömer relevant
  • God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift

  • Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

  • Erfarenhet av större/komplexa affärssystem, exempelvis Agresso/UBW, MS Dynamics, IFS, SAP eller liknande som arbetsgivaren bedömer relevant
  • Erfarenhet av arbete inom större och/eller komplexa organisationer som arbetsgivaren bedömer relevant
  • Erfarenhet av arbete med kassahantering
  • Erfarenhet av att delta och planera och leda förändrings- och utvecklingsarbete

Personliga egenskaper
Vi värdesätter din vilja och förmåga att utveckla verksamheten och att se din del i helheten. Att ha intresse för system och digital utveckling samt en vilja att lära nytt är en förutsättning för att lyckas i rollerna.

Du behöver ha en analytisk förmåga, vara noggrann samt lösningsfokuserad. Du trivs i mixen av självständigt arbete och samarbete i grupp. Vi är en stödverksamhet inom Polismyndigheten och därför är din kommunikationsförmåga och vilja att ge god service en viktig del i den du är.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Kirre Strantzalis, kiriazis.strantzalis@polisen.se

Undrar du något om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta ansvarig HR-konsult: Daniella Ibis Kallaris, daniella.ibis-kallaris@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Sofia Ask, 010-563 87 10 SACO, nås via växeln 114 14 SEKO Polisen, Karna Tillheden, 010-561 66 27 ST, nås via växeln, 114 14

Övrig information

Arbetsort: Linköping
Arbetstid: Dagtid flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare ekonomi
Anställningsbenämning: Handläggare

Välkommen med din ansökan senast den 16 mars 2025. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format. Ansök genom att bifoga ditt CV (på svenska) och besvara urvalsfrågorna (vi vill inte ha något personligt brev). Beskriv tydligt på vilket sätt du uppfyller de efterfrågade kvalifikationerna. Dessa frågor ligger till grund för det urval som sker i processen.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg