Sök

Gruppchef Verksamhetsstyrning och uppföljning

Organisation

It-avdelningen

Kommun

Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

20 januari 2025

Ansök senast

03 februari 2025

Referensnummer

C229214/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten söker nu dig som vill leda arbetet med IT-avdelningens verksamhetsplanering och uppföljning. I gruppen ingår tre verksamhetscontrollers samt tre handläggare. Polismyndigheten har en ny strategisk verksamhetsplan för 2025-2027, och du blir en viktig person i arbetet med att förenkla verksamhetsstyrningen inom IT-avdelningen.

IT-avdelningens främsta uppgift är att tillhandahålla IT-tjänster till hela Polismyndigheten. IT-avdelningen en viktig del av det brottsförebyggande och brottsbekämpande arbetet och IT är ett av de viktigaste verktygen för att effektivisera polisen och öka kvaliteten i polisarbetet. IT-avdelningen utvecklar och moderniserar polisens IT och myndigheten satsar mycket på att stärka avdelningen med ny specialistkompetens och den senaste teknologin till nytta för medborgarna och medarbetarna i den polisiära verksamheten. För närvarande finns det även möjlighet att arbeta hemifrån 2 dagar i veckan.

Arbetsbeskrivning

Som gruppchef kommer du att leda arbetet för gruppen verksamhetsplanering och uppföljning, som är en del av IT-avdelningens kansli. Verksamhetsplanering och uppföljning ansvarar för att:
  • tillhandahålla stöd och styrning åt IT-avdelningens ledning, inkl samordna planeringsprocessen under året
  • följa upp it-avdelningens verksamhet
  • samordna processen för intern styrning och kontroll
  • genom uppföljning och analys förse avdelningens organisatoriska enheter med stöd och på så sätt skapa förutsättningar för att utveckla verksamheten i enlighet med uppsatta mål
  • bistå med kvalificerat stöd inför beredningar, utlämnandeärenden, utredningar, yttranden, remisser och granskningar

Gruppen har ett nära samarbete med finansiella controllers som organisatoriskt hör till ekonomiavdelningen. Framåt ska också fokus på uppföljning och styrning kring kompetensfrågor ökas, i samarbete med den grupp inom kansliet som arbetar med medarbetarresan.

Som gruppchef för Verksamhetsstyrning och uppföljning rapporterar du till kanslichefen samt ingår i kansliets ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för gruppens verksamhet inom området planering och uppföljning och dess resultat. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.

Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:
  • Relevant akademisk examen inom exempelvis ekonomi, samhällskunskap eller likvärdigt, alternativt arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
  • Minst 5 års relevant erfarenhet av arbete med verksamhetsstyrning, resultatuppföljning och/eller analys
  • Minst 3 års erfarenhet av att ha arbetat som chef med personalansvar i närtid
  • Erfarenhet av att leda förändrings- och utvecklingsarbeten
  • Mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift

  • Det är meriterande om du även har:
  • Erfarenhet av agila arbetsmodeller
  • Relevant erfarenhet inom ekonomiområdet, exempelvis inom budgetering, ekonomiuppföljning mm
  • Relevant arbetslivserfarenhet inom större och/eller komplexa organisationer
  • Relevant erfarenhet av att driva strategisk verksamhetsutveckling
  • Erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat, samt att skapa engagemang för uppdraget
  • Ingått i ledningsforum
  • Erfarenhet av att presentera komplexa underlag på ett pedagogiskt sätt

  • När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:

  • analys och helhetssyn
  • mål och resultat
  • utveckling och förändring
  • social säkerhet
  • muntlig och skriftlig kommunikation
  • skapa delaktighet och motivation

Läs mer om ledarkriterierna polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.

Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.

Kontaktpersoner

Sanna Hawborn Dahlstedt, HR-konsult
sanna.hawborn-dahlstedt@polisen.se

Rekryterande chef
010-56 364 31

Fackliga företrädare

Sofia Ask Polisförbundet, 010-5638710, SACO-S nås via polisens växel: 114 14, Karna Tillheden SEKO polisen, 010-5616627, ST polisen nås via polisens växel: 114 14

Övrig information

Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Chef Grupp
Anställningsbenämning: Handläggare

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg