Sektionschefer till Sektion 2,3 & 4, Kompetensutvecklingsenheten vid HR-avdelningen
Organisation
HR-avdelningen
KommunLän
Utlyst
20 februari 2025
Ansök senast05 mars 2025
ReferensnummerC237131/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
HR-avdelningen är en av Polismyndighetens nationella avdelningar. Avdelningen ansvarar för myndighetens övergripande arbete bl.a. inom områdena kompetensförsörjning, arbetsgivarpolitik, chef- och medarbetarskap, arbetsmiljö och kultur. I dessa och andra HR-relaterade frågor ger avdelningen även stöd till polisregionerna och avdelningarna. Avdelningen ansvarar också för att genomföra polismyndighetens utbildningsverksamhet, myndighetens rekryteringsverksamhet och för det personaladministrativa arbetet. Avdelningen ansvarar även för samarbetet på nationell nivå med arbetstagarorganisationerna. Inom HR-avdelningen arbetar drygt 1000 medarbetare på olika orter i landet.
Enheten för kompetensutveckling är en del av HR-avdelningen och är organiserad i fyra sektioner och ett kansli med sammantaget cirka 300 medarbetare. Enhetens uppdrag är att skapa förutsättningar för Polismyndigheten att effektivt möta behov av kompetensutveckling och lärande inklusive genomföra nationellt beslutad fort-och vidareutbildning. Enheten ansvarar också för att genomföra annan utbildning som Polismyndigheten är ansvarig att anordna enligt lag eller förordning som bl.a. utbildning för ordningsvakter. Enheten kommer under de närmsta åren att ansvara för flera stora utvecklingsinitiativ för att bättre möta framtidens behov av kompetensutveckling i Polismyndigheten.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
HR-avdelningen är en av Polismyndighetens nationella avdelningar. Avdelningen ansvarar för myndighetens övergripande arbete bl.a. inom områdena kompetensförsörjning, arbetsgivarpolitik, chef- och medarbetarskap, arbetsmiljö och kultur. I dessa och andra HR-relaterade frågor ger avdelningen även stöd till polisregionerna och avdelningarna. Avdelningen ansvarar också för att genomföra polismyndighetens utbildningsverksamhet, myndighetens rekryteringsverksamhet och för det personaladministrativa arbetet. Avdelningen ansvarar även för samarbetet på nationell nivå med arbetstagarorganisationerna. Inom HR-avdelningen arbetar drygt 1000 medarbetare på olika orter i landet.
Enheten för kompetensutveckling är en del av HR-avdelningen och är organiserad i fyra sektioner och ett kansli med sammantaget cirka 300 medarbetare. Enhetens uppdrag är att skapa förutsättningar för Polismyndigheten att effektivt möta behov av kompetensutveckling och lärande inklusive genomföra nationellt beslutad fort-och vidareutbildning. Enheten ansvarar också för att genomföra annan utbildning som Polismyndigheten är ansvarig att anordna enligt lag eller förordning som bl.a. utbildning för ordningsvakter. Enheten kommer under de närmsta åren att ansvara för flera stora utvecklingsinitiativ för att bättre möta framtidens behov av kompetensutveckling i Polismyndigheten.
Arbetsbeskrivning
Uppdraget som sektionschef för vid kompetensutvecklingsenheten
Som chef för sektion 2,3 och 4 rapporterar du till enhetschef samt ingår i enhetens ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för hela enhetens gemensamma uppdrag samt att driva myndighetens utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för verksamheten vid respektive sektion, dess chefer, medarbetare och resultat. Som sektionschef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka myndighetens förtroende. Du ansvarar för att skapa förutsättningar för sektionens chefer och medarbetare att planera, utveckla, genomföra, administrera och följa upp prioriterad och beslutad fort- och vidareutbildning samt utveckla former och arbetssätt som gör att tillgänglig kompetensutveckling finns där och när den behövs.
Uppdraget ställer höga krav på förmåga till övergripande verksamhetsplanering, budgetarbete och kompetensförsörjning inkl. intern styrning och kontroll. Du förväntas samverka med interna som externa samverkansparter kunna hantera både strategiska och operativa verksamhetsfrågor. Som en del av enhetens ledning medverkar du till att utveckla strategier för att nå uppsatta mål samt följa upp, utvärdera och ständigt förbättra prestationer och kvalitet. Förmåga att agera strukturerat och systematiskt, kommunicera tydligt samt tänka innovativt är centralt för denna tjänst. Enhetens verksamhet bedrivs i hela landet och resor i tjänsten förekommer
Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika.
Som chef för sektion 2,3 och 4 rapporterar du till enhetschef samt ingår i enhetens ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för hela enhetens gemensamma uppdrag samt att driva myndighetens utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för verksamheten vid respektive sektion, dess chefer, medarbetare och resultat. Som sektionschef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka myndighetens förtroende. Du ansvarar för att skapa förutsättningar för sektionens chefer och medarbetare att planera, utveckla, genomföra, administrera och följa upp prioriterad och beslutad fort- och vidareutbildning samt utveckla former och arbetssätt som gör att tillgänglig kompetensutveckling finns där och när den behövs.
Uppdraget ställer höga krav på förmåga till övergripande verksamhetsplanering, budgetarbete och kompetensförsörjning inkl. intern styrning och kontroll. Du förväntas samverka med interna som externa samverkansparter kunna hantera både strategiska och operativa verksamhetsfrågor. Som en del av enhetens ledning medverkar du till att utveckla strategier för att nå uppsatta mål samt följa upp, utvärdera och ständigt förbättra prestationer och kvalitet. Förmåga att agera strukturerat och systematiskt, kommunicera tydligt samt tänka innovativt är centralt för denna tjänst. Enhetens verksamhet bedrivs i hela landet och resor i tjänsten förekommer
- Urval av utbildningsområden som ingår i ansvaret på sektion 2: Gränspolisverksamhet, Utredning/Lagföring, IT-forensik, Polisens kontaktcenter, Regionala ledningscentralen, Underrättelse, Spanverksamhet, Chefsutveckling, Resehandlingar, Statlig förvaltning
- Urval av utbildningsområden som ingår i ansvaret på sektion 3: Polisiär konflikthantering, UAS, Nationella insatskonceptet, Hundverksamhet
- Urval av utbildningsområden som ingår i ansvaret på sektion 4: Ordningsvaktsutbildning, Förarutbildningar, Räddningstjänst, Beredskap, CBRNE, SPT, Ledning
Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Läs mer om ledarkriterierna polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.
Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.
- Minst 3 års erfarenhet av att driva och leda tillsammans med andra chefer
- ett par års erfarenhet av att, med goda resultat, ha arbetat mål- och resultatinriktat för såväl hela verksamhetsuppdraget som det egna ansvarsområdet
- erfarenhet av att framgångsrikt leda och driva förändrings- och utvecklingsarbeten inom offentlig verksamhet
- ingått i ledningsgrupp på sektionsnivå eller motsvarande ledningsforum
- dokumenterad erfarenhet av budgetansvar
- högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer relevant alt. polisexamen tillsammans med dokumenterad erfarenhet av att ha lett utvecklingsuppdrag som innefattar flera verksamhetsområden
- dokumenterad erfarenhet av arbete med komplexa verksamhetsövergripande frågor
- minst ett års erfarenhet av att driva och leda genom andra chefer eller arbetsledare
- erfarenhet av utbildnings- och kompetensutvecklingsfrågor
- chefs- och ledarskapsutbildning för direkt, indirekt och/eller strategisk nivå
- analys och helhetssyn
- mål och resultat
- utveckling och förändring
- social säkerhet
- muntlig och skriftlig kommunikation
- skapa delaktighet och motivation
Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:
När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:
Läs mer om ledarkriterierna polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.
Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.
Kontaktpersoner
Andreas Bamberg, HR konsult
andreas.bamberg@polisen.se
Sanna Sundelius, Rekryterande chef
0722355640
sanna.sundelius@polisen.se
andreas.bamberg@polisen.se
Sanna Sundelius, Rekryterande chef
0722355640
sanna.sundelius@polisen.se
Fackliga företrädare
SACO, Polisförbundet, ST, SEKO Polisen nås via polisens växel 114 14
Övrig information
Arbetsort: Enligt överenskommelse
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Sektionschef
Anställningsbenämning: Sakkunnig
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Ange i din ansökan vilken/vilka sektioner du söker till.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Sektionschef
Anställningsbenämning: Sakkunnig
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Ange i din ansökan vilken/vilka sektioner du söker till.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.