Gruppchef till PDC kansligrupp 3 PO Storgöteborg vid Region väst
- Organisation
- Polisregion Väst
- Kommun
- Göteborg
- Län
- Västra Götalands län
- Utlyst
- 15 september 2025
- Ansök senast
- 22 september 2025
- Referensnummer
- C277959/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de kommande åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.
PO Storgöteborg
I polisområde Storgöteborg bor närmare en miljon invånare. Vårt geografiska område spänner över sju kommuner. Polisområde Storgöteborg är indelat i fem lokalpolisområden: Göteborg city, Kungälv/Ale, Storgöteborg Hisingen, Storgöteborg Nordost och Storgöteborg Syd. På polisområdesnivå organiseras utredningsverksamheten i utredningsjour och utredningssektion. Vidare finns ett polisområdeskansli.
PDC/Kansligrupp 3
PDC är en del av ett nationellt sammanhängande system för brottsbekämpning. Genom driftcenter på nationell, regional och lokal nivå skapas en förmåga att hantera särskilt prioriterade problembilder snabbt, koordinerat och proaktivt utifrån effektiva och relevanta informationsflöden.
Det övergripande huvudsakliga uppdraget för PDC Storgöteborg är att inrikta, samordna och stödja polisområdets planerade verksamhet i samtliga tidsskalor. Uppdraget innebär också att leda och driva den informationsdrivna verksamheten i polisområdet samt utgöra länken mellan den händelsestyrda och planerade verksamheten genom att löpande värdera, bedöma och prioritera ärenden och händelser.
PDC är en del av polisområdeskansliet som i sin helhet har till uppgift att stödja områdesledningen med operativ koordinering, förvaltning och uppföljning av verksamheten. Kansliet samordnar sakfrågor, stödjer verksamhetsgrenar och polisområdet i stort.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de kommande åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.
PO Storgöteborg
I polisområde Storgöteborg bor närmare en miljon invånare. Vårt geografiska område spänner över sju kommuner. Polisområde Storgöteborg är indelat i fem lokalpolisområden: Göteborg city, Kungälv/Ale, Storgöteborg Hisingen, Storgöteborg Nordost och Storgöteborg Syd. På polisområdesnivå organiseras utredningsverksamheten i utredningsjour och utredningssektion. Vidare finns ett polisområdeskansli.
PDC/Kansligrupp 3
PDC är en del av ett nationellt sammanhängande system för brottsbekämpning. Genom driftcenter på nationell, regional och lokal nivå skapas en förmåga att hantera särskilt prioriterade problembilder snabbt, koordinerat och proaktivt utifrån effektiva och relevanta informationsflöden.
Det övergripande huvudsakliga uppdraget för PDC Storgöteborg är att inrikta, samordna och stödja polisområdets planerade verksamhet i samtliga tidsskalor. Uppdraget innebär också att leda och driva den informationsdrivna verksamheten i polisområdet samt utgöra länken mellan den händelsestyrda och planerade verksamheten genom att löpande värdera, bedöma och prioritera ärenden och händelser.
PDC är en del av polisområdeskansliet som i sin helhet har till uppgift att stödja områdesledningen med operativ koordinering, förvaltning och uppföljning av verksamheten. Kansliet samordnar sakfrågor, stödjer verksamhetsgrenar och polisområdet i stort.
Arbetsbeskrivning
Som chef för PDC ingår du både i kanslisektionen och polisområdets ledningsgrupp. Du rapporterar administrativt till kanslichefen för polisområdet men du rapporterar ditt operativa uppdrag till polisområdeschefen och biträdande polisområdeschefen.
Du har ansvar för din grupps utveckling och resultat och har ett tydligt helhetsperspektiv i ditt sätt att leda och anpassa utveckling och förmåga. Som chef företräder du hela polisområdet både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet. Du sätter det brottsbekämpande uppdraget i centrum vilket förstärker förståelse, samverkan och utveckling. Du förväntas leda din verksamhet genom uppdrag och genom att tillämpa ett utvecklande ledarskap i förhållande till din omgivning.
Uppdraget som gruppchef för PDC
Som chef för PDC rapporterar du till kanslichefen samt ingår i sektionen samt polisområdets ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för PDC samt dess verksamhet inom polisområdet och dess resultat. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.
Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.
Du har ansvar för din grupps utveckling och resultat och har ett tydligt helhetsperspektiv i ditt sätt att leda och anpassa utveckling och förmåga. Som chef företräder du hela polisområdet både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet. Du sätter det brottsbekämpande uppdraget i centrum vilket förstärker förståelse, samverkan och utveckling. Du förväntas leda din verksamhet genom uppdrag och genom att tillämpa ett utvecklande ledarskap i förhållande till din omgivning.
Uppdraget som gruppchef för PDC
Som chef för PDC rapporterar du till kanslichefen samt ingår i sektionen samt polisområdets ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för PDC samt dess verksamhet inom polisområdet och dess resultat. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.
Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Läs mer om ledarkriterierna polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.
Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.
- minst 6 månaders sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare, projektledare eller liknande
- gedigen erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
- erfarenhet av aktuellt verksamhetsområde dvs det brottsbekämpande systemet
- polisexamen
- erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
- ingått i ledningsforum
- erfarenhet av polisorganisationens verksamhet
- chefs- och ledarskapsutbildning för direkt nivå
- erfarenhet av att delta i samverkan med samhällsaktörer utanför den egna organisationen
- erfarenhet av driftcentermiljö
- erfarenhet av problembilden inom Region väst När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:
- analys och helhetssyn
- mål och resultat
- utveckling och förändring
- social säkerhet
- muntlig och skriftlig kommunikation
- skapa delaktighet och motivation
Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:
Läs mer om ledarkriterierna polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.
Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.
Kontaktpersoner
Lina Mosskull, Rekryterande chef
lina.mosskull@polisen.se
Felicia Gillholm, HR-konsult
Felicia.gillholm@polisen.se
lina.mosskull@polisen.se
Felicia Gillholm, HR-konsult
Felicia.gillholm@polisen.se
Fackliga företrädare
SACO, Polisförbundet, Fackförbundet ST, SEKO Polisen kontaktas via polisens växel 114 14
Övrig information
- Tillsvidareanställning som inspektör med funktion som chef grupp
- Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
- Placering i Göteborg
- Flexibel arbetstid
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.