Polisanmälan – allt du behöver veta
Har du utsatts för ett brott och har frågor om polisanmälan? Här får du en överblick över de olika stegen vid en polisanmälan och vad som händer efter att du gjort din anmälan.
Din anmälan hanteras av polisen oavsett om du ringer 114 14 eller anmäler via e-tjänst på webben. Varje brott har även en egen sida där du kan läsa om vad brottet innebär, vad som är bra att tänka på, vad du kan göra för att skydda dig mot brott med mera.
Anmäl brott – lista över brott
Hitta på sidan:
1. Anmäla på webben, ringa eller besöka en polisstation?
2. Du får en kopia på din anmälan
3. Ändra eller lägga till något i din anmälan
1. Anmäla på webben, ringa eller besöka en polisstation?
Många brott går att anmäla direkt på webben, om du har svenskt personnummer eller samordningsnummer. Det är enkelt och smidigt och du slipper vänta på din tur att komma fram via telefon. För vissa brott måste du ringa eller besöka en polisstation.
Oavsett om du ringer 114 14 eller anmäler via webben hanteras din anmälan på samma sätt av polisen. Ditt ärende prioriteras inte högre bara för att du anmäler via telefon. Gör din anmälan så snart som möjligt efter brottet. En tidig anmälan gör det lättare att säkra bevis.
2. Du får en kopia på din anmälan
Du får en kopia på din anmälan inom cirka tio arbetsdagar.
3. Om du vill ändra eller lägga till något i din anmälan
Om du vill ändra eller lägga till något i din anmälan kan du i vissa fall göra det direkt på webben. Du kan även ringa polisen på 114 14.
Följ dina ärenden på Mina sidor
Polismyndigheten håller på att bygga upp Mina sidor. Du kan nu logga in och se status på vissa av dina ärenden.
4. Efter polisanmälan
När du gjort en anmälan beslutar polisen eller åklagare om det ska göras en förundersökning, som även kallas brottsundersökning.