Nya öppettider på polisens servicekontor i polisregion Syd
Från och med 1 november övergår polisreceptionerna i polisregion Syd till att bli servicekontor och i samband med det ändras öppettiderna.
Förändringen är en del i polisens nationella receptionskoncept som ska öka kvaliteten på polisens service till medborgarna samtidigt som förändringen också möjliggör att polisens resurser utnyttjas mer effektivt.
Aktuella öppettider efter 1 november hittar du på polisstationens kontaktsida.
- Borgholm
- Eslöv
- Helsingborg
- Hässleholm
- Höganäs
- Kalmar
- Karlshamn
- Karlskrona
- Klippan
- Kristianstad
- Kävlinge
- Landskrona
- Ljungby
- Lund
- Malmö – Porslinsgatan
- Malmö – Drottninggatan
- Malmö – von Lingens väg
- Malmö - Sturkögatan
- Nybro
- Oskarshamn
- Tingsryd
- Trelleborg
- Vimmerby
- Västervik
- Växjö
- Ystad
- Åseda
- Älmhult
- Ängelholm
De nya öppettiderna gäller för besök utan tidsbokning. Om ärendet kräver tidsbokning framgår detta och hur du bokar tid på polisstationens kontaktsida. För övriga ärenden där du har en bokning eller blivit kallad gäller den tid som framgår av bokningen eller i kallelsen.
Vissa polisiära tjänster kan även utföras digitalt på polisen.se som till exempel anmäla olika typer av brott, skriva ut en blankett eller få svar på en fråga. Även polisens telefonnummer för icke akuta ärenden, 114 14, är öppet dygnet runt.
Vid nödsituationer eller pågående brott gäller som alltid larmnumret 112.
Mer likvärdig service över hela landet
Som underlag för införandet av polisens servicekontor har polisen genomfört en omfattande undersökning om medborgares behov och hur man önskar att den egeninitierade kontakten med Polismyndigheten ska se ut. Förändringen innebär tydligare öppettider för ärenden utan tidsbokning och mer likvärdig service i hela landet.