Sök

Detta gäller i våra sociala medier-kanaler

Polisen finns i sociala medier bland annat för att vara tillgängliga för dialog. När du interagerar med oss på våra sociala medier finns det några saker du bör känna till.

Polisens verksamhet pågår dygnet runt, men på våra sociala medier-konton publicerar och svarar vi främst under kontorstid. Vi använder oss av förhandsmoderering på merparten av våra konton, vilket betyder att din kommentar är dold för andra användare tills den godkänts av en redaktör.

Anmäl, tipsa och larma 

Via våra sociala medier kan vi inte svara på frågor om enskilda ärenden eller enskilda personer. Inte heller kan kanalen användas för larm, anmälningar eller tips till oss.

Regler och riktlinjer

Polismyndigheten förbehåller sig rätten ta bort inlägg och kommentarer som bryter mot respektive plattforms regler, som kan anses stötande eller som saknar relevans för sidans ämne.

Inlägg ska hållas till sakfrågan och hålla en god ton. Vi vill bidra till en respektfull dialog och tolererar inte personliga påhopp och nedsättande kommentarer. 

Vi raderar till exempel kommentarer som:

  • innehåller rasism, hets mot folkgrupp, sexistiska yttranden eller på annat sätt är kränkande,
  • innehåller känsliga personuppgifter (även bilder och filmer),
  • innehåller hot, hat och personangrepp,
  • uppmanar till brott,
  • är spam (när samma inlägg återkommer ofta från samma användare),
  • saknar relevans för sidans ämne och myndighetens verksamhet,
  • är skrivna i syfte att marknadsföra produkter eller tjänster.

Den som bryter mot ovannämnda regler kan även komma att blockeras från sidan och rapporteras till plattformen. Bryter något material mot svensk lag kommer även en anmälan att upprättas.

Anser du att du har blivit blockerad på oriktiga grunder är du välkommen att kontakta oss.

Dela länkar, bilder och filmer

Polisen länkar i första hand till myndigheter, organisationer och aktörer som vi har ett direkt samarbete med. Vi tillåter som regel inte heller att användare länkar till andra sidor eller tjänster i inlägg och kommentarer, eller delar material som kan vara upphovsrättsskyddat.eller innefattar bilder eller filmer som utgör personuppgifter.

Behandling av personuppgifter

Polisen är personuppgiftsansvariga för innehållet på våra sociala medier-konton, men även du som kommenterar inlägg har ett ansvar för vad du skriver. Vi behandlar personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning och annan tillämplig personuppgiftsreglering.

Tänk på att därför aldrig lämna ut personlig information, om dig själv eller annan, som personnummer, adresser, kontonummer eller telefonnummer i inlägg och kommentarer.

Din integritet

Alla inlägg och kommentarer som postas på polisens sociala medier blir allmänna handlingar. Det innebär att de kan komma att diarieföras.

Hos IMY (Integritetsskyddsmyndigheten) kan du läsa mer om den rättsliga grund i Dataskyddsförordningen som vi, och andra myndigheter, använder när vi hanterar personuppgifter:
Myndighetsutövning och uppgifter av allmänt intresse

Mer information:
Så hanterar polisen dina personuppgifter 

Officiella konton

Alla polisens officiella sociala medier-konton finns listade på sidan Polisen i sociala medier.
Du kan söka på kommun eller län för att hitta konton att följa.
Idag har polisen cirka 280 konton på nationell, regional och lokal nivå.
Vi finns på plattformarna Facebook, Instagram, X, LinkedIn och YouTube.

Vad tycker du om polisens webbplats?

Vad tycker du om polisens webbplats?

Hjälp oss bli bättre genom att svara på våra frågor. Undersökningen genomförs av Web Service Award (WSA) och tar några minuter.

Ja, jag vill svara nu hos WSA

Answer in english

Använd inte enkäten för tips, anmälan eller personliga ärenden.

Så hanterar vi ditt svar