Sök

Brottsförebyggande samordnare till Finansiellt underrättelsecentrum, Noa

Organisation

Nationella operativa avdelningen

Kommun

Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

17 april 2025

Ansök senast

01 maj 2025

Referensnummer

A252.086/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Vill du vara med och öka samhällets förmåga att bekämpa den kriminella ekonomin?

På regeringens uppdrag inrättar Polismyndigheten nu ett finansiellt underrättelsecentrum där myndigheter och näringsliv arbetar sida vid sida med siktet inställt på att bekämpa den kriminella ekonomin.

På finansiellt underrättelsecentrum anställer vi nu en bredd av kompetenser och funktioner som ska vara navet i arbetat. Du kanske är en av de som vi söker?!

Nationella operativa avdelningen (Noa) ansvarar för att upprätthålla en strategisk nationell lägesbild över brottsligheten i Sverige samt leda och driva arbetet med strategisk förmågeutveckling av brottsbekämpningen. Vidare ansvarar Noa för nationell och internationell samordning av brottsbekämpande verksamhet samt högspecialiserad och unik polisverksamhet som kompletterar polisregionerna vid behov. Finanspolisen, nationellt it-brottscentrum och det myndighetsgemensamma arbetet mot den organiserade brottsligheten finns vid avdelningen. 

Vid underrättelseenheten på Noa finns underrättelsesektionen, underrättelsesamordningen, finanspolisen och enhetskansliet. Underrättelseverksamheten har i uppdrag att direkt eller i samverkan med andra förebygga, förhindra och upptäcka brottslig verksamhet och andra störningar av den allmänna ordningen eller säkerheten. Enheten bedriver eget underrättelsearbete och inriktar de regionala underrättelseenheterna. Enheten bedriver även utvecklingsarbete för underrättelsetjänsten.

Finansiellt underrättelsecentrum (Finuc) är en helt ny sektion placerad vid Underrättelseenheten på Noa. Uppdraget för Finuc är att bekämpa den kriminella ekonomin, och att i ett tidigt skede stoppa möjligheterna för kriminella att tillgodogöra sig brottsvinster. Genom ett enklare informationsutbyte och tät samverkan mellan brottsbekämpande myndigheter och näringslivet ska Polismyndigheten leda arbetet med siktet inställt på att sätta stopp för den kriminella ekonomin. 

Arbetet är under uppbyggnad och såväl verksamhet som arbetsmiljö kommer att präglas av förändring och utveckling.

Nationellt bedrägericentrum (NBC) arbetar mot den organiserade brottsligheten och har ett processansvar för bedrägeribrottsligheten i Sverige. En viktig del av arbetet är samverkan med polisregionerna, interna och externa samverkanspartners.

Arbetsbeskrivning

Som brottsförebyggande samordnare (BF-samordnare) kommer du att självständigt ansvara för att planera, genomföra och följa upp effekterna av sårbarhetreducerande åtgärder tillsammans med interna och externa parter.

Du kommer att samverka intensivt i olika projekt och med utrednings-team för att identifiera sårbarheter och initiera brottsförebyggande åtgärder på både kort och lång sikt. 

Du kommer att ha en stor roll gällande sammanställning av information och spridning av information för att öka medvetenheten kring problemet kring kriminell ekonomi.

Internationellt och nationellt arbete kommer att förekomma. 

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Utbildning/arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant och/eller polisexamen
  • Erfarenhet av brottsförebyggande strategiskt arbete
  • Erfarenhet av arbete mot ekonomisk brottslighet
  • Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
  • Svenskt medborgarskap 

Det är meriterande om du även har:

  • Erfarenhet av kartläggning av ekonomisk och finansiell verksamhet
  • Erfarenhet av bedrägeriutredningar och/eller penningtvätt
  • Erfarenhet av att arbeta med hemliga tvångsmedel
  • Erfarenhet av utrednings- och/eller underrättelsearbete
  • Erfarenhet av kommunikationsarbete
  • Ingått i samverkansforum, både externt och internt

Personliga egenskaper

Vi söker BF-samordnare med vana och/eller stort intresse av att arbeta mot finansiell brottslighet. Du har hög drivkraft och förmågan att skifta fokus. Du är ansvarstagande, engagerad och självgående. Du är ödmjuk och prestigelös. Vi ser gärna att du har analytisk förmåga samt ett utvecklat sinne för struktur och metodik. Du är en engagerad person som har förmågan att på ett innovativt och självständigt sätt driva arbetet framåt. Tjänsten innebär mycket samarbete både externt och internt varför det ställs höga krav på god samarbetsförmåga. Du måste ha en god förmåga att avgränsa och prioritera inom givet uppdrag. Du ska ha ett högt sekretessmedvetande.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryteringsansvarig Viktor Lundberg på 0730-37 18 64. 

Undrar du något om rekryteringsprocessen, kontakta ansvariga HR-konsulter Dana på 073-086 97 80 eller Tina på 010-56 36 447.

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10

SACO, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se

SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27

ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning. Sex månaders provanställning kan komma att tillämpas

Arbetsort: Stockholm

Tillträde: Enligt överenskommelse

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan:

  1. Beskriv din utbildningsbakgrund 
  2. Har du erfarenhet av brottsförebyggande strategiskt arbete? Om ja, beskriv kortfattat din erfarenhet
  3. Har du erfarenhet av arbete mot ekonomisk brottslighet? Om ja, beskriv kortfattat din erfarenhet
  4. Beskriv din nivå i svenska i tal och skrift
  5. Beskriv din nivå i engelska i tal och skrift
  6. Har du svenskt medborgarskap? Ja / Nej
  7. Har du erfarenhet av kartläggning av ekonomisk och finansiell verksamhet? Om ja, beskriv kortfattat din erfarenhet
  8. Har du erfarenhet av arbete mot bedrägeri och/eller penningtvätt? Om ja, beskriv kortfattat din erfarenhet
  9. Har du erfarenhet av att arbeta med hemliga tvångsmedel? Om ja, beskriv kortfattat din erfarenhet
  10. Har du erfarenhet av utrednings- och/eller underrättelsearbete? Om ja, beskriv kortfattat din erfarenhet
  11. Har du erfarenhet av kommunikationsarbete? Om ja, beskriv kortfattat din erfarenhet
  12. Har du ingått i samverkansforum, både externt och internt? Om ja, beskriv kortfattat din erfarenhet
     

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

 

Välkommen med din ansökan i form av CV och besvarade urvalsfrågor via e-post till jobb.noa@polisen.se senast den 1 maj 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A252.086/2025 i mailets ärendemening. 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

 

Polismyndigheten 

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. 

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.