Sök

Kvalitetskontroll- & Uppföljningssamordnare, Region Bergslagen, Gränspolissektionen

Organisation

Polisregion Bergslagen

Kommun

Borlänge, Karlstad, Örebro

Län

Dalarnas län, Örebro län, Värmlands län

Utlyst

24 april 2024

Ansök senast

08 maj 2024

Referensnummer

A244.807/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Till vår organisation söker vi nu en kvalitetskontroll & uppföljningssamordnare som är självständig, strukturerad och engagerad med valfri placeringsort i Karlstad, Örebro eller Borlänge.
Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

 

Som kvalitetskontroll- & uppföljningssamordnare tillhör du operativa enheten. Operativa enhetens uppdrag är att aktivt stödja lokalpolisområden, polisområden och enheter i sitt grunduppdrag. Detta görs genom att utveckla och tillhandahålla specialistförmåga som höjer den operativa effekten i arbetet med regionens problembild. Med specialistkompetens, hög service och god samverkan är operativa enheten en viktig del i det operativa och brottsbekämpande arbetet i region Bergslagen.

 

Gränspolissektionen är en regional sektion inom operativa enheten i region Bergslagen som arbetar med yttre gränskontroll, inre utlänningskontroll, verkställighetsarbete, arbetsplatsinspektioner och brottsutredningar. Gränspolisenheten har det regionala ansvaret för internationella kontakter.

 

Uppföljningsarbetet av den svenska gränspolisverksamheten ska förstärkas på både nationell och regional nivå. Gränspolisen i region Bergslagen söker nu samordnare för arbetet inriktat mot uppföljning, utvärdering och kvalitetssäkring av regionens gränspolisverksamhet.

 

Du kan nu söka till oss som kvalitetskontrollch uppföljningssamordnare med följande valbar placeringsort: Örebro, Karlstad eller Borlänge.

Arbetsbeskrivning

Som samordnare på området kommer du hantera det löpande arbete med att följa upp, utvärdera och kvalitetssäkra framförallt gränskontrollverksamheten i regionen men även andra delar och verksamhetsområden inom gränspolisen.

Arbetet kommer genomgående ske ur ett nationellt perspektiv. I rollen ingår samverkan både internt inom myndigheten liksom externt med olika samarbetspartners.

 

En viktig del i ditt arbete är att bidra till utveckling och implementering av metoder för arbetet. Då både polismyndigheten och gränspolissektionens verksamhet befinner sig i en förändringsresa gäller det att ha ett flexibelt och öppet förhållningssätt till hur dina arbetsuppgifter utvecklas. Det medför även att du har en god möjlighet att själv och tillsammans med övriga medarbetare bidra till utvecklingen.

 

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

-Svara som regionens kontaktperson för Frontex sårbarhetsbedömningar (VA-vulnerability assessment) med bland annat inhämtning och uppgifter enligt Frontex standard.

-Vara regionens kontaktperson för SchEval-arbetet (Schengen evaluation)

-Löpande hantera uppföljningen intern styrning och kontroll

-Uppföljning av regel-efterlevnad

-Stötta nationella operativa avdelningen i arbetet med modellen för uppföljning och kvalitetskontroll

 

Arbetsuppgifterna är mycket varierande i sin utformning och omfattning.

Huvuduppdraget i denna tjänst är samordning och kvalitetssäkring enligt ovan beskrivning. Behovet styr arbetet så den sökande måste ha stor förståelse för polisens prioriteringar och vara mycket flexibel.

Resor förekommer och den sökande kommer få relevant utbildning inom det specifika verksamhetsområdet om sådan saknas.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:  

  • Som lägst gymnasieexamen eller motsvarande utbildning som Polismyndigheten bedömer likvärdig
  • B-körkort manuell växellåda
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska såväl som på engelska
  • Erfarenhet av att använda dator som arbetsredskap
  • Erfarenhet av projektledning, verksamhetsutveckling, samordning eller annan erfarenhet arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenheten ska vara förvärvad i närtid.
  • Tjänsten kräver svenskt medborgarskap  

 Det är meriterande om du även har:

Relevant akademisk utbildning

  • Arbetslivserfarenhet av förvaltningsrätt
  • Erfarenhet av att tolka och läsa svensk-samt EU-lagstiftning

Arbetslivserfarenhet från statlig myndighet

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:

Maria Lundberg  maria-h.lundberg@polisen.se 0701821151
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:

Felicia Sandberg, felicia.sandberg@polisen.se 

Fackliga företrädare

SACO, Polisförbundet, Fackförbundet ST, SEKO Polisen nås via polisens växel 114 14

Övrig information

Arbetsort: Karlstad, Örebro eller Borlänge

Arbetstid: Veckoplanerad arbetstid VP5:2 med möjlighet till flex
Tillträde: enligt överenskommelse

Funktion: samordnare

 

I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen, vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

 

Vi vill även informera dig om att Polismyndigheten använder sig av urvalsfrågor som ett första led i urvalsarbetet. Du kan därför behöva svara på ett antal urvalsfrågor utifrån aktuell kravprofil för den roll du har sökt. Vi uppmanar till sanningsenliga svar på urvalsfrågorna.

 

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev och urvalsfrågor (pdf, 186 kB)via e-post till jobb.bergslagen@polisen.se senast den 8/5 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A244.807/2024 i mailets ärendemening.

 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75  STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

 

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/krigsplacering/ och https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/sakerhetsprovning/

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

 

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

 

Polismyndigheten

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/det-har-erbjuder-vi/

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

 

Varmt välkommen med din ansökan!