Operatörer för anmälningsupptagning till Avdelningen för särskilda utredningar, Stockholm
Polisregion Stockholm, Avdelningen för särskilda utredningar
KommunStockholm
LänStockholms län
Utlyst02 december 2024
Ansök senast23 december 2024
ReferensnummerA713.825/2024
Arbetsplatsbeskrivning
Vi söker operatörer till Avdelningen för särskilda utredningars anmälningsupptagning. Arbetsplatsen är centralt belägen i Stockholms innerstad. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor få möjlighet att utveckla anmälningsupptagningen som är en helt nystartad verksamhet på avdelningen.
Avdelningen för särskilda utredningar (SU) handlägger ärenden enligt förordningen (2014:1106) om handläggning av ärenden om brott av anställda inom polisen och vissa andra befattningshavare. Ärendena avser anmälningar mot bl.a. anställda inom polisen, vissa uppdragstagare vid Polismyndigheten, polisstuderande, åklagare, domare, nämndemän, riksdagsledamöter och statsråd. Vidare handlägger SU ärenden om misstankar om brottslig verksamhet (underrättelseinformation) avseende de kategorier som omfattas av avdelningens ansvarsområde.
Oberoende och kvalitet
SU är en fristående avdelning inom Polismyndigheten och är lokaliserad avskilt från övrig polisverksamhet. Chefen för avdelningen anställs genom beslut av regeringen och verksamheten finansieras via egen anslagspost. Polismyndighetens insynsråd och regionpolisråd har till uppgift att särskilt följa verksamheten. Alla utredare vid SU är kommissarier med lång erfarenhet av utredningsverksamhet och kompetenser från olika verksamhetsområden. Avdelningen samverkar med Särskilda åklagarkammaren (SÅK).
Organisation
Avdelningen består av ett kansli, en ärendesamordningsenhet, en underrättelseenhet, en spaning- och ingripandeenhet, en bildanalysenhet samt fyra utredningsenheter. Kansliet, ärendesamordningsenheten, underrättelseenheten, spaning- och ingripandeenheten samt bildanalysenheten är placerade i Stockholm. Utredningsenheterna är placerade i Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö.
Verksamheten för anmälningsupptagning kommer organisatoriskt att tillhöra ärendesamordningsenheten.
Arbetsbeskrivning
Arbetet innebär att du tar emot och dokumenterar brottsanmälningar, ger upplysningar, tar emot tips samt skriver kompletterande PM utifrån samtal med brottsutsatta personer och vittnen.
Du lämnar också information om lagar och förordningar. Det ställer krav på att du kan tolka och tillämpa de regelverk som gäller och att du är samhällsorienterad. En annan viktig del av arbetet är att vara tillgänglig, serviceinriktad och att omhänderta ärenden på ett effektivt sätt.
Som operatör arbetar du självständigt men också i nära samarbete med andra inom avdelningen. Då direktiv om arbetet ibland förändras är det viktigt att du lätt kan anpassa dig till förändringar och nya förutsättningar. Arbetet är stillasittande och du pratar i telefonen större delen av dagen. Periodvis kan arbetsbelastningen vara hög och arbetet kan ibland upplevas psykiskt påfrestande. Eftersom detta är en nystartad verksamhet ser vi att du är utvecklingsorienterad, driven och tar egna initiativ för att utveckla verksamheten.
Arbetstiderna kommer vara under dagtid vardagar och arbetet sker från kontoret beläget i centrala Stockholm.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- Utbildning som PKC operatör inom Polismyndigheten med godkänt resultat alternativt motsvarande utbildning eller erfarenhet
- Minst ett års erfarenhet som operatör / anmälningsmottagare inom polisen
- Godkänd gymnasieutbildning eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- Mycket god datorvana och goda kunskaper i polisens system Durtvå, Webstorm och centrala system.
- Mycket god förmåga att uttrycka dig korrekt i tal och skrift på svenska
- God förmåga i engelska, främst i tal och förståelse
- Svenskt medborgarskap
Det är meriterande om du även har:
- Erfarenhet av administrativt arbete
- Eftergymnasial utbildning, med fördel kurser inom juridik, beteendevetenskap eller kriminologi
- Ytterligare språkkunskaper än svenska, engelska och de nordiska språken
Personliga egenskaper
Du är van vid ett högt arbetstempo där du snabbt och effektivt kan omhänderta och identifiera uppkomna behov. Arbetet kräver att du har en personlig mognad, en stor yrkesmässig integritet samt att du har förmåga att kommunicera med olika typer av människor i olika sinnesstämningar. Du är flexibel och bra på att prioritera i stressiga situationer, vilket krävs då arbetsbelastningen skiftar. Utöver det ska du ha hög känsla för rättssäkerhet.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Anders Öström 0734–256002 anders.ostrom@polisen.se
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Sigrid Palmkvist, sigrid.palmkvist@polisen.se
Intervjuer kommer att genomföras i januari.
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via mail saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via polisens växel 114 14
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om 6 månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Vardagar dagtid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Administratör, utredning
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan. (pdf, 495 kB)
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 23e december 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A713.825/2024 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!