Sök

Verksamhetsutvecklare till Rättsavdelningen

Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 38 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Organisation

Rättsavdelningen

Kommun

Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

22 juli 2024

Ansök senast

12 augusti 2024

Referensnummer

A373.864/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Rättsavdelningens uppdrag är att arbeta med rättslig styrning och stöd, informationsförvaltning och förvaltningsrätt, nationellt såväl som regionalt.

Informationsförvaltningsenheten är en nationell enhet inom rättsavdelningen som arbetar med att styra, utveckla och förvalta polisens informationsförvaltningstjänster.  Enheten är processansvarig bland annat för diarieföring, dokumenthantering, arkivering och utlämnande av allmän handling. Enheten ansvarar även för informationsförvaltning för några av polisens centrala system.

Gruppen information och e-förvaltning arbetar med att utveckla tjänster, processer och arbetssätt med inriktning på såväl interna som externa användare.  Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.

Arbetsbeskrivning

Ditt arbete kommer i praktiken innebära att:

  • Uppmärksamma förändringsbehov, initiera och driva förbättringsarbete
  • Arbeta med förändringsledning och kommunikationsinsatser
  • Stödja arbetet i processen, bl.a. genom samverkansforum
  • Ta fram och uppdatera rutiner om arbetssätt inom processen
  • Kravställa IT-utveckling och framtagande av utbildning
  • Följa upp hur de regionala rättssektionerna arbetar i processerna
  • Kartlägga och beskriva processer

Som verksamhetsutvecklare hos oss får du ett stort ansvar. Du ska ständigt ha ett nationellt perspektiv och du ska verka för koordinering och ledning av utvecklingen inom det förvaltningsrättsliga området för hela Polismyndigheten. Arbetet innebär ofta en samordnande roll och där du själv kan komma att leda nyckelaktiviteter. Du ska bevaka att effektiviseringar kan möjliggöras, att gränsdragningar mot andra ansvarsområden görs och att vi hela tiden strävar mot de mål vi har satt upp att nå. Tillsammans med dina arbetskamrater ska du utveckla verksamheten till någonting bättre än vad den tidigare var.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • relevant akademisk utbildning för rollen
  • erfarenhet av verksamhetsutveckling
  • erfarenhet av att arbeta med verksamhetsinföranden
  • minst tre års erfarenhet av att självständigt driva förändringsarbete eller verksamhetsförvaltning
  • erfarenhet av att driva komplexa utvecklings- och förändringar i en geografiskt spridd organisation
  • mycket goda kunskaper i det svenska språket (tal och skrift)
  • Svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du även har:

  • erfarenhet av att arbeta med it-utveckling och digitalisering
  • erfarenhet av att arbeta i en myndighet
  • erfarenhet av att planera, driva och genomföra förstudier och andra utvecklingsuppdrag
  • erfarenhet av modeller och metoder inom området

Personliga egenskaper

I rollen som verksamhetsutvecklare behöver du vara strukturerad med god analytisk förmåga, men samtidigt ha förståelse för att snabbhet är en kvalitetsfaktor. Du har en mycket god social förmåga, vilket innefattar en god självkänsla för att kunna samarbeta och ha lätt för att bygga goda relationer inom och utanför Polismyndigheten samt ha förmåga att ge och ta återkoppling. Vi ser även att du har ett eget driv, är ambitiös och kan agera självständigt i en stor organisation under förändring. 

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Sofia Fornander Törnberg, sofia.fornander-tornberg@polisen.se

Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Ylva Gamrell, ylva.gamrell@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10

SACO, nås via Polisens växel 114 14

SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27

ST, nås via Polisens växel 114 14

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidare som inleds med sex månaders provanställning

Arbetsort: Stockholm

Arbetstid: Förtroendearbetstid

Tillträde: Enligt överenskommelse

Funktion: Verksamhetsutvecklare

Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryteringsprocesser. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV samt besvara ett antal urvalsfrågor som baseras på kravprofilen för aktuell rekrytering, där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer. Du kan se den fullständiga kravprofilen i jobbannonsen och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och följande enkät (pdf, 229 kB) via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 12 augusti 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A373.864/2024 i mailets ärendemening.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansök via e-post