Handläggare till Utlandssektionen, Noa
Nationella operativa avdelningen
KommunStockholm
LänStockholms län
Utlyst17 april 2025
Ansök senast05 maj 2025
ReferensnummerA249.663/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Nationella operativa avdelningen (Noa) ansvarar för att upprätthålla en strategisk nationell lägesbild över brottsligheten i Sverige samt leda och driva arbetet med strategisk förmågeutveckling av brottsbekämpningen. Vidare ansvarar Noa för nationell och internationell samordning av brottsbekämpande verksamhet samt högspecialiserad och unik polisverksamhet som kompletterar polisregionerna vid behov. Finanspolisen, nationellt it-brottscentrum och det myndighetsgemensamma arbetet mot den organiserade brottsligheten finns vid avdelningen.
Internationella enheten vid Noa arbetar med både operativ och strategisk internationell polisverksamhet genom de tre sektionerna; utlandssektionen, internationella kanslisektion och internationella sektionen.
Utlandssektionen ansvarar för Polismyndighetens uppdrag inom internationell freds och säkerhetsfrämjande verksamhet och internationellt utvecklingssamarbete. Utlandssektionen bemannar, förbereder och utvecklar Polismyndighetens bidrag till bl.a. FN:s, EU:s och OSSE:s freds- och säkerhetsfrämjande insatser och högkvarter. Utlandssektionen ansvarar även för bilaterala utvecklingsinsatser för att stärka andra länders polisiära kapacitet. Vid sektionen finns grupperna för internationell krishantering, Polisens utlandsstyrka, internationellt utvecklingssamarbete och internationella utbildningsinsatser.
Internationell krishantering ansvarar för sekonderingar till internationella organisationers högkvarter och vissa andra strategiska utlandsuppdrag. Gruppen ansvarar även för återrapportering, bl.a. på regeringsuppdrag inom verksamhetsområdet, remisser/delningar och olika typer av uppföljning av verksamheten
Arbetsbeskrivning
I rollen som handläggare kommer du arbeta med missionshandläggning för gruppens sekonderade personal till internationella organisationer, återrapportering på regeringsuppdrag relaterade till utlandsverksamhet, bilaterala projekt och andra uppgifter inom området freds- och säkerhetsfrämjande verksamhet men även avseende det internationella utvecklingssamarbetet.
I arbetet ingår huvudsakligen:
• Resultatredovisning och analys av verksamhetsresultaten (främst kvalitativ) samt återrapportering av specifika uppdrag i enlighet med regleringsbrev och andra regeringsbeslut inom verksamhetsområdet.
• Delta i sektionens planerings- och uppföljningsprocesser.
• Bidra till policyutveckling inom verksamhetsområdet och samordningen av sektionens arbete med remisser, samråd och delningar.
• Missionshandläggning, vilket bl.a. innebär att finna lämpliga kandidater för nominering till olika poster utomlands, att upprätta kontrakt för utlandstjänstgöring och att stödja utlandsplacerad personal, t.ex. med praktiska frågor mm.
• Tillhandahålla stöd inom sektionen och inom ramen för sektionens utbildningar rörande de internationella organisationerna EU, FN och Osse.
• Andra arbetsuppgifter inom och utanför sektionens ansvarsområde kan förekomma, t.ex. stabsverksamhet mm.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som uppfyller nedan krav:
• Polisexamen eller akademisk examen med relevant inriktning inom exempelvis ekonomi, statsvetenskap, freds- och konfliktkunskap eller liknande utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant (lägst kandidatexamen).
• Minst fem års arbetslivserfarenhet inom området, varav lägst två år inom statlig myndighet eller liknande erfarenhet som arbetsgivaren finner relevant.
• Gedigen erfarenhet av att skriva analytiska rapporter med strategisk höjd eller liknande underlag.
• Gedigen erfarenhet av att självständigt bereda och handlägga ärenden.
• God erfarenhet av metod- och verksamhetsutveckling som arbetsgivaren finner relevant.
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av arbete inom freds- och säkerhetsfrämjande verksamhet från EU, FN, OSSE eller NATO alt. internationellt utvecklingssamarbete.
• Erfarenhet av arbete som handläggare inom Polismyndigheten.
• Erfarenhet av projektledning eller motsvarande.
Som en del i rekryteringsprocessen kan arbetsprover komma att användas.
Handläggarna på utlandssektionen förväntas kunna arbeta med alla på sektionen förekommande handläggaruppgifter och dessutom med andra uppgifter inom ramen för internationella enhetens verksamhetsområde då behov uppstår. Det förekomma ofta att handläggarna på internationell krishantering tidvis även stöttar övriga grupper på sektionen, dvs. Polisens utlandsstyrka, internationella utbildningsinsatser och internationellt utvecklingssamarbete.
Personliga egenskaper
För att trivas och lyckas i rollen behöver du vara initiativrik, flexibel, engagerad och ha ett strategiskt och problemlösande arbetssätt. Du driver själv ditt arbete framåt men är del av ett team som arbetar tätt tillsammans och behöver därför ha ett flexibelt förhållningssätt och en mycket god samarbetsförmåga. Då rollen kräver att du kan hantera många olika arbetsuppgifter parallellt är det viktigt att du är strukturerad och kan leverera inom utsatta tidsramar med en helhetssyn för verksamheten.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Vid frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Robert Haslinger; e-post robert.haslinger@polisen.se
Berörd HR-konsult:
Emma; e-post emma.gustafsson-kvarfordt@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel tfn:114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans, tfn:010-563 32 66
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställningar med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstidsförläggning: Förtroendearbetstid
Tillträde: Omgående
Funktion: Handläggare
Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryterings-processer. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen.
Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Urvalsfrågor att besvara:
1. Har du Polisexamen eller akademisk examen (lägst kandidatexamen) Om ja, ange vilken samt tidsperiod.
2. Har du minst fem års arbetslivserfarenhet inom aktuellt området, varav lägst två år inom statlig myndighet? (Beskriv på vilket sätt du uppfyller kravet samt ange tidsperiod).
3. Har du gedigen erfarenhet av att skriva analytiska rapporter med strategisk höjd eller liknande underlag? (Om ja, beskriv på vilket sätt du uppfyller kravet samt ange tidsperiod).
4. Har du gedigen erfarenhet av att självständigt bereda och handlägga ärenden (Om ja, beskriv på vilket sätt du uppfyller kravet samt ange tidsperiod).
5. Har du god erfarenhet av metod- och verksamhetsutveckling som arbetsgivaren finner relevant? (Om ja, ange på vilket sätt du uppfyller kravet ange tidsperiod).
6. Har du mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska? (Om ja, beskriv kortfattat hur du har fått din förmåga)
7. Har du mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska? (Om ja, beskriv kortfattat hur du har fått din förmåga).
8. Har du erfarenhet av arbete inom freds- och säkerhetsfrämjande verksamhet från EU, FN, OSSE eller NATO alt. internationellt utvecklingssamarbete? (Om ja, beskriv hur du har fått din erfarenhet samt ange tidperiod och omfattning).
9. Har erfarenhet av arbete som handläggare inom Polismyndigheten? Om ja, berätta på vilket sätt du har arbetat som handläggare samt ange tidperiod).
10. Har du erfarenhet av projektledning eller motsvarande? (Om ja, berätta på vilket sätt du har arbetat med projektledning samt ange tidperiod och omfattning).
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och bifogat dokument med besvarade urvalsfrågor via e-post till jobb.noa@polisen.se senast måndag den 5 maj 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A249.663/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 Stockholm alternativt kontaktar ansvarig HR-konsult.
Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Polismyndigheten för andra personer än dina närmast berörda. Anledningen till att vi ber dig vara återhållsam med informationen är att det finns tjänster vid Polismyndigheten som omfattas av sekretess.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!