Sök

Lokalförvaltare

Vi söker nu en erfaren lokalförvaltare med intresse och gedigen kompetens kring fastighetsförvaltning.

Organisation

Ekonomiavdelningen

Kommun

Uppsala

Län

Uppsala län

Utlyst

14 april 2025

Ansök senast

02 maj 2025

Referensnummer

A231.752/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Vi söker nu en erfaren lokalförvaltare med intresse och gedigen kompetens kring fastighetsförvaltning. Vi erbjuder ett arbete där den ena dagen inte är den andra lik, i en unik miljö med ett lokalbestånd som täcker in allt från vanliga kontorslokaler till speciella funktionslokaler – Låter det intressant och överensstämmande med din kompetensprofil – då har vi jobbet för dig!

Lokalförsörjningsenhetens uppdrag är att säkerställa att myndigheten har ändamålsenliga lokaler på kort och lång sikt. Lokalförsörjningsenheten finns i hela landet och består av tre sektioner: förvaltning, projekt och utveckling.

Lokalförsörjningsenheten är en del av Polismyndighetens ekonomiavdelning.  Vill du veta mer?  Läs mer om ekonomiavdelningen här

Förvaltningssektionen
Polismyndigheten är inne i en expansiv fas, därför behöver nya polisstationer byggas och standarden på flera lokaler höjas. Myndigheten äger inte några lokaler utan hyr istället cirka 1,5 miljoner kvadratmeter. Lokalbeståndet innehåller både nya och moderna Polishus samt äldre bestånd. I och med vår tillväxtresa kommer du som förvaltare även att jobba med mindre ombyggnationer och lokalanpassningar. Polismyndighetens mångfacetterade uppdrag gör vårt bestånd unikt, allt från vanliga kontorslokaler till speciella funktionslokaler som t.ex. datahallar, övningslokaler, skjutbanor, arrestavdelningar, rum för vapenförvaring, arkiv, forensiska stationer och labb, m.m.

Som lokalförvaltare kommer du tillhöra gruppen för Fastighetsförvaltning Mitt tillsammans med fem stycken kollegor. Gruppen har medarbetare i Uppsala och Gävleborg och det finns möjlighet att arbeta på distans 1-2 dagar i veckan efter samråd med chef. Som statligt anställd på Polismyndigheten erbjuder vi även särskilda förmåner kring pension, föräldralön, friskvård m.m. Andra förmåner finner du här: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/det-har-erbjuder-vi/

Arbetsbeskrivning

Som lokalförvaltare säkerställer du att lokalerna är verksamhetsanpassade och kostnadseffektiva avseende ditt lokalbestånd. Du ansvarar för att förvalta, projektleda mindre och större anpassningar samt samordna och utveckla befintligt lokalbestånd inom  Västmanland och övriga regionen.

Rollen innebär många kontaktytor och du samarbetar med såväl andra lokalförvaltare, fastighetsstrateger, projektledare som jurister och ramavtalsleverantörer. Du samarbetar vidare med inköps- och serviceenheten, IT-avdelningen och säkerhetsavdelningen samt tätt med verksamheten. Som lokalförvaltare agerar du kravställare gentemot hyresvärdar och leverantörer samt har en god dialog och bygger långsiktiga relationer med övriga interna verksamheter.

Arbetsuppgifter är i huvudsak följande, men andra uppgifter kan också förekomma:

  • Utifrån hyresgästperspektiv säkerställa att lokalerna är verksamhetsanpassade
  • Budgetera fasta och rörliga kostnader för ditt lokalbestånd samt medverka i uppföljning tillsammans med våra ekonomicontrollers.
  • Driva mindre och större lokalanpassningsprojekt samt delta i projektgrupper vid större ombyggnationer/ nybyggnationsprojekt.
  • Offertförfrågningar, kostnadsuppskattningar och avrop från ramavtalsleverantörer
  • Medverka tillsammans med hyresjurister i framtagandet av hyres- och serviceavtal
  • Besvara lokalförsörjningsfrågor samt agera rådgivande gentemot verksamheten
  • Arbeta för att lagstiftning och arbetsmiljökrav uppfylls i lokalbeståndet, i samråd och med stöd från verksamheten

Resor ingår i arbetet med Polisens lokalbestånd, framförallt i närområdet, men resor nationellt kan även förekomma.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Examen från akademisk utbildning eller yrkeshögskola som arbetsgivaren bedömer som relevant för rollen, alternativt att du har motsvarande förvärvad yrkeserfarenhet som Polismyndigheten bedömer som likvärdig
  • Minst några års erfarenhet av arbete i närtid i en för tjänsten relevant roll
  • Yrkeserfarenhet och god kompetens kring hantering av hyres- och serviceavtal
  • Svenskt utfärdat B-körkort
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska, såväl i tal som i skrift


Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du även har:

  • Erfarenhet av projektledning, både mindre och större
  • Erfarenhet av byggentreprenader
  • Erfarenhet av fastighetssystem
  • Erfarenhet och kompetens av LOU
  • Goda generella IT- kunskaper, t.ex. kring Officepaketets olika delar
  • God generell ekonomisk kompetens, företrädesvis inom inköp, budgetering, upphandling eller motsvarande


Arbetsuppgifterna ställer krav på att du har god förmåga att verka relationsskapande med ett serviceinriktat förhållningsätt till verksamhet, kollegor och andra som berörs. Du kommer att verka i en miljö med högt tempo där den ena dagen inte är den andra lik, för att trivas är det därför viktigt att du kan strukturera ditt arbete på ett självständigt sätt. Med verksamhetens bästa i fokus har du en god förmåga att omprioritera efter behov, samt förmåga att kunna fatta egna beslut samtidigt som du har en solidarisk inställning till de beslut som fattas.

Vidare ser vi att du är en god kommunikatör med förmåga att anpassa din kommunikation efter målgrupp/mottagare, samt att du är engagerad med eget driv, där vi sätter värde till att du vill utvecklas, har förmåga att lära nytt och delar med dig av din kompetens i utbytet med dina kollegor.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Magnus Hagström, magnus.hagstrom@polisen.se eller tfn: 010-56 71 567
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Isabelle Nyberg, isabelle.nyberg@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Anställningsbenämning: Handläggare
Placeringsort: Uppsala
Arbetsområde: Västmanland
Arbetstid: Dagtid/Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Lokalförvaltare

#LI-Hybrid

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan. (pdf, 248 kB)

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. 

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät (pdf, 248 kB)via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 2 maj 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A231.752/2025  i mailets ärendemening.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

 

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansök via e-post