Sök Mina sidor

Handläggare till gruppen för verksamhetsutveckling, Noa

Nationella Gränspolisenheten söker en handläggare till gruppen för verksamhetsutveckling vid sektionen för strategisk styrning och utveckling, för att arbeta med handläggning av frågor för den gränspolisiära verksamheten.

Organisation
Nationella operativa avdelningen
Kommun
Stockholm
Län
Stockholms län
Utlyst
15 december 2025
Ansök senast
04 januari 2026
Referensnummer
A775.416/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Nationella operativa avdelningen (Noa) ansvarar för att leda och samordna den nationella och internationella polisverksamheten samt driva polisens utvecklingsarbete. Genom nationell och internationell omvärldsbevakning och analys samt specialistförmågor är avdelningen ett stöd till verksamheten i hela landet med kunskap och resurser. Vi är cirka 2 000 medarbetare som verkar på ett flertal orter i hela landet.

Nationella Gränspolisenheten (Noa) har det nationella ansvaret för gränspolisverksamheten och ansvarar för att samordna, strukturera och metodutveckla polisens arbete med gränskontroll, inre utlänningskontroll och arbetsplatsinspektioner samt verkställigheter och förvar. Enheten är en nationell kontaktpunkt för EU:s gränskontrollbyrå Frontex och samordnar Sveriges deltagande i byråns operationer. Enheten tar bland annat fram analyser av landets gränssituation, samordnar polisens ambassadverksamhet, registrerar inreseförbud och analyserar passagerarinformation.

Sektionen för strategisk styrning och utveckling består av ett 50-tal medarbetare fördelade på fyra grupper. Sektionen har bland annat det strategiska ansvaret för att utveckla och följa upp gränspolisverksamheten, samt är nationell kontaktpunkt mot Frontex. 

Nationella Gränspolisenheten söker en handläggare till gruppen för verksamhetsutveckling vid sektionen för strategisk styrning och utveckling, för att arbeta med handläggning av frågor för den gränspolisiära verksamheten.  

Arbetsbeskrivning

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter blir att bidra till utvecklingen av gränspolisverksamheten på en strategisk nivå, att skapa förutsättningar den operativa verksamheten och den strategiska styrningen. Som handläggare kommer du bland annat att arbeta med att samordna, utveckla och handlägga frågor och i ditt uppdrag kommer det bland annat ingå följande.

  • Handlägga inkomna frågor från både interna och externa samverkande myndigheter.
  • Utveckla och uppdatera metoder, rutiner och verksamhetsprocesser samt vid behov ta fram styrande och stödjande dokument.
  • Samverka med olika delar av Polismyndigheten samt andra myndigheter, såsom Kustbevakningen, Migrationsverket, och andra samhällsaktörer.
  • Hantera och utveckla administrativa uppgifter, som exempelvis uppdatering av förändringar i formulär med mera.
  • Driva utveckling av nya IT-system och tekniska lösningar.
  • Arbeta med återrapportering av regeringsuppdrag och andra kontrollförfaranden för gränspolisverksamheten (såsom Schengenutvärderingar)

Resor kan förkomma i tjänsten, främst inrikes, men även utrikes vid behov.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Svensk polisexamen eller annan eftergymnasial utbildning och/eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten.
  • Erfarenhet av utvecklingsarbete.
  • God analytisk förmåga och förmåga att kunna se helheten genom att bearbeta och plocka ut relevanta delar ur en större mängd information.
  • God förmåga att hantera Officepaketet samt att kunna sätta dig in i nya IT-system.
  • Goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift.
  • Svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du även har:

  • Erfarenhet av arbete med gränspolisverksamhet eller inom andra delar av Polismyndigheten, exempelvis från relevant operativ verksamhet.
  • Erfarenhet av att ha arbetat inom andra myndigheter.
  • God förståelse för samhällsutveckling och dess påverkan på Polismyndigheten.

Personliga egenskaper 

För att trivas i rollen bör du tycka om att se möjligheter i utmaningar. Du kan förstå en rådande struktur och samtidigt se nya vägar för att utveckla strukturen inom de ramar som finns. Arbetets karaktär kan vara varierande vilket innebär att du är självgående, flexibel och snabbt kan ställa om. Som handläggare har du daglig kontakt med olika personer och verksamheter, vilket innebär att du är en god relationsskapare, har lätt för att samarbeta och uttrycker dig väl både tal och i skrift på svenska och engelska.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper vid tillsättning av tjänsten. 

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Lisa Hallongren, 070-307 82 91, lisa.hallongren@polisen.se

Har du frågor gällande rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta ansvarig HR-konsult:
Lina Stormhammar, lina.stormhammar@polisen.se 

Fackliga företrädare

Saco-S, saco-s.avdelningarna@polisen.se
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn 010-563 87 10
ST, st.inom-polisen@polisen.se
Seko Polisen, Karna Tillheden, tfn 073-249 04 22

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Dagtid med flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningsbenämning: Handläggare
Funktion: Handläggare


Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.

Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.


Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan.

1. Har du erfarenhet av att arbeta med utvecklingsarbete? Berätta hur.

2. På vilket sätt har du samverkat med andra delar av en organisation eller med andra parter?

3. Har du några övriga erfarenheter med dig som du bedömer att du kommer ha nytta av i rollen som handläggare?

4. Beskriv ditt intresse för tjänsten du söker och vad du tror att du kan bidra med i rollen.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.


De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.noa@polisen.se senast den 4/1 2026. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A775.416/2025 i mailets ärendemening.


Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten 

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. 

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.