Upphandlingsjurist till IT-avdelningen
- Organisation
- It-avdelningen
- Kommun
- Stockholm
- Län
- Stockholms län
- Utlyst
- 08 december 2025
- Ansök senast
- 07 januari 2026
- Referensnummer
- A764.379/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vill du arbeta med utmanande och intressanta upphandlingsuppdrag inom it-området? Vi söker en jurist som brinner för att ge rådgivning inom offentlig upphandling och avtalsrätt till gruppen It-juridik med placering på Kungsholmen i Stockholm. Välkommen till en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare för jurister enligt Universums undersökning 2025.
Som anställd på polisens it-avdelning är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden. Hos oss får du möjlighet att göra skillnad på riktigt. Vi bidrar till polisorganisationens förmåga att kontinuerligt och på ett rättssäkert sätt tillgodose hela polisen och dess drygt 40 000 medarbetares behov av produkter och tjänster inom it, vilket är till nytta för användarna och medborgarna.
I dagsläget består It-avdelningen av över 1 400 medarbetare som tillsammans sköter inköp, utveckling, drift, säkerhet och underhåll av it-stödet till myndighetens alla olika verksamhetsområden. Vi samverkar även i tekniska frågor och upphandlingar med andra rättsvårdande myndigheter inom landet samt bidrar aktivt till det rättsvårdande arbetet inom EU. Vi stöttar också polisverksamheten i olika typer av ärenden.
Arbetsbeskrivning
Gruppen it-juridik består idag av nio medarbetare samt chef och arbetar främst med avtalsrätt, upphandlingsrätt, it-rätt, licensavtalsfrågor, AI, remisser, dataskydd och avtalsfrågor kopplade till kamerabevakning. Till gruppen It-juridik söker vi ytterligare en jurist som brinner för upphandlingsrätt och avtal och som genom sitt arbete vill säkra goda affärer. It-juridik ger stöd till it-inköpsfunktionen samt till övriga enheter inom It-avdelningen. Du kommer att få arbeta med utmanande och intressanta upphandlings- och inköpsuppdrag av avancerad it-teknologi i nära samarbete med den polisiära verksamheten.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara att ge aktivt och rådgivande stöd i upphandlingar inom it-rättsområdet samt vid avrop/beställningar från befintliga avtal med fokus på upphandlingsrätt. Utöver detta kommer du att jobba med ett flertal utvecklande områden såsom avtalsrätt, offentlighet och sekretess samt allmän förvaltningsrätt. Det finns även möjlighet att, inom ramen för arbetsuppgifterna, lämna synpunkter på remisser och styrdokument inom det it-rättsliga området. Du kommer att arbeta nära verksamheten och ha täta kontakter med många duktiga specialister inom it.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
- Granskning och stöd vid upprättande av avtal och övriga upphandlingsdokument
- Rådgivning i avtalsfrågor
- Göra rättsutredningar
- Hantera domstolsprocesser angående överprövningar/överklaganden avseende upphandlingar
- Ansvara för omvärldsbevakning inom upphandlingsområdet
- Hålla interna utbildningar inom upphandlingsområdet
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- Jur kand eller Juristexamen
- Flera års erfarenhet i närtid av att arbeta med upphandlingsrätt enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten
- Erfarenhet i närtid av att granska och upprätta avtal som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten
- God stilistisk förmåga i skrift, samt vana att hålla i föredrag i närtid
- Mycket god förmåga att kommunicera på svenska och engelska, i så väl tal som skrift
Det är meriterande om du även i närtid har:
- Erfarenhet av lagen om offentlig upphandling på försvars- och säkerhetsområdet (LUFS)
- Arbetslivserfarenhet av eller utbildning inom säkerhetsskyddslagen
- Erfarenhet av avtalsförhandlingar
- Erfarenhet av att självständigt hanterat domstolsprocesser angående överprövningar/överklaganden avseende upphandlingar
- Erfarenhet av genomförande av upphandlingar och/eller förnyade konkonkurrensutsättningar
- Erfarenhet inom avtalsrätt, särskilt inom it- och telekomområdet
Tjänsten kräver svenskt medborgarskap.
Personliga egenskaper:
För att lyckas i rollen är det viktigt att du är såväl lösningsorienterad som leveransorienterad och förstår vikten av samarbete i positiv anda. Du brinner för att bidra till samhällsnyttan och har mycket god förmåga att omsätta juridik till praktisk tillämpning och goda råd. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är drivande, flexibel och har vana att arbeta såväl självständigt som i grupp. Du har en mycket god kommunikativ förmåga och kan anpassa ditt språk efter mottagaren. Avslutningsvis inspireras du av att arbeta tillsammans med andra för att nå myndighetens utsatta mål.
Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid personlig lämplighet.
Kontaktpersoner
Vid frågor om uppdraget är du välkommen att ta kontakt via tfn: 010-563 44 72
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta HR-konsult: Amanda Jättner Öström, amanda.ostrom@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel tfn: 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, st.inom-polisen@polisen.se
Övrig information
Anställningsbenämning: Handläggare
Arbetsort: Stockholm, Kungsholmen
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Jurist
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.
Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan:
- Har du svenskt medborgarskap? (JA/NEJ)
- Har du Jur.kand eller Juristexamen? (JA/NEJ)
- Har du flera års relevant erfarenhet i närtid av att arbeta med upphandlingsrätt enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) (JA/NEJ) Om ja; beskriv kort.
- Har du erfarenhet i närtid av att granska och upprätta avtal? (JA/NEJ) Om ja; beskriv kort.
- Har du haft ett arbete där god stilistisk förmåga har varit viktigt, samt har du vana att hålla i föredrag? (JA/NEJ) Om ja; beskriv kort.
- Har du god förmåga att kommunicera på svenska och engelska, i så väl tal som skrift? (JA/NEJ)
- Har du erfarenhet av lagen om offentlig upphandling på försvars- och säkerhetsområdet? (LUFS) (JA/NEJ) Om ja; beskriv kort.
- Arbetslivserfarenhet av eller utbildning inom säkerhetsskyddslagen? (JA/NEJ) Om ja; beskriv kort.
- Har du erfarenhet av avtalsförhandlingar? (JA/NEJ) Om ja; beskriv kort.
- Har du erfarenhet av att självständigt hanterat domstolsprocesser angående överprövningar/överklaganden avseende upphandlingar? (JA/NEJ) Om ja; beskriv kort.
- Har du erfarenhet av genomförande av upphandlingar och/eller förnyade konkonkurrensutsättningar? (JA/NEJ) Om ja; beskriv kort.
- Har du erfarenhet inom avtalsrätt, särskilt inom it- och telekomområdet? (JA/NEJ) Om ja; beskriv kort.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 7 januari 2026. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A764.379/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter.
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen.
Vi bedriver vår verksamhet enligt den statliga värdegrundens sex principer demokrati, legalitet, objektivitet, fri åsiktsbildning, respekt samt effektivitet och service. Som medarbetare inom polisen förväntas du agera enligt dessa och bidra till dess upprätthållande. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
#LI-Hybrid