Sök

Helikopterpilot/ Flygchef inom Polisflygets flygföretag

Organisation

Nationella operativa avdelningen

Kommun

Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

14 februari 2025

Ansök senast

23 februari 2025

Referensnummer

A093.804/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de närmsta åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.

Nationella operativa avdelningen (Noa) med cirka 2 000 anställda har som uppgift att bekämpa grov organiserad brottslighet och försvåra för kriminella organisationer att verka i Sverige. Noa är även Sveriges kontaktpunkt för internationella brottsbekämpande organisationer som t.ex. Europol, Interpol och EU:s gränskontrollbyrå Frontex. 

Operativa enheten där Polisflyget är en del har i uppdrag att dygnet runt, i samverkan med internationella enheten, ansvara för nationell och internationell operativ kommunikation och samordning så att Polismyndighetens resurser används effektivt. Enheten biträder polisregionerna vid internationell rättslig hjälp och upprätthåller nationell krisberedskap. 

Polisflyget är en del av operativa enheten på Noa. I dagsläget har Polisflyget drygt 90 medarbetare. Polisflyget har fem baseringar: Stockholm, Göteborg, Malmö, Östersund och Boden. Ledningen för Polisflyget finns i Stockholm. 

Arbetsbeskrivning

Flygchefen har under verksamhetsansvarig chef det flygoperativa ansvaret för helikopterverksamheten. Du kommer att utöva ledning, övervakning och planering av verksamheten samt ha ett självständigt ansvar gentemot Transportstyrelsen i flygoperativa frågor. 

I arbetsuppgifterna ingår att:

  • säkerställa att de operativa tillstånd som krävs för verksamheten finns och förnyas, samt att förändringar som kräver godkännande av Transportstyrelsen är godkända innan de införs
  • besluta om tillfälliga eller varaktiga begränsningar angående besättningarnas flygtjänstgöring 
  • nödvändiga funktions, ansvars och arbetsbeskrivningar för operativ-, mark- och flygtjänst för Polisflygets personal har upprättats och följs 
  • instruktioner och säkerhetsföreskrifter som omfattar samtliga verksamhetsformer som Polisflyget bedriver har upprättats och följs. 
  • bedöma om den flygoperativa personalen har den kompetens som krävs för flyguppdraget
  • godkänna flygoperativ personal som används i verksamheten. 
  • från flygoperativ synvinkel acceptera och fördela flyguppdrag med hänsyn till den flygande personalens kompetens samt genomföra nödvändig utbildning
  • fortlöpande övervaka av den flygande personalens teoretiska och praktiska kompetens 
  • säkerställa att det finns nödvändigt underlag för den flygande personalens planering och uppdrag
  • informera flygbesättningen i den omfattning som är motiverat för att uppdragen ska kunna genomföras på ett säkert sätt 
  • upprätta nödvändiga informations-, rapporterings- och journalföringssystem som rör den flygoperativa verksamheten 
  • ansvara för att underrättelse och rapportskyldigheten fullgörs och att anmälan görs till berörda myndigheter 
  • ansvara för att erforderliga utbildningsplaner utarbetas och tillämpas för inom verksamheten förekommande flygutbildning 
  • genom besök och aktivt deltagande i flygarbetet på baseringarna samt övriga kontakter med personalen, hålla sig väl informerad om tillståndet inom Polisflyget
  • hålla sig väl informerad om utvecklingen inom den civila luftfarten i allmänhet och inom polisflygverksamhet i synnerhet 
  • handlägga ärenden som berör Polisflyget vilka initierats av myndigheter eller enskilda 
  • agera som en förebild för all personal

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har: 

  • polisexamen
  • 1500 tim flygtid som befälhavare på helikopter med certifikat CPL(H).
  • 3 års erfarenhet av Polisflygets verksamhet
  • svenskt medborgarskap
  • mycket goda kunskaper om EU:s flygsäkerhetssystem
  • mycket goda kunskaper om Polisflygets ledningssystem
  • mycket goda kunskaper om Polisflygets flygsäkerhetsmässiga villkor utfärdade av Transportstyrelsen och tillämpliga delar av manualer och regelverk som styr Polisflygets helikopterverksamhet.
  • goda kunskaper i svenska och engelska (både tal och skrift)

Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:  

  • pedagogisk erfarenhet
  • erfarenhet av administration
  • arbetsledarerfarenhet
  • god datorvana 

 

Personliga egenskaper

Uppdraget som Flygchef ställer höga krav på eget ansvar och att kunna arbeta både enskilt och i grupp. Du ska vara ärlig och öppen, med mycket god samarbetsförmåga. Dessutom krävs det att du är noggrann och flexibel gällande arbetsuppgifter.

Efter uttagning kommer sökanden genomgå Transportstyrelsens intervju för flygchef (NP FO). För anställning krävs att den uttagne blir godkänd och anses som lämplig av Transportstyrelsen.

Som en del i urvalsprocessen kommer eventuellt tester att användas. 

Kontaktpersoner

Vid frågor angånde tjänsten kontakta rekryterande chef Stefan Cumlin, 070-354 75 00 eller frågor gällande rekryteringsprocessen kontakt HR-konsult, Lena Wassén på telefon 010-563 64 59.

Fackliga företrädare

SACO, nås via Polisens växel 114 14
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn 010-563 87 10
ST, Jessica Stålenkrans, 010-5633266
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn 010-561 66 27

Övrig information

Anställning

  • Placering vid Sörentorp, Stockholm
  • Arbetstidsförläggning: VP 5:2
  • Tjänsten kräver säkerhetsklass 2

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan.

1.       Har du polisexamen?
2.       Har du svenskt medborgarskap?
3.       Har du 1500 tim flygtid som befälhavare på helikopter med certifikat CPL(H)?
4.       Har du 3 års erfarenhet av Polisflygets verksamhet?
5.       Har du mycket goda kunskaper om EU:s flygsäkerhetssystem
6.       Har du mycket goda kunskaper om Polisflygets ledningssystem
7.       Har du mycket goda kunskaper om Polisflygets flygsäkerhetsmässiga villkor utfärdade av Transportstyrelsen och tillämpliga delar av manualer och regelverk som styr Polisflygets helikopterverksamhet?
8.       Har du goda kunskaper i svenska och engelska (både tal och skrift)?
9.       Har du pedagogisk erfarenhet?
10.     Har du erfarenhet av administration?
11.     Har du arbetsledarerfarenhet?
12.     Har du god datorvana?

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV med e-post till jobb.noa@polisen.se senast den  23/2 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A093.804/2025 i mailets ärendemening. 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten 

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. 

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.