Projektsamordnare till gruppen för EU-fonder
Är du redo för en större uppgift? Till gruppen för EU-fonder på ekonomiavdelningen söker vi nu en Projektsamordnare som är strukturerad, lösningsinriktad och ansvarstagande. Vi söker en kollega som är ekonom i botten och gillar att arbeta med siffror.
- Organisation
- Ekonomiavdelningen
- Kommun
- Stockholm
- Län
- Stockholms län
- Utlyst
- 15 maj 2025
- Ansök senast
- 22 maj 2025
- Referensnummer
- A316.869/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Polismyndigheten är förvaltande myndighet i Sverige för Europeiska Unionens Fond för inre säkerhet (ISF) och Instrument för gränsförvaltning och viseringspolitik (BMVI). Gruppen för EU-fonder beviljar, förvaltar och kontrollerar användningen av EU-medel som kan sökas av organisationer för att genomföra projekt som stärker EU:s inre säkerhet, gränsförvaltning och viseringsarbete.
Gruppen för EU-fonder arbetar i Ekonomiavdelningens organisation, på enheten för ekonomistyrning och består av 9 medarbetare och en chef. Gruppen har sin huvudarbetsplats på Kungsholmen i Stockholm.
Arbetsbeskrivning
Som Projektsamordnare arbetar du med samordning av projektärenden, inkl projektplanering, ansökan om stöd, projektgenomförande och rapportering och utbetalning av EU-medel.
Du jobbar med ekonomisk och kvalitativ granskning i ärendehanteringssystemet Nyps, granskar ansökan om stöd och projektrapporter enligt riskbedömning. Du bereder beslut om stöd och beslut om utbetalning.
Du genomför på-plats kontroller, samordnar hantering av iakttagelser från projektrevisioner samt bereder beslut om återkrav.
Du förbereder och genomför möten, workshops och utbildningsinsatser till stödsökande och stödmottagare.
Omvärldsbevakning och nätverkning kopplade till egna ansvarsområden med andra förvaltande myndigheter i Sverige och i EU ingår i ditt arbetsområde.
I din roll som Projektsamordnare kommer du bland annat att jobba med:
- Beredning av ansökningar om stöd, inkl kvalitativ och finansiell bedömning samt granskning av projektens läges- och slutrapporter inkl. ansökan om utbetalning i ärendehanteringssystemet Nyps
- Framtagning av underlag till projektrelaterade beslut.
- Genomföra på-plats kontroll hos pågående projekt enligt kontrollplan och riskvärdering (tjänsteresor inom Sverige kan förekomma).
- Stöd till stödsökande och projektägare om ansöknings- resp. rapporteringskrav.
- Förberedelse och deltagande i skrivarstugor, uppstartsmöten och utbildningar gällande rapportering/ansökan om utbetalning.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- Akademisk utbildning företrädesvis inom ekonomi (högskolexamen eller något annat som arbetsgivaren bedömer likvärdigt)
- Erfarenhet av handläggning av EU-finansierade projekt i digitalt ärendehanteringssystem, helst Nyps
- Erfarenhet av att arbeta med material med ekonomiskt och juridiskt innehåll
- Erfarenhet av att granska EU-medfinansierade projekt
- Goda kunskaper i svenska och engelska både tal och skrift
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Meriterande är:
- Erfarenheter av kvalitativ och ekonomisk granskning gärna av EU-medfinansierade projekt
- Goda kunskaper av ärendehanteringssystemet Nyps
- Erfarenhet från revision eller bokföring
- Kunskap om svenska upphandlingsregelverk
Personliga egenskaper:
Du är en person som är strukturerad, lösningsfokuserad och ansvarstagande. Du gillar att arbeta med siffror och bedöma ekonomiska risker. Har en mycket god analytisk förmåga och samarbetsförmåga. Du har en god förmåga att ta egna initiativ.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta:
Helga Levin, Gruppchef, tfn: 010-563 73 14
helga.levin@polisen.se
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Carina Rosvall, tfn: 076-110 39 85
carina.rosvall@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans tfn: 010-563 32 66
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidare
Arbetstid: Flex
Tillträde: Enligt överenskommelse, möjligtvis 1 september 2025
Funktion: Projektsamordnare
Placering: Stockholm
Ansök genom att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan.
Urvalsfrågor:
1. Beskriv din akademiska utbildning företrädesvis inom ekonomi (högskolexamen eller något annat som arbetsgivaren bedömer likvärdigt)
2. Har du erfarenhet av handläggning av EU-finansierade projekt i digitalt ärendehanteringssystem, helst Nyps? (Ja/nej, om jag beskriv kort)
3. Har du erfarenhet av att arbeta med material med ekonomiskt och juridiskt innehåll? (Ja/nej, om ja beskriv kort)
4. Har du erfarenhet av att granska EU-medfinansierade projekt? (Ja/nej, om jag beskriv kort)
5. Hur goda kunskaper i svenska och engelska både tal och skrift har du?
6. Har du svenskt medborgarskap? (Ja/nej)
7. Har du erfarenheter av kvalitativ och ekonomisk granskning gärna av EU-medfinansierade projekt? (Ja/nej, om jag beskriv kort)
8. Har du goda kunskaper av ärendehanteringssystemet Nyps? (Ja/nej)
9. Har du erfarenhet från revision eller bokföring? (Ja/nej)
10. Har du kunskap om svenska upphandlingsregelverk? (Ja/nej)
Välkommen med din ansökan i form av CV och Urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 22 maj 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A316.869/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!