HR-partner med intresse av internationell HR
HR-avdelningen
KommunStockholm
LänStockholms län
Utlyst03 mars 2025
Ansök senast17 mars 2025
ReferensnummerA126.783/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Nu söker vi en HR-partner till Nationella avdelningarna och det verksamhetsnära stödet till Nationella operativa avdelningens internationella enhet, samt den nationella gränspolisenheten. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndighetens uppdrag är att minska brottsligheten och öka tryggheten i samhället. Människor ska känna sig trygga där de bor och vistas. De nationella avdelningarna ska tillgodose verksamhetens och ledningens behov av strategisk styrning, verksamhetsnära stöd och stöd av mer administrativ karaktär.
HR-avdelningen är en av Polismyndighetens nationella avdelningar. Avdelningen ansvarar för att skapa förutsättningar för ett verksamhetsdrivet, professionellt, tillgängligt och likvärdigt HR-stöd inom Polismyndigheten. HR-avdelningen ska tydliggöra, omsätta och utveckla en verksamhetsdriven arbetsgivarepolitik som stödjer polismyndighetens mål på kort och lång sikt. Avdelningen ansvarar för myndighetens övergripande arbete bl.a. inom områdena kompetensförsörjning, arbetsgivarepolitik/avtal, chef- och medarbetarskap, arbetsmiljö och kultur. Avdelningen ansvarar också för att genomföra polismyndighetens utbildningsverksamhet samt för myndighetens rekryteringar. Avdelningen ansvarar även för samarbetet på nationell nivå med arbetstagarorganisationerna och för myndighetens personalansvarsnämnd. Inom HR-avdelningen arbetar drygt 1 100 medarbetare på olika orter i landet.
Vid HR nationella avdelningar är vi dryga tjugotalet medarbetare och vi tillsammans utgör det verksamhetsnära stödet för ledning och chefer inom avdelningarna.
Arbetsbeskrivning
Som HR-partner kommer du att:
- Utgöra verksamhetsnära stöd för ledning och chefer
- Ingå i ledningsgrupp och förväntas bidra med din kompetens utifrån ditt ansvarsområde
- Arbeta självständigt men i nära samarbete med verksamheten, övriga stödavdelningar och HR
- Ge styrning och stöd till verksamheten vid realisering av HR:s strategiska inriktning
- Ge strategiskt och operativt stöd i ARUBA-processens alla delar
- Ge strategiskt och operativt stöd till verksamheten inom det internationella HR-området
- Planera och genomföra workshops, utbildnings- och informationsinsatser med syfte att utveckla verksamheten samt att stärka chefernas arbetsgivarroll och ledarskap
- Ges möjlighet att delta och i vissa fall driva projekt, utvecklings- och förändringsarbeten
Kvalifikationer
- Akademisk examen inom HR-området eller annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig för tjänsten
- Flera års erfarenhet av HR-arbete varav minst fem år av liknande roll i närtid
- Mycket god förmåga att uttrycka sig på svenska och engelska både i tal och skrift
- Erfarenhet av att arbeta med Office-paketet
Tjänsten kräver svenskt medborgarskap.
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
- Relevant erfarenhet i närtid av motsvarande roll från en stor eller komplex organisation
- Erfarenhet av internationellt HR-arbete och regelverk, gärna från en annan myndighet, som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten
- Erfarenhet av stabsarbete
- Gedigen erfarenhet av att självständig driva utvecklingsuppdrag, som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten
Personliga egenskaper
Vi förväntar oss att du som vår framtida HR-partner är trygg i din roll och har lätt för att driva initiativ och arbeta självgående. Du har god helhetssyn, trivs med att arbeta både operativt och strategiskt och ge stöd åt verksamheten. För att lyckas i rollen är du van att arbeta strukturerat och utifrån verksamhetens mål, men kan också anpassa dig till nya situationer och utmaningar. Som HR-partner är det viktigt att du är en bra kommunikatör, lyssnar och skapa förtroendefulla relationer. Dessutom har du lätt för att samarbeta och har hög integritet.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chefer:
Lillith Brandt tfn: 072-548 06 09
Christina Wallman tfn: 076-1250493
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult Amanda Öström, amanda.ostrom@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning som handläggare med provanställning om sex månader
Omfattning: Heltid
Funktion: HR-partner
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan (pdf, 234 kB).
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 17 mars 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A126.783/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter.
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen.
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.