Sök

Lokalförvaltare till utvecklingsuppdrag

Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Organisation

Ekonomiavdelningen

Kommun

Solna

Län

Stockholms län

Utlyst

24 mars 2025

Ansök senast

28 mars 2025

Referensnummer

A151.914/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Polismyndigheten är inne i en expansiv fas, därför behöver nya polisstationer byggas och standarden på flera lokaler höjas. Myndigheten äger inte några lokaler utan hyr istället cirka 1,5 miljoner kvadratmeter. 

Lokalförsörjningsenhetens uppdrag är att säkerställa att myndigheten har ändamålsenliga lokaler på kort och lång sikt. Lokalförsörjningsenheten finns i hela landet och består av tre sektioner: förvaltning, projekt och utveckling. 

Fastighetsförvaltningssektionen ansvarar för drift och underhåll i befintligt lokalbestånd och har kontinuerlig dialog med hyresvärdar och polisens verksamheter som använder lokalerna. Sektionen är organiserad i sju grupper: Syd, Väst, Öst, Stockholm, Bergslagen, Nord och Mitt. Grupperna ansvarar för respektive geografiskt område vilket också inkluderar nationella avdelningar.

Lokalförsörjningsenheten är en del av Polismyndighetens ekonomiavdelning. 

Läs mer om ekonomiavdelningen https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/jobb-ekonomiavdelningen/

Arbetsbeskrivning

Som lokalförvaltare säkerställer du att lokalerna är verksamhetsanpassade och kostnadseffektiva avseende ditt lokalbestånd. Du ansvarar för att förvalta, samordna och utveckla befintligt lokalbestånd. 

Rollen innebär många kontaktytor och du samarbetar med såväl andra lokalförvaltare, fastighetsstrateger, projektledare som jurister och ramavtalsleverantörer. Du samarbetar vidare med inköps- och serviceenheten, IT-avdelningen och säkerhetsavdelningen. Som lokalförvaltare agerar du kravställare gentemot hyresvärdar och leverantörer samt har en god dialog och bygger långsiktiga relationer med övriga interna verksamheter. Placeringsort för tjänsten är Solna. 

Arbetsuppgifter är i huvudsak följande, men andra uppgifter kan också förekomma: 

  • Utifrån hyresgästperspektiv säkerställa lokalerna är verksamhetsanpassade, säkra och robusta
  • Arbeta i budget- och uppföljningsarbetet avseende ditt lokalbestånd
  • Driva mindre investeringsinitiativ samt delta i projektgrupper för de större ombyggnationer/ lokalanpassningar som pågår i beståndet
  • Offertframtagning, kostnadsuppskattningar och avrop från ramavtalsleverantörer
  • Framtagandet av hyres- och serviceavtal
  • Besvara lokalförsörjningsfrågor samt agera rådgivande gentemot verksamheten 
  • Arbeta för att lagstiftning och arbetsmiljökrav uppfylls i lokalbeståndet, i samråd och med stöd från verksamheten

Resor ingår i arbetet, främst inom region Stockholm men kan förekomma även nationellt.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Yrkes- och/ eller akademisk utbildning exempelvis teknisk förvaltare alternativt annan utbildning kombinerad med relevant erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
  • Mångårig relevant erfarenhet från en liknande roll som arbetsgivaren bedömer relevant, exempelvis förvaltare 
  • B-körkort
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska, såväl i tal som i skrift
  • Svenskt medborgarskap

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

  • Erfarenhet av projektledning, framförallt ombyggnationer/lokalanpassningar och kontakt med byggentreprenader som arbetsgivaren bedömer relevant
  • Goda kunskaper i hyresjuridik
  • Goda IT- kunskaper, exempelvis av Officepaketet
  • Goda fastighetsekonomiska kunskaper
  • Erfarenhet av liknande roll inom statlig eller offentlig verksamhet
  • Erfarenhet från verksamheter och fastigheter med höga krav på säkerhet och robusthet

Personliga egenskaper
Arbetsuppgifterna ställer krav på att du tycker om att ge god service, är relationsskapande och självständigt driver arbetet framåt med fokus på att lösa problem. Du är flexibel, har förmåga att omprioritera i arbetet vid behov och trivs i en miljö med högt tempo där den ena dagen inte är den andra lik. Vidare är du en god kommunikatör och trivs med att samarbeta samt har en solidarisk inställning till de beslut som fattas. Utvecklingen på senare år gör att säkerhet och robusthet blir allt viktigare och rollen ställer därför krav på att du har hög integritet samt är strukturerad och noggrann. 

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper vid rekrytering.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Jonas Studeny Deutsch, jonas.studeny-deutsch@polisen.se 

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Peter Persson, peter-p.persson@polisen.se 

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10

SACO, nås via Polisens växel 114 14

SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27

ST, nås via Polisens växel 114 14

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader 
Arbetsort: Solna 
Arbetstid: Heltid, Flexibel arbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan. (pdf, 107 kB)

Observera att urvalsfrågorna endast kan öppnas via polisens hemsida. 

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till jobb.na@polisen.se senast 28 mars 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A151.914/2025 i mailets ärendemening. Vi önskar dokumenten i formaten .doc, .docx eller .pdf. 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan..

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten 

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. 

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

 

Sök jobbet

Ansök via e-post