Operativ Koordinator
Polisregion Nord
KommunLuleå
LänNorrbottens län
Utlyst13 mars 2025
Ansök senast31 mars 2025
ReferensnummerA154.731/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Polisregion Nord är den största regionen sett till yta. Regionen består av de fyra nordligaste länen i Sverige och är organiserad i fyra polisområden: Jämtland, Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland som tillsammans är indelade i 12 lokalpolisområden. Vidare finns det tre regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten och utredningsenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.
Polisområde Norrbotten är Sveriges största och nordligaste region och är ett av polisområdena i region Nord. Det geografiska området spänner över 14 kommuner – från Arvidsjaurs kommun i söder till Kiruna kommun i norr.
Polisområde Norrbotten är indelat i fyra lokalpolisområden: Luleå/Boden, Norra Lappland, Piteå/Älvdal och Östra Norrbotten. På polisområdesnivå finns även en utredningssektion, en insatsgrupp och en hundgrupp. Vidare finns ett polisområdeskansli.
Områdeskansliets uppgift är att stödja områdesledningen med operativ koordinering, förvaltning och uppföljning av verksamheten. Kansliet samordnar sakfrågor, stödjer verksamhetsgrenar och polisområdet i stort.
Arbetsbeskrivning
Som operativ koordinator (OPK) i PO Norrbotten har du ansvar för polisområdets driftcenter (PDC). Du representerar polisområdet i regionens driftcenter (RDC). Du jobbar nära andra funktioner som operativa koordinatorer vid lokalpolisområden/sektion, UND, OPVS m.fl. i enlighet med brottsbekämpning i ordinarie organisation.
Ditt uppdrag blir bland annat att genomföra operativa bedömningar utifrån aktuell lägesbild, stödja polisområdesledningen med fokus på operativa frågor och vid behov tjänstgöra i stab vid särskild händelse.
Som operativ koordinator är du ansvarig och ordförande för polisområdets driftcenter (PDC) utifrån polisområdesledningens mandat. Uppdraget innebär att du ansvarar för att driva och utveckla PDC, vilket primärt är ett dynamiskt stöd för den operativa verksamheten. Du arbetar nära polisområdets ledningsgrupp med att stödja samt informera kring aktuell lägesbild och operativa frågor.
Under kontorstid är du kontaktyta för det regionala driftscentret (RDC) och säkerställer att den informationen som kommer värderas och omsätts i aktivitet eller åtgärd genom polisområdets sektioner.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- Polisexamen i enlighet med Polisförordningen (2014:1105)
- Minst tre års polisiär erfarenhet från olika delar av polisens verksamhet i närtid
- Minst 6 månaders erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare eller likande, den senaste femårsperioden
- Svenskt medborgarskap
- Utbildning i Ledning grund, samt taktisk ledning eller stabsmetodik
Det är meriterande om du även har:
- Aktuell erfarenhet av att koordinera och leda operativa insatser som arbetsgivaren bedömer relevant
- Aktuell erfarenhet av att starta upp arbetsgrupper eller projekt som arbetsgivaren bedömer relevant.
- Aktuell erfarenhet av att hålla utbildningar inom ledning grund, antingen inom taktisk ledning eller stabsmetodik
- Ingått i ledningsforum/ledningsgrupp
Personliga egenskaper
Vi söker dig som kan ta eget initiativ och har förmågan att se vad som behöver göras. Vi ser även att du är tydlig och besitter en god kommunikativ förmåga och är bekväm med att delegera och koordinera arbete. Du är även flexibel med förmågan att hantera flera händelser och situationer parallellt med bibehållen kvalité. I rollen är det viktigt att du både kan samarbeta likväl som att du kan vara självgående i ditt arbete.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Magnus Modig Berlin, kanslichef, 070-228 44 35, magnus.modig@polisen.se
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Pernilla Melander, 076-116 3386, pernilla.melander@polisen.se
Fackliga företrädare
SEKO polisen, ST region Nord, Polisförbundet region Nord, SACO-S region Nord, samtliga nås via Polisens växel 114
Övrig information
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor (pdf, 223 kB) som en del av din ansökan
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till jobb.nord@polisen.se senast den 31/3 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A154.731/2025 mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.