Sök

SIEM- infrastrukturspecialist

Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Organisation

It-avdelningen

Kommun

Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

24 mars 2025

Ansök senast

22 april 2025

Referensnummer

A185.037/2025

Arbetsplatsbeskrivning

IT-avdelningens främsta uppgift är att tillhandahålla IT-tjänster till hela Polismyndigheten. IT-avdelningen en viktig del av det brottsförebyggande och brottsbekämpande arbetet och IT är ett av de viktigaste verktygen för att effektivisera polisen och öka kvaliteten i polisarbetet. IT-avdelningen utvecklar och moderniserar polisens IT och myndigheten satsar mycket på att stärka avdelningen med ny specialistkompetens och den senaste teknologin till nytta för medborgarna och medarbetarna i den polisiära verksamheten. 

Arbetsbeskrivning

Polismyndigheten söker nu efter en SIEM-infrastrukturspecialist (Security Information & Event Management) som ska ingå i en av våra grupper på IT-säkerhetssektionen. 

Sektionen IT-säkerhet består av flertalet grupper och har bland annat nationellt funktionsansvar för informations- och IT-säkerhet samt signalskydd. 
IT-säkerhetssektionen ger stöd till utveckling och förvaltning, ansvarar för att genomföra säkerhetstester, granskning och uppföljning av IT-säkerheten. Bland uppgifterna ingår också process- och funktionsansvar för identitets- och åtkomsthantering, säkerhetsövervakning, incidentutredning m.m. 

Gruppen består av it-säkerhetsanalytiker och SIEM-infrastrukturspecialister. Gruppens huvuduppgift är att skydda all polisens information och IT-system, mot såväl interna som externa hot. Gruppen säkerställer att vi utvecklar våra plattformar i rätt riktning baserat på omvärldsanalys och behov inom myndigheten. 

SIEM-infrastrukturspecialistens roll är att underhålla och vidareutveckla plattformarna för insamling och analys av logg från polisens hela IT-miljö. En av plattformarna används av exempelvis polisens SOC (Security Operations Center).

Du kommer att arbeta med: 

  • att analysera nya tekniska möjligheter för att vidareutveckla plattformarna
    anslutningar av polisens olika IT-system till vår centrala logganalysmiljö
  • att ansvara för uppgraderingar och förändringar i vår miljö
  • utformning och utveckling av rapporter, övervakningsregler och larm i vårt logganalysverktyg, detta för att bistå utredningar och övervakning inom polisen
  • vägledning i form av att bistå med stöd mot andra förvaltningar och systemutvecklingsprojekt i frågor som rör loggning i polisens applikationer, operativsystem, databashanterare och komponenter

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • flerårig erfarenhet av SIEM-verktyg och logghantering (exempelvis Elastic, Splunk, ArcSight eller QRadar)
  • mycket goda kunskaper inom IT-infrastruktur, exempelvis applikationer, system och databaser, köhanterare samt operativsystemen Windows och Linux
  • goda kunskaper i programmering av hjälpverktyg i Python, Bash eller Powershell
  • mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift
  • svenskt medborgarskap 

Det är meriterande om du även har:

  • erfarenheter av att arbeta som lösningsarkitekt
  • erfarenheter av logghantering och logganalyser inom högsäkerhetsorganisationer
  • mångårig erfarenhet av logghantering inom system, applikationer, databaser och operativsystem
  • certifiering inom IT-säkerhet eller informationssäkerhet

Personliga egenskaper 
Vi söker dig som gillar att lära nytt och har en ständig strävan att bli riktigt bra i din profession med stort fokus på leverans. Du är lyhörd och noggrann och värnar om ett gott samarbetsklimat. Du delar med dig av din kunskap, kommer med förbättringsförslag och idéer samt är prestigelös. Du är engagerad och driven och tycker om att samarbeta både inom teamet, men även mot andra team och verksamheter. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. 
Beskrivning av arbetsplatsen
IT-avdelningens främsta uppgift är att tillhandahålla IT-tjänster till hela Polismyndigheten. IT-avdelningen en viktig del av det brottsförebyggande och brottsbekämpande arbetet och IT är ett av de viktigaste verktygen för att effektivisera polisen och öka kvaliteten i polisarbetet. IT-avdelningen utvecklar och moderniserar polisens IT och myndigheten satsar mycket på att stärka avdelningen med ny specialistkompetens och den senaste teknologin till nytta för medborgarna och medarbetarna i den polisiära verksamheten. 

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: 0722- 379 377

Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:

Kimberly Uvelid, kimberly.uvelid@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10

SACO, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se 

SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27

ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning 

Anställningsbenämning: Handläggare

Arbetsort: Stockholm

Arbetstid: Flexibel arbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse 

Funktion: Teknikspecialist

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät (PDF) (pdf, 170 kB) via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 22 april 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A185.037/2025 i mailets ärendemening. 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten 

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansök via e-post