Sök Mina sidor

Erfaren handläggare till Nationella operativa avdelningens (Noa) kansli

Organisation
Nationella operativa avdelningen
Kommun
Stockholm
Län
Stockholms län
Utlyst
19 november 2025
Ansök senast
25 november 2025
Referensnummer
A725.787/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. 

Nationella operativa avdelningen ansvarar för att stärka hela Polismyndigheten genom att driva utveckling och upprätthålla en strategisk nationell lägesbild över brottsligheten. Vidare samordnar Noa nationellt och internationellt arbete för brottsbekämpande verksamhet samt högspecialiserad och unik polisverksamhet som kompletterar polisregionerna vid behov.

Nationella operativa avdelningens kansli ansvarar för att stärka och utveckla avdelningens förmåga till strategisk samordning. Kansliet har ett helhetsperspektiv över avdelningens samlade verksamhet i syfte att underlätta för avdelningsledningen och enheterna samt inrikta avdelningens verksamhet på strategisk nivå.   

Arbetsbeskrivning

Gruppen för Styrning, utveckling och samordning arbetar bland annat med strategiskt verksamhetsstyrningsarbete, intern styrning och kontroll, beredning av regleringsbrev utifrån avdelningen ansvar, regeringsuppdrag, olika typer av analyser på strategisk nivå och beredning av ledningsforum och strategiska möten inom avdelningen. 

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:
•    Svensk polisexamen i enlighet med polisförordningen (2014:1104) eller akademisk examen inom juridik, statsvetenskap, ekonomi eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
•    Minst 3 års arbetslivserfarenhet av kvalificerad handläggning som arbetsgivaren bedömer relevant
•    Erfarenhet av att samordna frågor på strategisk nivå
•    Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
•    God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska
•    Svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du även har:
•    Erfarenhet av statlig myndighet eller annan organisation med komplext uppdrag som arbetsgivaren bedömer relevant
•    Erfarenhet av arbete med strategiskt verksamhetsstyrningsarbete

Personliga egenskaper
Vi söker dig som är proaktiv och har förmåga att självständigt strukturera och driva dina arbetsuppgifter framåt med hög kvalité. Tjänsten som handläggare kräver att du är analytisk och lätt kan sätta dig in i komplexa frågor och fånga kärnan, har en bild av hur den operativa verksamheten utvecklas och förmåga att samverka med experter för att lösa ditt uppdrag. Du bör trivas med att arbeta med varierade arbetsuppgifter och ha lätt för att ändra prioriteringar samtidigt som du behåller fokus även under tidspress.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. 

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: 

Julia Hedbom, Gruppchef, tfn: 0703–810983. 
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:

Evelina, tfn: 076-148 84 04

Fackliga företrädare

Saco-S, saco-s.avdelningarna@polisen.se

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn 010-563 87 10

ST, st.inom-polisen@polisen.se

Seko Polisen, Karna Tillheden, tfn 073-249 04 22

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Anställningsbenämning: Polisinspektör/handläggare
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare 

Ansök genom att bifoga ditt CV (inte personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.
Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan. 

1.    Har du svensk polisexamen i enlighet med polisförordningen (2014:1104) eller akademisk examen inom juridik, statsvetenskap, ekonomi eller motsvarande utbildning? Ja/Nej. 
Om ja: Ange din examen.

2.    Har du minst 3 års arbetslivserfarenhet av kvalificerad handläggning? Ja/Nej.
Om ja: Beskriv din erfarenhet. 

3.    Har du erfarenhet av att samordna frågor på strategisk nivå? Ja/Nej.
Om ja: Beskriv din erfarenhet. 

4.    Har du mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska? Ja/Nej.

5.    Har du god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska? Ja/Nej.

6.    Har du svenskt medborgarskap? Ja/Nej.

7.    Har du erfarenhet av statlig myndighet eller annan organisation med komplext uppdrag? Ja/Nej. 
Om ja: Beskriv din erfarenhet. 

8.    Har du erfarenhet av arbete med strategiskt verksamhetsstyrningsarbete? Ja/Nej. 
Om ja: Beskriv din erfarenhet. 

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.noa@polisen.se senast den 25 november 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A725.787/2025 i mailets ärendemening. 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.


Polismyndigheten 
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. 

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se


Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.