Handläggare, Nationella samordningscentralen
- Organisation
- Nationella operativa avdelningen
- Kommun
- Stockholm
- Län
- Stockholms län
- Utlyst
- 28 november 2025
- Ansök senast
- 16 december 2025
- Referensnummer
- A735.178/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi söker nu två handläggare till vår verksamhet.
Nationella operativa avdelningen (Noa) ansvarar för att leda och samordna den nationella och internationella polisverksamheten samt driva polisens utvecklingsarbete. Genom nationell och internationell omvärldsbevakning och analys samt specialistförmågor är avdelningen ett stöd till verksamheten i hela landet med kunskap och resurser.
Nationella gränspolisenheten ansvarar för en sammanhållen gränskontroll och har ett centralt ansvar för att samordna och strukturera de svenska gränskontrollerande myndigheternas arbete. Enheten är nationell kontaktpunkt för EU:s gränskontrollbyrå Frontex och tar bl.a fram analyser av landets gränssituation, samordnar polisens ambassadverksamheter och registrerar inreseförbud.
Sektionen för gränssamordning består i nuläget av den nationella samordningscentralen (NCC). NCC består av medarbetare från Polismyndigheten, Tullverket och Kustbevakningen. Varje medlemsstat har ett NCC där arbetet genomförs inom ramarna för EUROSUR. NCC:s huvudsakliga uppgift är att upprätthålla den nationella och den europeiska situationsbilden samt fungera som nationell kontaktpunkt i frågor som rör svensk gräns. Det handlar bland annat om irreguljär migration, rörelser som sker inom territoriet samt internationella brottsnätverk verksamma i Sverige. NCC är en verksamhet som behöver vara under konstant utveckling eftersom vi arbetar med skiftande problem i en föränderlig omvärld. Vi arbetar med att förbättra verksamheten för att möta såväl nationella behov som de krav som ställs enligt Europaparlamentets förordning (EU) 2019/1896 om den europeiska gräns- och kustbevakningen.
Arbetsbeskrivning
Du deltar i ett team som arbetar nära tillsammans och genomför både det dagliga arbetet samt utvecklingsaktiviteter. Huvuduppgiften för teamet är att dagligen följa ärenden och händelser vid den svenska och europeiska gränsen för att upptäcka modus och trender. I syfte att garantera informationsutbyten och samarbeten, nationellt och internationellt, ingår det i ditt arbete att knyta nya kontakter. Du kommer även stödja utvecklingen av de kontaktpunkter som har etablerats i polisregionerna och hos andra myndigheter med ansvar för gränskontroll. Du sammanställer information om händelser som sker vid svensk gräns och delar informationen med Frontex och andra medlemsstater vilket bidrar till den europeiska situationsbilden. Informationen delas också nationellt till de regionala samordningscentralerna (RCC) och andra relevanta myndigheter.
Andra förekommande arbetsuppgifter:
- Värdera inkommen information
- Omvärldsbevakning
- Sammanställa och upprätthålla den nationella situationsbilden
- Registrera inkomna händelser som sker vid svensk gräns
- Hantera inkomna förfrågningar från medlemsstater, polisregioner och andra myndigheter
- Bidra vid operativa händelser, både i det dagliga arbetet men även vid särskilda händelser
- Verksamhetsutveckla genom etablering av processer och framtagning av rutiner
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- Polisexamen, i enlighet med Polisförordningen (2014:1104) alternativt akademisk examen med inriktning som arbetsgivaren bedömer relevant eller en längre arbetserfarenhet som kan bedömas likvärdig
- Relevant arbetserfarenhet inom något av följande; migrationsfrågor, gränspolisarbete, gränskontroll, brottsutredning, underrättelsearbete alternativt annan arbetserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant
- Goda datorkunskaper samt en förmåga att snabbt lära dig nya datasystem
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
- Svenskt medborgarskap
Det är meriterande om du även har:
- Relevant arbetserfarenhet av att bearbetat, analyserat och prioriterat stora informationsmängder
- Arbetserfarenhet av samverkan nationellt och/eller internationellt
- Erfarenhet av att arbeta på regional/lokal nivå inom Polismyndigheten, gärna med gränskontroll, underrättelseverksamhet och/eller utredning.
- Erfarenhet av att arbeta med omvärldsbevakning
Personliga egenskaper
Vi söker dig som tar ansvar för din uppgift och driver ditt arbete framåt på ett självgående och strukturerat sätt. Som person är du trygg och räds inte av utmaningar utan snabbt kan anpassa dig efter nya förutsättningar och har ett lösningsfokuserat arbetssätt. Du är duktig på att upprätthålla kontakter och trivs i samarbeten med andra. Du ser service som en självklar del i ditt arbete och är mån om att upprätthålla en hög service både mot interna som externa samarbetspartner. Som handläggare möter du dagligen olika målgrupper i ditt arbete och du behöver därför vara duktig på att kommunicera såväl muntligt som skriftligt.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Lina Backman, gruppchef NCC situationsbild, lina.backman@polisen.se
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Elin Jansson, elin-l.jansson@polisen.se
Fackliga företrädare
Saco-S, saco-s.avdelningarna@polisen.se
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn 010-563 87 10
ST, st.inom-polisen@polisen.se
Seko Polisen, Karna Tillheden, tfn 073-249 04 22
Övrig information
Anställningsbenämning: Handläggare
Arbetsort: Stockholm, Kungsholmen
Arbetstid: Flexibel arbetstid (08.00-16.30)
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.
Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan.
- Har du Polisexamen, i enlighet med Polisförordningen (2014:1104) alternativt akademisk examen med inriktning som arbetsgivaren bedömer relevant eller en längre arbetserfarenhet som kan bedömas likvärdig? Ja/Nej
- Om utbildning, ange utbildning:
- Om arbetserfarenhet redogör för din arbetserfarenhet:
- Har du relevant arbetserfarenhet inom något av följande; migrationsfrågor, gränspolisarbete, gränskontroll, brottsutredning, underrättelsearbete alternativt annan arbetserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant? Ja/nej
- Om ja, redogör för din arbetserfarenhet av ovanstående områden:
- Har du goda datorkunskaper samt en förmåga att snabbt lära dig nya datasystem? Ja/Nej
- Har du mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska? Ja/Nej
- Har du svenskt medborgarskap? Ja/Nej
- Har du relevant arbetserfarenhet av att bearbetat, analyserat och prioriterat stora informationsmängder? Ja/Nej
- Om ja, redogör för din arbetserfarenhet:
- Har du arbetserfarenhet av samverkan nationellt och/eller internationellt? Ja/Nej
- Om ja, redogör för din arbetserfarenhet:
- Har du erfarenhet av att arbeta på regional/lokal nivå inom Polismyndigheten, gärna med gränskontroll, underrättelseverksamhet och/eller utredning? Ja/nej
- Om ja, redogör för din arbetserfarenhet:
- Har du erfarenhet av att arbeta med omvärldsbevakning? Ja/Nej
- Om ja, redogör för din arbetserfarenhet:
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.noa@polisen.se senast den 16/12 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A735.178/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.