Sök Mina sidor

Kommunikatör till kommunikationsavdelningen

Organisation
Kommunikationsavdelningen
Kommun
Stockholm
Län
Stockholms län
Utlyst
25 november 2025
Ansök senast
07 december 2025
Referensnummer
A742.868/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Kommunikationsavdelningen har ansvar för att proaktivt styra och samordna Polismyndighetens kommunikationsarbete och vara ett strategiskt och operativt kommunikationsstöd till hela myndigheten. Avdelningen leder och samordnar polisens kommunikationsarbete och erbjuder ett proaktivt strategiskt och operativt stöd till hela myndigheten. Nu rekryterar vi till sektionen nationell kommunikation där gruppen nationella projekt och strategier finns.

Nationella projekt och strategier

Gruppen nationella projekt och strategier ansvarar för att planera, samordna, genomföra och följa upp nationella kommunikationsinsatser. Vi har i uppdrag att driva polisens nationella kommunikationsinsatser och att ge kommunikationsstöd till de nationella avdelningarna. Gruppen ansvarar även för att driva och samordna delar av det gemensamma arbetet inom kommunikationsavdelningen liksom ett antal kommunikatörsnätverk där flera olika myndigheter samverkar. Nationella projekt och strategier består av ett femtontal kommunikatörer och kommunikationsstrateger, Nu rekryterar vi en vikarie till en kommunikatör.

Arbetsbeskrivning

Som kommunikatör på Polismyndigheten driver och utvecklar du intern och extern kommunikation genom att bl.a. identifiera och analysera kommunikationsbehov, ge råd och stöd vid kommunikationsplanering, ta fram kommunikationsplaner och genomföra kommunikationsinsatser. Det kan exempelvis vara att producera redaktionella texter, planera för och projektleda framtagandet grafiskt material och film. Du utgör även ett stöd till chefer och andra sakkunniga i kommunikationsfrågor och arbetar för att stärka den kommunikativa förmågan inom polisen.

Rollen innebär bland annat att:

- vara en del av något av de nationella teamen som jobbar i prioriterade områden. 
- ha rollen som operativ projektledare i kommunikationsprojekt som löper över längre tid där du förväntas vara drivande och sammanhållande men till stor del också utförare.
- med kortare tidshorisont analysera kommunikationsbehov från verksamheten och därefter själv producera och publicera innehåll i myndighetens nationella kommunikationskanaler.

Exempel på arbetsuppgifter och uppdrag:

  • initiera, planera, driva, genomföra och följa upp kommunikationsinsatser i samarbete med kollegor från Kommunikationsavdelningens övriga grupper.
  • ta fram kommunikationsplaner och genomföra kommunikationen
  • att löpande planera, skriva och publicera innehåll utifrån polisens uppdrag till myndighetens båda webbplatser, Intrapolis och polisen.se samt i sociala medier. Även ta fram enklare rörligt material.
  • samverka inom och utom myndigheten i kommunikationsfrågor och projekt.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • lägst kandidatexamen i medie-och kommunikationsvetenskap eller motsvarande ämne.
  • minst två års erfarenhet av att arbeta med internt- och externt strategiskt och operativt kommunikationsarbete i en större organisation.
  • erfarenhet av att producera kommunikationsmaterial i hela processen – från idé och planering till färdig leverans och uppföljning.  
  • god kompetens vad gäller digital kommunikation, exempelvis sociala medier
  • mycket god kommunikativ förmåga i tal och skrift på svenska.
  • svenskt medborgarskap

Rollen kräver en hög säkerhetsmedvetenhet, integritet och ett ansvarstagande vad gäller att sätta sig in i det regelverk som berör polisen.

Det är meriterande om du även har:

  • arbetat inom Polismyndigheten eller stor myndighet, eller har annan
  • erfarenhet av att arbeta inom stora och komplexa organisationer i en roll som arbetsgivaren bedömer relevant
  • erfarenhet av teamarbete, såväl tillsammans med kommunikationskollegor som kollegor från andra delar av en verksamhet.
  • erfarenhet av att vara rådgivande inom kommunikation
  • erfarenhet av att samordna/leda kommunikationsuppdrag
  • erfarenhet av arbete i publicerings- och redigeringsverktyget Episerver.


Personliga egenskaper

För att vara framgångsrik och trivas i rollen som kommunikatör har du lätt för att samarbeta och god förmåga att växla mellan planerat och händelsestyrt arbete. Du har även en god förmåga att hantera ett stundtals högt arbetstempo på ett bra sätt. 

Du ser helheten och har lätt för att anpassa budskap och förklara komplexa frågor i olika kanaler till olika målgrupper. För att lyckas i arbetet behöver du vara en social person som kan arbeta både i grupp och självständigt och du är bra på att skapa goda relationer. Du förstår förutsättningarna för kommunikationsuppdraget kopplat till den komplexitet som återfinns stora organisationer och myndigheter. 

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande tf gruppchef: 
Jenny Elisabeth Sundström, jenny-elisabeth.sundstrom@polisen.se 

Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Sofie Stenqvist, sofie.stenqvist@polisen.se 

Fackliga företrädare

Saco-S, saco-s.avdelningarna@polisen.se 
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn 010-563 87 10
ST, st.inom-polisen@polisen.se 
Seko Polisen, Karna Tillheden, tfn 073-249 04 22

Övrig information

Anställningsform: Vikariat tidsbegränsat till 2026-12-31, kan komma förlängas 
Anställningsbenämning: Handläggare
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Dagtid flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Kommunikatör

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.

Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan. 

  1. Har du lägst kandidatexamen i medie-och kommunikationsvetenskap eller motsvarande ämne? (Om ja, beskriv din examen)

  2. Har du minst två års erfarenhet av att arbeta med internt- och externt strategiskt och operativt kommunikationsarbete i en större organisation? (Om ja, beskriv din erfarenhet)

  3. Har du erfarenhet av att producera kommunikationsmaterial i hela processen – från idé och planering till färdig leverans och uppföljning? (Om ja, beskriv din erfarenhet)

  4. Har du god kompetens vad gäller digital kommunikation, exempelvis sociala medier? (Om ja, beskriv din kompetens)

  5. Har du mycket god kommunikativ förmåga i tal och skrift på svenska?

  6. Har du svenskt medborgarskap?

  7. Har du arbetat inom Polismyndigheten eller stor myndighet, eller har annan erfarenhet av att arbeta inom stora och komplexa organisationer i en roll som kan bedömas relevant för tjänsten? (Om ja, beskriv din erfarenhet och vilken roll du haft)

  8. Har du erfarenhet av teamarbete, såväl tillsammans med kommunikationskollegor som kollegor från andra delar av en verksamhet? (Om ja, beskriv din erfarenhet)

  9. Har du erfarenhet av att vara rådgivande inom kommunikation? (Om ja, beskriv din erfarenhet och i vilken roll du varit rådgivare och till vem/vilka)

  10. Har du erfarenhet av att samordna/leda kommunikationsuppdrag? (Om ja, beskriv din erfarenhet och vad din roll har varit)
  11. Har du erfarenhet av arbete i publicerings- och redigeringsverktyget Episerver? (Om ja, beskriv din erfarenhet)

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 7 december 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A742.868/2025 i mailets ärendemening.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten 

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. 

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.