Projektledare med inriktning bygg till Nationell beredskapsplanering
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
- Organisation
- Nationella operativa avdelningen
- Kommun
- Solna
- Län
- Stockholms län
- Utlyst
- 17 november 2025
- Ansök senast
- 30 november 2025
- Referensnummer
- A718.536/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Sektionen för nationell beredskapsplanering
Sektionen för nationell beredskapsplanering är placerad under nationella operativa avdelningen. Sektionen samordnar och anger inriktning för beredskapsplaneringen i Polismyndigheten och Polismyndighetens strategiska arbete med anledning av medlemskapet i Nato. Sektionen ansvarar även för att inom beredskapssektorn Ordning och säkerhet leda arbetet med att skapa enhetlighet, tydlighet och struktur för att åstadkomma samordnade åtgärder inom beredskapsplaneringen och vid hanteringen av fredstida kriser, höjd beredskap och ytterst krig.
Projektet
Vill du arbeta för att utöka Polisens beredskapsförmåga genom stora fastighetsprojekt? Då kan det vara dig vi behöver för att leda delprojekt inom myndighetens kanske största satsning genom tiderna. Vi söker erfarna byggprojektledare som vill agera brygga mellan hyresgäst och fastighetsägare i komplexa bygg- och utvecklingsprojekt.
Polismyndigheten har beslutat om att genomföra projekt för att stärka sin robusthet och säkerställa sin förmåga i hela hotskalan. Utveckling behöver ske inom flera samhällsviktiga verksamhetsgrenar och inkluderar bl.a. fastighetsutveckling, utveckling av teknisk infrastruktur och strategisk verksamhetsanalys. Arbetet bedöms pågå minst ett decennium och innehålla stora ekonomiska och verksamhetsmässiga värden.
En anställning innebär placering vid Nationella operativa avdelningen och Sektionen för beredskapsplanering men kan komma att förändras under projektets gång.
Arbetsbeskrivning
Som projektledare leder du projekt tillsammans med andra projektledare i nära samverkan med andra myndigheter. Projekten kan vara av olika storlek och dignitet. Din roll är att representera Polismyndigheten som hyresgäst och dess intressen i utvecklingen av olika typer av fastighetsprojekt – nya byggnader, ombyggnationer och rivningar. Ditt uppdrag är att på ett strukturerat och transparent sätt driva utvecklingen från hyresgästens perspektiv. Du ansvarar för att projekt utvecklas enligt Polismyndighetens behov, krav och tidplan – från behov till inflyttning.
Du har inget personalansvar, men ansvarar för projektens framdrift ur Polismyndighetens perspektiv och är en nyckelperson i kommunikationen mellan inblandade parter.
Exempel på ansvarsområden:
- Företräda Polismyndigheten i byggprojekt kopplat till nyproduktion, ombyggnation, rivning och infrastruktur
- Följa upp tidplan, ekonomi och kvalitet
- Säkerställa att Polismyndighetens tekniska och funktionella krav efterlevs
- Granska ritningar och tekniska handlingar från detaljer till helhet
- Använda digitala verktyg för dokumentation och granskning
- Verka internt inom Polismyndigheten för att få framdrift i projektet i bryggan till fastighetsägaren
- Samordna med andra delprojekt inom fastighetsutvecklingen för att optimera helheten
- Hantera och mitigera risker som Polismyndigheten har rådighet över inom projektets ramar
Arbetsuppgifterna kräver till stor del fysisk närvaro på plats. Flexibilitet i vardagen finns, men möjligheten att arbeta på distans är begränsad.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- Akademisk examen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för funktionen alternativt polis enligt Förordning (2014:1105) om utbildning till polisman
- Minst 5 års arbetslivserfarenhet som projektledare eller motsvarande arbetsledande position
- Grundläggande kunskaper inom Office-programmen
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i svenska i tal och skrift
- Svenskt medborgarskap
Det är meriterande om du även har:
- Erfarenhet av byggprojektledning i en beställarroll eller konsultsidan
- Erfarenhet att använda olika digitala ritnings- och granskningsverktyg
- Har kunskap om entreprenadjuridik (AB/ABT), projektering och byggprocesser
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är relationsskapande och trivs med att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Du bidrar till en positiv arbetsmiljö och värdesätter att tillsammans med andra nå gemensamma mål.
Du kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att budskap når fram. Som person är du prestigelöst, lyhörd och inte rädd för att ta hem frågor eller fråga andra om hjälp. Du arbetar strukturerat, är noggrann och levererar alltid med hög kvalitet.
Du motiveras av att skapa helhet och samordning i komplexa projektmiljöer och har förmåga att utvärdera tekniska detaljer och lyfta blicken för att se helheten ur ett affärsmässigt perspektiv.
Vi lägger stor viktigt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta: Hedda Agnemyr, Projektledare, tfn 076-103 00 18.
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Alicia Hedin, tfn 076-525 42 39.
Fackliga företrädare
Saco-S, saco-s.avdelningarna@polisen.se
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn 010-563 87 10
ST, st.inom-polisen@polisen.se
Seko Polisen, Karna Tillheden, tfn 073-249 04 22
Övrig information
En anställning innebär placering i den organisatoriska sektionen för projektet. Du kommer att arbetsledas av projektledaren för fastighetsutvecklingen inom projektet, medan din chef är huvudprojektledaren för det totala projektet, som även inkluderar andra delar än fastighetsutveckling.
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Anställningsbenämning: Handläggare/Polisinspektör
Arbetsort: Solna, Stockholm
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Projektledare
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.
Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan.
- Har du en relevant akademisk examen, annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant alternativt polis enligt Förordning (2014:1105) om utbildning till polisman? Om ja, ange utbildning och utbildningsnivå.
- Har du minst 5 års arbetslivserfarenhet som projektledare eller motsvarande arbetsledande position? Om ja, vänligen beskriv din erfarenhet och ange vilka projektledartjänster du haft, under vilken tid och inom vilka organisationer/verksamheter.
- Har du grundläggande kunskaper inom Office-programmen? Beskriv din nivå och dina färdigheter.
- Har du mycket god förmåga att uttrycka dig i svenska i tal och skrift?
- Har du svenskt medborgarskap?
- Har du erfarenhet av byggprojektledning i en beställarroll eller konsultsidan? Om ja, beskriv din erfarenhet kortfattat.
- Har du erfarenhet att använda olika digitala ritnings- och granskningsverktyg? Om ja, beskriv din erfarenhet kortfattat.
- Har du kunskap om entreprenadjuridik (AB/ABT), projektering och byggprocesser? Om ja, beskriv kortfattat dina kunskaper och vart du erhållit den (genom studier/arbete).
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Som en del i urvalsprocessen kan tester komma att användas.
Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.noa@polisen.se senast den 30/11 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A718.536/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.