Sök Mina sidor

Teknikspecialist inom bevakningskameror, Stockholm

Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Organisation
It-avdelningen
Kommun
Stockholm
Län
Stockholms län
Utlyst
03 november 2025
Ansök senast
17 november 2025
Referensnummer
A621.170/2025

Arbetsplatsbeskrivning

IT-avdelningens främsta uppgift är att tillhandahålla IT-tjänster till hela Polismyndigheten. IT-avdelningen är en viktig del av det brottsförebyggande och brottsbekämpande arbetet och IT är ett av de viktigaste verktygen för att effektivisera polisen och öka kvaliteten i polisarbetet. IT-avdelningen utvecklar och moderniserar polisens IT och myndigheten satsar mycket på att stärka avdelningen med ny specialistkompetens och den senaste teknologin till nytta för medborgarna och medarbetarna i den polisiära verksamheten. 

I gruppen Kamera- och Etablering arbetar vi med projektering och nyetablering men även drift och förvaltning av myndighetens bevakningskameror. Arbetet omfattar hela landets kameraförmåga men det mesta arbetet görs på din arbetsplats i Stockholm.

Arbetsbeskrivning

I rollen som Teknikspecialist kommer du vara med att införa och livscykelhantera smarta lösningar inom kamerateknik. Vi satsar helhjärtat inom området och vill skapa de allra bästa förutsättningarna för att öka tryggheten och bidra till en ökad brottsuppklarning. 

Arbetsuppgifterna kommer bland annat att bestå av: 

  • Felsökning av bl.a. nätverk och hårdvara
  • Att föra kontinuerliga dialoger med verksamheten och externa parter
  • Konfigurering av kamerahårdvara och av nätverksutrustning (VPN tunnlar etc.)
  • Ingå i uppdrag för etablering av nya kamera-siter nationellt
  • Support till verksamheten


Resor och objektsbesök kan förekomma i hela landet då IT-avdelningen är en nationell avdelning.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Gymnasial- eller eftergymnasial utbildning eller motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten bedömer likvärdigt
  • Minst 3 års aktuell erfarenhet av konfigurering av kamerahårdvara och/eller nätverksutrustning 
  • Minst 3 års aktuell erfarenhet av arbete i VMS
  • Goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du även har: 

  • Erfarenhet av arbete med bevakningskameror (driftsättning, montage, projektering etc.)
  • Erfarenhet av drift och förvaltning av bevakningskameralösningar
  • Erfarenhet av konfigurering av brandväggar och switchar
  • Erfarenhet av arbete i ärendehanteringssystem 
  • B-körkort

Personliga egenskaper:

Vi söker dig som är ansvarstagande och strukturerad eftersom den här rollen kräver att du kan planera och förbereda dina uppgifter utifrån verksamhetens behov. Arbetet ställer även krav på hög flexibilitet med stark omställningsförmåga när det blir förändrade förutsättningar i det dagliga arbetet. Du ser det som en självklarhet att ha ett serviceinriktat förhållningsätt och du har förmågan att dela med dig av din kunskap till andra. Då rollen innebär många kontaktytor ser vi det som viktigt att du samverkar och kommunicerar med andra på ett smidigt sätt. 

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef, tfn 010-563 76 66

Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen kontakta Amelie Mårtensson, HR-konsult, amelie.martensson@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10

Saco-S, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se

SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27

ST, st.inom-polisen@polisen.se

Övrig information

I denna rekrytering kan löpande urval göras.

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Heltid/flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Teknikspecialist 

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.

Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan. 

  • Har du gymnasial- eller eftergymnasial utbildning? Ja eller nej. Om nej, hur länge har du arbetat med liknande arbetsuppgifter som denna roll innefattar.
  • Har du minst 3 års aktuell erfarenhet av konfigurering av kamerahårdvara och/eller nätverksutrustning? Beskriv gärna kortfattat när i tid och i vilken omfattning du har arbetat med detta.
  • Har du minst 3 års aktuell erfarenhet av arbete i VMS? Ja eller nej samt beskriv gärna i vilken omfattning du arbetat med det.
  • Har du goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift? Ja eller nej.
  • Har du svenskt medborgarskap? Ja eller nej.

Meriterande

  • Beskriv kortfattat din erfarenhet av arbete med bevakningskameror (driftsättning, montage, projektering etc.) och i vilken omfattning du har arbetat med det.
  • Beskriv kortfattat din arbetslivserfarenhet av drift och förvaltning av bevakningskameralösningar och vilken omfattning du arbetat med det.
  • Beskriv kortfattat din erfarenhet av konfigurering av brandväggar och switchar och i vilken omfattning du har arbetat med det.
  • Har du erfarenhet av arbete i ärendehanteringssystem? Ja eller nej, samt nämn gärna vilka system du använt.
  • Har du B-körkort? Ja eller nej.

 

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till  jobb.na@polisen.se senast den 17 november 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A621.170/2025 i mailets ärendemening. 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten 

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. 

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

#LI-Hybrid 

 

Sök jobbet

Ansök via e-post