Handläggare till Gränspolisen Stockholm
Vi på Verkställighetssektionen erbjuder dig en arbetsplats där du har möjlighet att bli en viktig del av Gränspolisens arbete. Vår vardag och verksamhet är både varierad och givande. Verksamheten ger också medarbetarna goda möjligheter till utveckling.
- Organisation
- Polisregion Stockholm
- Kommun
- Botkyrka, Danderyd, Ekerö, Haninge, Huddinge, Järfälla, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Nykvarn, Nynäshamn, Österåker, Salem, Sigtuna, Södertälje, Sollentuna, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Täby, Tyresö, Upplands väsby, Upplands-bro, Vallentuna, Värmdö, Vaxholm
- Län
- Stockholms län
- Utlyst
- 22 oktober 2025
- Ansök senast
- 05 november 2025
- Referensnummer
- A644.999/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Gränspolisenheten är en regional enhet vid region Stockholm som arbetar med gränskontroller, inre utlänningskontroller, verkställigheter av beslut om avvisning och utvisning, spaning och utredning avseende människosmuggling, brott mot utlänningslagen samt gränsöverskridande internationell grov organiserad brottslighet inom Stockholms län och Gotland. Gränspolisenheten har det regionala ansvaret för internationella kontakter vad gäller bland annat gränspolisfrågor, underrättelser och efterlysningar.
Verkställighetssektionen vid Gränspolisenheten består av totalt sju grupper med såväl civilanställda som poliser. Verkställighetssektionens övergripande uppdrag består bland annat av utrednings- och handläggningsarbete av förvaltningsärenden enligt utlänningslagen. Sektionen arbetar främst med att tillse att avlägsnandebeslut verkställs på ett korrekt och rättssäkert sätt. På sektionen handläggs också ärenden där beslut om utvisning fattats av domstol samt Polismyndighetens egna beslut om avvisning.
Arbetsbeskrivning
I rollen kommer du handlägga förvaltningsärenden enligt utlänningslagen, utlänningsförordningen, EU-förordningar mm. En stor del av arbetet innefattar samverkan och kontakt med Migrationsverket, förvaltningsdomstolar och Kriminalvården. Tjänsten ställer krav på en god förmåga att arbeta självständigt samt att handlägga och driva de ärenden som tilldelas. Arbetet sker huvudsakligen i en mindre gruppstruktur, men du kommer även att ha kontakt med och samarbeta med administratörer, samordnare, handläggare och beslutsfattare som arbetar på sektionen.
Jobbet som handläggare omfattar även att förstärka övrig polisverksamhet med expertiskunskap kopplat till utlänningslagen. Nationella och regionala operativa insatser genomförs löpande, där du ges möjlighet att följa med patruller för att genomföra kontroller ute på fält.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- Polisexamen eller akademisk examen med fördel inom samhällsvetenskapligt eller rättsvetenskapligt område, alternativt flerårig arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
- God förmåga att uttrycka sig på svenska och engelska i såväl tal som skrift
- Arbetslivserfarenhet i närtid av ärendehandläggning
- Svenskt medborgarskap
- God datakunskap och systemvana
Det är meriterande om du även har:
- Ytterligare språkkunskaper som är relevanta för Gränspolisens uppdrag
- Arbetslivserfarenhet från statlig verksamhet
- Kunskap om utlänningsärenden
- Erfarenhet av verkställighetsarbete
Personliga egenskaper
För att trivas som handläggare på Gränspolisenheten behöver du vara flexibel och ha lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Arbetsmiljön är rörlig och dynamisk där belastningen kan skifta. Arbetet kräver förmåga att snabbt kunna ställa om och lösa olika och varierande arbetsuppgifter. Du behöver vara stresstålig och kunna hantera flera ärenden parallellt. Du behöver vara strukturerad och ha en god förmåga att organisera och prioritera i arbetet. I rollen som handläggare kommer du att samverka med såväl kollegor som externa parter. Det är i detta arbetet viktigt att kunna skapa och upprätthålla goda kontaktytor, vilket förutsätter ett gott bemötande och en god samarbetsförmåga.
Vi kommer i denna rekryteringsprocess att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Özlem Durmaz Lotz, Gruppchef, 010-563 42 65, ozlem.durmaz-lotz@polisen.se
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Johanna Aikio, 010-56 738 71, johanna.aikio@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, SACO-S, ST och SEKO nås via Polisens växel 114 14
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning, 6 månaders provanställning kan komma att tillämpas
Anställningsbenämning: Handläggare/Polisassistent
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Dagtid med flex
Tillträde: 2026-02-01 eller enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan:
1. Uppge vad av följande som stämmer in på dig och bifoga kopia på examensbevis i din ansökan.
A) Godkänd Polisexamen
B) Godkänd akademisk examen. Vilken utbildning/examen?
C) Flerårig arbetslivserfarenhet (som arbetsgivaren bedömer relevant.) Beskriv din erfarenhet.
D) Inget av ovanstående
2. Har du god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i såväl tal som skrift?
A) Ja
B) Nej
3. Har du arbetslivserfarenhet i närtid av ärendehandläggning? Om ja, beskriv när och på vilket sätt.
A) Ja:
B) Nej
4. Har du svenskt medborgarskap?
A) Ja
B) Nej
5. Har du god datakunskap och systemvana? Om ja, beskriv kortfattat hur du arbetat med dator som arbetsverktyg.
A) Ja:
B) Nej
6. Har du ytterligare språkkunskaper? Om ja, vilka?
A) Ja:
B) Nej
7. Har du arbetslivserfarenhet från statlig verksamhet? Om ja, utveckla ditt svar.
A) Ja:
B) Nej
8. Har du kunskap om utlänningsärenden? Om ja, beskriv hur du erhållit dig kunskapen.
A) Ja:
B) Nej
9. Har du erfarenhet av verkställighetsarbete? Om ja, beskriv din erfarenhet.
A) Ja:
B) Nej
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.stockholm@polisen.se senast den 05/11 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A644.999/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!